15 januari 2002
 

AUTOnomy

GM toont prototype van auto met brandstofcel

15 januari 2002 | General Motors heeft tijdens de Detroit Motor Show de AUTOnomy onthuld. Een revolutionaire gebeurtenis, want AUTOnomy is de eerste conceptauto die opgebouwd is rond een aandrijfsysteem op basis van brandstofcellen en die vrij is van de beperkingen van de traditionele automobiele architectuur. Met de AUTOnomy zet GM een nieuwe stap in de geschiedenis van de auto.

Tot nu toe werden brandstofcelsystemen voornamelijk geïntegreerd in productieauto's. De AUTOnomy is de eerste auto die helemaal van de grond af aan is opgebouwd rondom dit soort technologie. Ook is het de eerste auto die brandstofcellen combineert met de zogenaamde drive-by-wire-techniek, een elektronisch geregelde overbrenging waarbij de stuurinrichting, de remmen en andere autosystemen elektronisch bestuurd worden in plaats van mechanisch. "Dit revolutionaire ontwerp kan grote impact hebben op de wijze waarop auto's gebouwd, gedistribueerd en op de markt gebracht worden," aldus Carl-Peter Forster, algemeen directeur en voorzitter van Adam Opel AG.

Alle essentiële systemen van de AUTOnomy, inclusief de brandstofcellengroep en het waterstofopslagsysteem, zijn weggewerkt in een nieuw type chassis. Dit universele skateboard-chassis vereenvoudigt niet alleen de productie, maar ook het onderhoud. Bovendien maakt het de constructie van een grote verscheidenheid aan auto's in zeer korte ontwikkelingscycli mogelijk. Het belangrijkste ontwerpelement in het elektrische systeem van de AUTOnomy is het aansluitpunt of de zogenaamde docking port in het midden van het skateboard-chassis. Dit aansluitpunt vormt een snelle en betrouwbare manier om alle koetswerksystemen regelsystemen, elektriciteitsvoorziening en verwarming op het rijdende chassis aan te sluiten. Op die manier kan het koetswerk van de auto bijzonder licht en eenvoudig gehouden worden.

AUTOnomy

Omdat alle aandrijf- en regelsystemen in het zes inch dikke chassis ingebouwd zijn, is het koetswerk van de auto niet langer aan de traditionele ontwerpbeperkingen gebonden. Het is immers niet meer nodig om het ontwerp af te stemmen op uitlaat, stuurinrichting en remsystemen. De bestuurder hoeft ook niet op de traditionele plaats aan de linkerkant van de auto te zitten. Hij kan ook verhuizen naar het midden van de auto, of dichter bij de voorbumper, of verder naar achteren. Deze bevrijding van conventionele configuraties maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van koetswerken op maat die gemakkelijk omgewisseld kunnen worden. Klanten zouden zelfs verschillende koetswerken kunnen huren die ze dan afhankelijk van hun wensen en behoeften kunnen wisselen.

GM zegt nog dit jaar een rijdend prototype van de AUTOnomy gereed te hebben en binnen nu en tien jaar moet de brandstofcel zoals getoond in de AUTOnomy, gewoon bij de dealer te koop zijn.

AUTOnomy
 
Websitewww.opel.nl
Deel via