19 december 2001
Honda Civic IMA

Honda Civic IMA

Honda brengt een hybride uitvoering van de Civic op de Japanse markt

19 december 2001 | Na de tweezits Insight brengt Honda haar hybride techniek nu in een praktische vijf-persoons sedan op de markt in de vorm van de Civic Sedan Hybride. Deze Civic realiseert een voor een in serie geproduceerde personenauto uitzonderlijk laag brandstofverbruik van 1 liter op 29,5 km en staat vanaf 14 december j.l. bij de Japanse Honda dealers in de showroom. De Civic hybride staat begin januari ook op de Detroit Motorshow in de Verenigde Staten en ook op de Amerikaanse markt zijn er plannen voor verkoop in de loop van 2002.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Civic Hybride stonden drie doelstellingen voorop: een zo schoon mogelijke uitlaatgasemissie in combinatie met optimale prestaties en dat alles in een sedan met alle praktische gebruiksmogelijkheden van dien. Een verbeterde versie van Honda's eerste IMA-systeem (Integrated Motor Assist) werd gemonteerd op het platform dat ook gebruikt wordt voor de andere Civic modellen. Naast de grote voordelen van het lage brandstofverbruik en de schone emissies beschikt deze hybride over een moderne interieurruimte en een speciaal afgestemd onderstel. Al met al is het een zeer praktisch bruikbare familie- of zakenauto.

Honda Civic IMA

De Civic Hybride is uitgerust met een moderne 1,3-liter VTEC i-DSI (Dual & Sequantial Ignition) motor met cilinder-uitschakelsysteem. Deze nieuwe krachtbron is voorzien van de nieuwste i-DSI 'lean-burn' verbrandingstechnologie en het VTEC cilinder-vrijloopsysteem. Dit maakt gebruik van Honda's VTEC-techniek van variabele kleptiming om de hoeveelheid elektrische energie die tijdens het afremmen wordt gewonnen aanmerkelijk te vergroten. Details die een belangrijke bijdrage leveren aan het verder verhoogde rendement van de hybride technologie. De nieuwe motor krijgt, wanneer meer vermogen wordt aangesproken, assistentie van een elektromotor met verbeterde prestaties, gestuurd door een efficiëntere Power Control Unit (PCU). De krachtoverbrenging loopt via een continu variabele transmissie.

Wat schone emissies betreft, heeft Honda zich op de Japanse markt ten doel gesteld dat al haar personenauto's uiterlijk in 2002 door het Japanse Ministerie van Transport als Low Emissions Vehicles zullen zijn aangemerkt en dat bijna al haar personenauto's uiterlijk in 2005 het predikaat Ultra-Low Emissions Vehicle zullen hebben verworven. Honda wil voor het einde van 2005 het brandstofverbruik van haar in Japan verkochte auto's met 25% verlagen ten opzichte van het gemiddelde brandstofverbruik in Japan in 1995.