7 februari 2002
 

Ford Fusion

Ford onthult nieuwste generatie compacte auto: Fusion

7 februari 2002 | De Ford Fusion is Ford's nieuwe generatie compacte auto's. Met het ontwerp dat de ruimte van een MPV met de buitenmaten van een stadsauto combineert, treedt Ford toe tot het gezelschap van vernieuwende auto's als de Peugeot 307 en Fiat Stilo.

De Fusion werd geïnspireerd door onderzoek van Ford dat uitwees dat er een 'niche' is in de huidige markt van compacte auto's. "Ons onderzoek deed ons geloven dat er een vraag bestond op de markt voor compacte auto's waaraan nog niet was voldaan," zei Morten Hannesbo, brandmanager compacte auto's van Ford Europa. "De Ford Fusion vult deze niche in door drie kenmerken ervan te verenigen. De Fusion heeft alles te maken met het maken van keuzes om zo een combinatie van vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en de wendbaarheid van een kleine auto te bieden. Hij dient veelzijdig te zijn maar er ook leuk uit te zien. Op de weg moet hij een stoere indruk wekken, maar dit betekent niet dat de klanten een wegonvriendelijke auto nodig hebben. Evenmin hebben zij behoefte aan een groot vervoersmiddel waarmee het in de stad moeilijk parkeren is."

De ontwerpelementen van de Fusion omvatten:

  • Een hogere zitpositie voor de bestuurder met het oog op meer zicht en optimale wendbaarheid in stedelijke verkeerssituaties, met inbegrip van parkeren.
  • De hoogte van de carrosserie en het wielenontwerp werden geoptimaliseerd met het oog op rijcomfort, om zo uitdagingen in het stadsverkeer zoals verkeersdrempels en stoepranden aan te gaan.
  • 'Uitgeholde' architectuur om de zitruimte te maximaliseren.
  • Een vierkante portieropening evenals een vlakke laadvloer bieden een ruime en veelzijdige kofferruimte.
  • Een gevoel van autoriteit in de context van een compacte stadsauto.
Ford Fusion

De achterzijde van de auto is 'uitgehold' om zijn functionaliteit te benadrukken. De verticale vijfde deur snijdt diep in de lage achterbumper, om zo de tildrempel te verlagen, met een laag gemonteerd kenteken helemaal onderaan. Van opzij lijkt het zogenaamde 'Day Light Opening' raam van de Fusion uit een stuk gemaakt, wat een ruimtegevoel genereert, terwijl het diepe glas bedoeld is om het zicht van de bestuurder te optimaliseren. De lagere carrosserie maakt instappen en uitstappen eenvoudiger, in het bijzonder voor kinderen en kleine volwassenen.

Het interieur van de Fusion heeft dezelfde aanpak ondergaan wat ergonomisch design betreft als zijn broer, de nieuwe Ford Fiesta, maar werd uitgevoerd met een stoerdere en meer praktische noot. Het dashboard van de Fusion heeft een stevig gestructureerde look, onderstreept door vier verticale banden die de indruk wekken van steunriemen. De instrumentenbehuizing is ruitvormig met ergonomisch geplaatste controle-instrumenten. Het centrale deel is krachtig met duidelijke goed geplaatste controle-instrumenten. Het loopt verder tot het uiteinde van het instrumentenpaneel om zo een uitklapbaar opbergvak te creëren. Dankzij de bestuurderspositie heeft de bestuurder een goed zicht naar buiten en kan hij/zij gemakkelijk in- en uitstappen. De plaatsen voor het hoofd (1017 mm), de benen (1045 mm) en de schouders (1358 mm) zijn gericht op comfort. De passagiers achterin genieten eveneens van het ruimtelijke comfort, door een knieruimte van 34 mm en de ruime plaats voor het hoofd (981 mm), de benen (943 mm) en de schouders (1325 mm). De bagage- en opbergplaats van de Fusion bevat:

  • Een standaard bagagevolume van 337 liter.
  • Een 60/40 gescheiden achterbank die naar voren kan worden geklapt om in een uitgebreide achterste laadlengte te voorzien. Dit maakt de Fusion ook geschikt voor het transport van volumineuze ladingen.
  • Spullen kunnen eenvoudig uit de kofferruimte worden geschoven dankzij een lip tussen de vloer en de achterbumper.
  • De hoogte van de laadvloer is gelijk aan het bovenstuk van de naar binnen wijzende bumper wanneer de vijfde deur is geopend.
  • De voorste passagiersstoel kan eveneens worden neergeklapt om zo lange zaken te vervoeren en om als picnictafel tijdens gezinsuitstapjes te fungeren.
  • De hogere zitpositie zorgt voor bijkomende laadruimte onder de passagierstoelen.
  • Extra bergruimte in het dashboard, waaronder een afvalbakje met openklappende klep zoals in de Ford Galaxy.

Bij de Fusion kan men kiezen uit de volgende motoren:

  • De 1,4-liter Duratorq TDCi aluminium turbodieselmotor met de common-rail injectietechnologie van de nieuwe generatie. Hij haalt een maximaal vermogen van 68 PK/ 50 kW en 160 Nm koppel. Deze door kabels aangedreven common-rail diesel werd ontworpen met het oog op rijplezier, zuinigheid en meer verfijnde dieselmotoren.
  • Duratec 16V, de benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenassen die ook in de varianten van de Ford Focus en de nieuwe Ford Fiesta wordt aangeboden in twee configuraties: een 80 PK/ 58 kW 1,4-liter, een 100 PK/ 74 kW 1,6-liter variant. De beide motoren zijn eveneens uitgerust met een elektronische precisiegasklep.