22 december 2001
 

Renault Kangoo (1997 - 2007)

Renault doet mee aan de rally Paris-Dakar met een Kangoo met dieselmotor

22 december 2001 | Voor de rally Dakar 2002 wil regerend wereldkampioen Rally-raid Jean-Louis Schlesser, samen met Renault, een nieuwe uitdaging aangaan: als eerste op het strand van Dakar verschijnen in een auto met dieselmotor. Schlesser, niet alleen tweevoudig winnaar van Dakar, maar ook de eerste coureur die de strijd aanging met een tweewielaangedreven auto, houdt dus van uitdagingen. Hiervoor heeft de coureur/ constructeur een nieuw chassis met tweewielaandrijving ontwikkeld dat wordt uitgerust met de 1.9 dCi dieselmotor die door de ingenieurs van Renault Sport Technologies ontwikkeld is. Een andere Kangoo Buggy dCi is voor de Belgische coureur Stephane Henrard, terwijl Josep Maria Servia in een Kangoo Buggy met V6 benzinemotor zal rijden.

Jean Louis Schlesser heeft, sinds hij Rally-raids rijdt, steeds weer nieuwe uitdagingen gezocht. Nadat hij de eerste was die zegevierde met een tweewielaangedreven buggy, bracht hij in 2000 de rally tot een goed einde en werd een paar weken geleden in Dubai voor de vierde opeenvolgende keer winnaar van het F.I.A wereldkampioenschap Rally-raid. Maar Schlesser en Renault zijn niet van plan om voor de 24e Dakar-rally de weg van de minste weerstand te kiezen: in plaats van Jean Louis in zijn gebruikelijke auto te laten rijden wilden ze allebei liever een nieuwe uitdaging aangaan door een tweewielaangedreven dieselversie van de Kangoo Buggy dCi te ontwikkelen. De 1.9 dCi motor van deze auto is gebaseerd op dezelfde motor waarmee de standaard Kangoo en een groot gedeelte van het Renault gamma zijn uitgerust.

Renault Kangoo (1997 - 2007)

Met de steun van de afdeling mechanica van Renault hebben de ingenieurs van Renault Sport Technologies vervolgens onderzocht wat de verschillende mogelijkheden waren om een motor te ontwikkelen op basis van de F9Q dCi. Zo moest de druk in de cilinders sneller worden opgevoerd met een speciale turbocompressor en moest het inspuitsysteem met common rail aangepast worden. Er is ook hard gewerkt aan een betere koeling van zowel de koelvloeistof, de olie als de lucht van de drukvulling. Deze aangepaste wedstrijdversie van de 1.9 dCi motor levert een vermogen van meer dan 200 pk (147 KW) en een koppel van ruim 400 Nm. De basisversie ontwikkelt een vermogen van 120 pk (88 KW) en een koppel van 270 Nm. Ook moest er extra aandacht worden besteed aan het koppelen van dit motorblok aan een mechanische versnellingsbak met vijf versnellingen. Terwijl er door Renault Sport Technologies werd gewerkt aan de 1.9 dCi motor, maakte Jean Louis Schlesser een nieuwe versie van zijn bestaande auto, in samenwerking met de afdeling bedrijfsauto's en de afdeling design van Renault. Zo is de Kangoo Buggy dCi ontstaan.

In totaal zal het Schlesser Renault Elf team aan de start van Dakar 2002 uit drie Kangoo Buggy's bestaan. Behalve Jean Louis Schlesser en Henri Magne zal ook de Belgische coureur Stephane Henrard, 7e bij Dakar 2001 en 1e bij de priverijders, in een Kangoo Buggy dCi rijden. Het Schlesser Renault Elf team zal ongetwijfeld veel hebben aan de ervaringen van deze Belgische coureur. Stephane Henrard zal ingedeeld worden met Jean Marie Lurquin, terwijl een derde Kangoo Buggy, met benzinemotor, bestemd is voor Josep Maria Servia en Enric Oller I Carbo.