30 januari 2002
Opel Vectra

Opel Vectra

Opel opent een nieuwe fabriek in Russelsheim voor productie van de Vectra

30 januari 2002 | Met zijn nieuwe fabriek in Rüsselsheim zet Opel nieuwe stappen op het gebied van kwaliteit, flexibiliteit en productiviteit. Dat zal in eerste instantie zichtbaar zijn bij de productie van de komende generatie Opel Vectra. De nieuwe middenklasser is de eerste auto die in deze "fabriek van de 21e eeuw" wordt gebouwd. Sterker nog: de twee zijn volgens Opel perfect op elkaar afgestemd.

De nieuwe fabriek stelt op lange termijn de werkgelegenheid in Rüsselsheim veilig, zowel bij de productie van auto's als componenten. De eerste auto's rollen inmiddels van de band. In de nieuwe fabriek zullen om precies te zijn maximaal 270.000 auto's per jaar worden gebouwd, in drie shifts gewerkt. De faciliteiten vormen een belangrijk onderdeel van een groot investeringsprogramma in Duitsland. Alles bij elkaar gaat dat om 9 miljard DM. Opel directeur Carl Peter Foster: "Met deze nieuwe, zeer flexibele en zeker ook efficiënte fabriek scheppen we in Rüsselsheim de voorwaarden om een toonaangevende positie binnen de internationale markt vast te houden."

Een belangrijk aspect is het feit dat de specialisten van ITDC (het internationale technische ontwikkelingscentrum) bij het ontwerp van de fabriek uitgebreid gebruik hebben gemaakt van dezelfde computertechniek die bij het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe generatie Vectra - en natuurlijk ook de andere nieuwe Opel modellen - wordt toegepast. Tijdens de ontwerpfase kun je de auto van alle kanten bekijken. Dankzij driedimensionale computer simulaties en talloze andere hulpmiddelen heeft de fabriek in het verlengde daarvan bij wijze van spreken al virtueel proefgedraaid op de supercomputers. Ook de inrichting van de fabrieken, de gebruikte apparatuur, de werkplek, de toevoer van onderdelen en de voortgang van de productie is van alle kanten is bekeken. En waar nodig verder geperfectioneerd. Zelfs de eindmontage is op die wijze virtueel beproefd. Met die 3D animaties is de uitvoering van de verschillende handelingen namelijk bijna 100 procent perfect na te bootsen.

Opel Vectra

De carrosserieafdeling beslaat een indrukwekkende 54.000 vierkante meter waar zo'n 600 robots met een enorme precisie aan het werk zijn. Zo'n 98 procent van het laswerk wordt gerobotiseerd verricht. Ook de flexibiliteit is daardoor enorm: er kunnen tot vier verschillende modellen op dezelfde lijn worden gebouwd. Componenten als deuren en de motorkap worden op een apart montagestation opgebouwd, maar wel vlak bij het punt waar ze worden gemonteerd. Overigens heeft dat in de praktijk als bijkomend voordeel dat de zogenaamde pilot productie - de voorserie - op de originele productieband en met de normale apparatuur kan worden uitgevoerd. De Vectra wordt afgemonteerd in weer een ander nieuw gebouw, dat een vloeroppervlak van 48.000 vierkante meter beslaat. En de vorm heeft van een halve ster. Het is nu mogelijk de losplaatsen voor vrachtwagens dicht bij het betreffende montagepunt te positioneren. Via die route worden veel componenten en voorgemonteerde onderdelen aangevoerd, de rest komt via een centraal regelcentrum, dat alles exact op tijd en op de juiste plek aanvoert. De voorraad in de fabriek bedraagt overigens minder dan twee uur, toch is er geen magazijn in de directe omgeving te vinden.

De productielijn volgt een traject langs vier van de punten van de ster. In de vijfde vindt de assemblage van de deuren en dashboards plaats, die vervolgens in het montage proces terecht komen. Elke punt van de ster heeft een eigen buffer voorraad. Daardoor heeft een stop van een deel van de productielijn niet meteen tot gevolg dat de rest van de band ook automatisch stil ligt. Het concept maakt het bovendien relatief eenvoudig om een groot aantal verschillende modellen te bouwen.