1 februari 2002
 

Toyota

De Toyota Yaris, Yaris Verso en Yaris Van zijn nu leverbaar met dieselmotor

1 februari 2002 | Het modellengamma van de Toyota Yaris wordt uitgebreid met een nieuwe D4-D variant met common rail dieselmotor. Te verkrijgen in de Yaris, de Yaris Verso en de Yaris Verso Van. De nieuwe motor betekent naar verwachting een nieuwe impuls voor de kleine Toyota.

Toyota brengt met de Yaris D4-D haar eerste, kleine dieselauto op de markt. Vanwege zijn zuinigheid en moderne vormgeving mikt Toyota op jonge professionals die veel kilometers rijden. Bovendien moet de Yaris-diesel een aantrekkelijke lease-auto worden. De leaseprijzen beginnen bij 408 Euro per maand exclusief BTW voor de Toyota Yaris 1.4 D4-D Linea Terra 3-deurs. Hierbij is uitgegaan van een 3 jarig contract, 30.000 kilometer per jaar en 75 procent no claim.

De nieuwe diesel beschikt over een speciaal door Toyota ontwikkelde turbo en een intercooler die hem een 75 pk vermogen bij 4.000 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm tussen 2.000 en 2.800 tpm bezorgen. Bijzondere aandacht ging naar de souplesse, maar ook het rendement, de milieu-eigenschappen, kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Bij aanvang van de ontwikkeling werden duidelijke doelstellingen bepaald:

  • de nieuwe motor moet hetzelfde rijplezier bieden als mensen van een moderne benzinekrachtbron verwachten
  • hij moet de zuinigste in zijn klasse zijn
  • hij moet uiterst milieuvriendelijk zijn
  • hij moet voldoen aan de kwaliteits-, duurzaamheids- en betrouwbaarheidsnormen van Toyota.
Toyota

Om die doelstellingen te bereiken, opteerde Toyota voor een common-rail dieselmotor gebaseerd op een volledig aluminium blok, met turbo, intercooler en een Bosch common rail systeem van de tweede generatie. Deze technologie laat hogere inspuitdrukken ter hoogte van de verstuiver toe (1.600 bar) en een kortere periode tussen voor- en hoofdinspuiting. Dit is mogelijk dankzij de kortere (minder dan 200 microseconden) schakeltijden van de magneetkleppen die de brandstofinspuiting aansturen. De samenwerking met een Europese fabrikant voor het inspuitsysteem past in Toyota's beleid dat is gericht op het gebruik van lokale leveranciers.

De ontwikkeling van de nieuwe dieselmotor begon in 1998. Omdat de Yaris nog niet op de markt was, werd de motor in een ander model geïnstalleerd. Vanaf 1999 begonnen de afstellingen en uithoudingsproeven. Onder meer koudetests in Noord-Scandinavie in de winter van 2000 en de warmte- en hoogtetests in de Spaanse Sierra Nevada in de zomer van hetzelfde jaar.

De Yaris, Yaris Verso en Yaris Verso Van D4-D worden gelanceerd in een periode van niet eerder waargenomen groei in het dieselsegment. Voor de Toyota bieden ze nieuwe mogelijkheden in het streven om tegen 2005 een aandeel van vijf procent of 800.000 stuks op de Europese automobielmarkt te verwerven. De vooruitzichten zijn veelbelovend gezien het grote succes van de Yaris. Sinds de lancering zijn meer dan 524.000 exemplaren verkocht in Europa en meer dan 1.099.000 wereldwijd.

Toyota
 
Websitewww.toyota.nl
Deel via