16 februari 2002
 

Mazda 6 (2002 - 2008)

de mazda 6 debuteert tijdens het autosalon van geneve

16 februari 2002 | Op de Salon van Geneve zal Mazda de belangrijkste nieuwe modellenreeks uit haar historie onthullen. Met het tonen van de complete Mazda 6-serie heeft Geneve de wereldprimeur en wordt duidelijk dat het merk er alles aan gelegen is om het begrip emotie weer op de eerste plaats te zetten. Als opvolger van de 626 is de Mazda 6 op alle fronten een totaal nieuw concept in het middenklasse segment. De 6-serie bestaat uit een Sedan, die kortweg `Mazda 6' wordt genoemd. Deze versie wordt vanaf juni a.s. in ons land leverbaar.

In Geneve is te zien dat de Mazda 6-serie een dynamische uitstraling heeft. Aan de voorkant komen alle lijnen samen in het midden van de motorkap. De vijfpunts grille in combinatie met de uit vier lampen bestaande voorlichtunits en ook de uit vier lampen bestaande achterlichtunits, die voorzien zijn van een chromen omlijsting, versterken de dynamiek van de nieuwe Mazda-aanwinst. Er is sprake van vier uitvoeringsvarianten t.w.: Exclusive, Touring, Executive en Active. De Sedan- en Hatchback-uitvoeringen zijn 4.68 meter lang, 1.78 meter breed en hebben een hoogte van 1.435 meter. De Wagon-versie heeft een lengte van 4.70 meter, een breedte van 1.78 meter en is 1.48 meter hoog. In alle gevallen is de wielbasis 2.675 meter.

Het dashboard is gebaseerd op een functioneel titaniumkleurig middenconsole dat een bijzondere uitstraling heeft. Alle klokken en bedieningsknoppen zijn op een klein oppervlak gerangschikt en de integrale rode dashboardverlichting is op een sportieve wijze uitgevoerd. De interieurafmetingen van de 6 zijn breder dan gemiddeld waardoor de schouderruimte 1.425 mm bedraagt. Ook de beenruimte voor de drie achterpassagiers is ruim bemeten. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel in combinatie met een tweevoudig verstelbaar stuur stelt iedere bestuurder in staat de optimale rijpositie te kiezen.

Mazda 6 (2002 - 2008)

De motoren van de Mazda 6 zijn ook van een nieuwe generatie en voldoen aan de norm voor het jaar 2005. Er kan uit drie verschillende 16-kleps viercilinder benzinevarianten worden gekozen t.w.: een 1.8 liter krachtbron die goed is voor 120 pk / 88 kW, een 2.0 liter motor met 145 pk / 104 kW en een 2.3 liter motor; goed voor 165 pk / 122 kW. Deze 2.3 liter krachtbron beschikt over `s werelds kleinste variabele kleptimingsysteem dat, ongeacht toerental of belasting, resulteert in een optimaal vermogen en rendement. Een variabele luchtinlaat en zogenaamde dubbele werveling-controlekleppen spelen een grote rol in de kracht van deze nieuwe motor. Tegelijkertijd zorgt het ultra stijve aluminium motorblok, met compacte balansassen, dat vibraties tot een absoluut minimum beperkt blijven.

De nieuwe common rail dieselmotor met hoge drukinspuiting, die vanaf augustus in Nederland onder de naam CiTD leverbaar wordt, is volgens Mazda zeer soepel en stil en combineert een hoog rendement met lage emissies die ook voldoen aan de norm voor het jaar 2005. Deze dieselkrachtbron wordt beschikbaar als 2.0 liter-uitvoering met een vermogen van 120 pk / 88 kW.