9 januari 2002
Volvo XC90 (2002 - 2014)

Volvo XC90 (2002 - 2014)

Volvo XC90 debuteert op autoshow van Detroit

9 januari 2002 | Volvo's eerste Sports Utility Vehicle (SUV) heeft tijdens de Autoshow van Detroit zijn debuut gemaakt. "Onze vierwielaangedreven XC90 is een nieuwe generatie SUV en tevens een van de veiligste en aantrekkelijkste die momenteel op de markt verkrijgbaar is", aldus Hans Wikman, Project Director van de Volvo XC90.

In de nieuwe Volvo XC90 is het passagiersgedeelte zover mogelijk naar voren geplaatst. Hierdoor kunnen met gemak zeven volwassenen comfortabel en veilig worden vervoerd, zonder dat de auto erg groot van formaat wordt. De Volvo XC90 is 4,80 meter lang; 87 millimeter langer dan een Volvo V70. Uiteraard verwachten Volvos klanten dat de nieuwe Volvo XC90 aan alle veiligheidseisen voldoet. En inderdaad, ook Volvos eerste SUV beschikt over alle mogelijke veiligheidstoepassingen. Bij dit model is extra rekening gehouden met ongevallen waarbij de auto in een roll-over zou kunnen geraken. Om dit risico te verkleinen is de Volvo XC90 standaard uitgerust met een actief systeem dat de stabiliteit vergroot, het Roll Stability Control (RSC). Dit systeem bepaalt met behulp van een zogenaamde gyro-sensor de rolsnelheid en de rolhoek van het voertuig en gebruikt deze informatie om het risico te bepalen dat de Volvo over de kop slaat.

De Volvo XC90 heeft een extreem grote spoorbreedte (1634 millimeter aan de voorzijde, 1624 millimeter aan de achterzijde) en een lange wielbasis (2859 millimeter tussen de voor- en achterassen). Dit zorgt voor een goede stabiliteit en dat de auto die zich in alle mogelijke situaties consistent gedraagt, zelfs op een bochtige en slechte weg. Het AWD-systeem is in de Volvo XC90 een van de belangrijkste ingrediënten voor veilig rijden. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met een autoriteit op dit gebied: Haldex in Zweden. Net als in Volvos andere AWD-modellen werkt de vierwielaandrijving in de Volvo XC90 onafhankelijk van de bestuurder. Dat wil zeggen dat de kracht automatisch tussen de voor- en achterwielen wordt verdeeld, zodanig dat de auto voortdurend de beste grip heeft. De elektronisch bestuurde AWD is intelligent: hij controleert voortdurend het contact van het voertuig met de weg en meet de signalen die de bestuurder krijgt door middel van het stuur, het rempedaal en het gaspedaal. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om te bepalen of, en zo ja hoe, het systeem zal reageren.

Volvo XC90 (2002 - 2014)

De Volvo XC90 is leverbaar met twee verschillende motoren, beide vrijwel helemaal gemaakt van aluminium: Een 2,9 liter zescilinder benzinemotor (T6) met twee turbo's. Zijn vermogen bedraagt 272 pk (200 kW) en hij heeft een koppel van 380 Nm bij 1800 toeren per minuut. Een 2,4 liter vijfcilinder common-rail turbodiesel (D5) met 163 pk (120 kW) en een koppel van 340 Nm bij 1750 toeren per minuut.

In de Volvo XC90 is ook veel aandacht besteed aan een uitgebreid en innovatief infotainmentsysteem. Zo lanceert Volvo als eerste autoproducent ter wereld Dolby Prologic II in een audiosysteem. Het biedt optimale geluidskwaliteit, zelfs voor de inzittenden op de achterbank. De Volvo XC90 kan worden uitgerust met dertien luidsprekers, waaronder een 8-inch 140-watt subwoofer, die zorgt voor een beter basgeluid. Passagiers op de achterbank hebben hun eigen bedieningspaneel van de audioapparatuur, handig weggewerkt in de C-stijl. Hierin kunnen ze een hoofdtelefoon pluggen en zo luisteren naar hun eigen audio-unit. Dit betekent bijvoorbeeld dat ouders en kinderen tegelijkertijd van hun eigen muziek kunnen genieten. Het optionele Road and Traffic Information-systeem (RTI) is een belangrijk onderdeel van het infotainmentsysteem van de Volvo XC90. Het 6,5 inch beeldscherm is verborgen in het dashboard, waar het na een druk op een knop uit naar boven komt. Het scherm van het navigatiesysteem heeft ook diverse interactieve functies. Via de geïntegreerde GSM-telefoon kan de bestuurder bijvoorbeeld inloggen op het Internet en zijn e-mail lezen en versturen. De Volvo XC90 kan ook worden uitgerust met een voice-recorder waarbij de bestuurder de handsfree microfoon van de mobiele telefoon gebruikt om korte memo's in te spreken.