26 januari 2002
 

Subaru Impreza (2000 - 2007)

De Subaru Impreza is door het tijdschrift Automobile uitgeroepen tot Automobile of the Year

26 januari 2002 | De Subaru Impreza WRX is door het Amerikaanse magazine 'Automobile'uitgeroepen tot 'Automobile of the Year 2002'. De redactie van het gezaghebbende blad kiest elk jaar een favoriete auto, wat vaak tot een close-finish leidt, maar dit jaar stak de Subaru Impreza met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Wat dat laatste betreft is de kop boven het winnende artikel in 'Automobile' veelzeggend. "Geef ons een reden waarom de Subaru Impreza WRX geen 'Automobile of the Year' moet worden", schrijft de redactie een tikje uitdagend. Om daarna uitvoerig uit te leggen waarom de snelle Subaru de jaarlijkse competitie won.

De concurrentie was in elk geval niet mals. De Impreza WRX moest het opnemen tegen onder andere de BMW M3, de Ford Focus SVT (het equivalent van de Europese ST 170), de Ford Thunderbird, de Jaguar X-Type en de Acura (Honda) RSX-S. De Impreza won die competitie uiteindelijk door een combinatie van een onconventioneel concept met een opvallend hoog motorvermogen, standaard vierwiel aandrijving en een uitstekende prijs-/prestatieverhouding. "Natuurlijk zijn er wel andere auto's in deze klasse met vierwielaandrijving, maar die kosten duizenden - en soms zelfs vele tienduizenden - dollars meer. Terwijl ze vrijwel zonder uitzondering allemaal minder vermogen bieden", aldus 'Automobile'.

Subaru Impreza (2000 - 2007)

Volgens het Amerikaanse blad heeft de Subaru Impreza, ten opzichte van met name de Duitse concurrentie, een redelijk sober, maar doelmatig interieur en een niet al te spectaculair uiterlijk, maar scoort de Impreza enorm goed als het gaat om 'echt belangrijke dingen'. En dat zijn wat de Amerikanen betreft dynamiek en rijplezier. "Wat die twee laatste waarden betreft staat de Impreza WRX niet alleen gelijk met de duurdere Duitse merken, maar etaleert hij zichzelf als een prestatie-icoon van een totaal nieuw orde", zo stelt 'Automobile'.

De Subaru Impreza WRX wordt door 'Automobile' verder omschreven als "een rallyauto voor op straat", die overtuigt als het gaat om rijpositie, wegligging, prestaties, balans, motorgeluid en souplesse. Volledigheidshalve moet worden aangetekend dat de specificaties van de Impreza WRX zoals deze in Amerika wordt geleverd, afwijken ten opzichte van de in Europa beschikbare uitvoering.