15 december 2001
Toyota Corolla (2002 - 2007)

Toyota Corolla (2002 - 2007)

De nieuwe Toyota Corolla wordt begin volgend jaar in Nederland geintroduceerd

15 december 2001 | De 9e generatie van de Toyota Corolla, die begin volgend jaar op de markt komt, is zonder twijfel de belangrijkste auto ooit door Toyota in Europa geïntroduceerd. De auto markeert een radicale breuk met het verleden en vormt het speerpunt van Toyota's ambities een toonaangevende automobielproducent op de Europese markt te worden. De nieuwe Corolla zet volgens het merk nieuwe normen in het uiterst competitieve segment van de kleine tot middelgrote gezinsauto's (het C-segment) waarin het grootste aandeel aan nieuwe auto's die in Europa verkocht worden, valt.

Toyota is graag zeker van haar zaak en belooft daarom veel voor de nieuwe Corolla. Zo moet de nieuwkomer ruimer, breder, hoger en beter gemotoriseerd zijn dan de gevestigde orde. Een compleet aanbod aan carrosseriestijlen, waarmee ongeveer 84% van de markt gedekt zal worden, zal al vanaf de introductie leverbaar zijn. Dit aanbod bestaat uit de nieuwe Corolla Verso in het snel groeiende compacte MPV-segment, de volumemodellen Corolla hatchback in drie- en vijfdeursuitvoering en een ruime en praktische Corolla stationwagen. De klassieke Corolla sedan komt begin 2003 op de Nederlandse markt. De top van de nieuwe Corolla-reeks zal worden gevormd door de 192 pk sterke Corolla T Sport die een topsnelheid heeft van 225 km/h en die van 0 tot 100 km/h 8,4 seconden nodig heeft.

Toyota Corolla (2002 - 2007)

De introductie van de 9e generatie Corolla op de Europese markt is de volgende belangrijke stap van de implementatie van een productstrategie die erop is gericht de Europese klanten auto's te bieden die aansluiten op hun smaak en behoeften. De Toyota Yaris, Auto van het Jaar 2000, was de eerste stap van deze strategie. Het geheim van deze kleine Toyota was heel eenvoudig. In plaats van het introduceren in Europa van een model dat was ontworpen voor Japan en de VS, zocht Toyota voor de Yaris haar inspiratie in Europa. Dr. Takis Athanasopoulos, Toyota Motor Europe executive vice president, licht toe: "We hebben uit de ervaringen die we met de Yaris hebben opgedaan, twee belangrijke lessen geleerd. De eerste was dat klanten in geheel Europa bereid zijn Toyota te vergelijken met de traditionele Europese merken als we hen een auto bieden die specifiek is afgestemd op hun behoeften en smaak. De tweede was dat een auto die de Europese bestuurders kan overtuigen, datzelfde kan doen elders op de wereld. De Yaris begon een succesvolle opmars op de Japanse markt en is nu de op een na best verkopende Toyota in Japan."

Dezelfde benadering wordt nu gehanteerd bij de nieuwe Corolla. Van alle Toyota producten is dit de echte wereldauto, ook al heeft hij zijn wortels in Europa: een concept gecreëerd door het ED2 Design Centre in Zuid-Frankrijk, waar een product is ontwikkeld dat voldoet aan de eisen die worden gesteld in het grootste marktsegment ter wereld. Om deze strategische doelstelling te kunnen realiseren vanuit het oogpunt van productontwikkeling, hebben de technici van Toyota er hard aan gewerkt de nieuwe Corolla vanaf het allereerste begin dat te geven waarnaar ze later frequent zouden verwijzen als het Europese DNA:

  1. Europees design
    Een aantrekkelijke, eigen en consistente uitstraling en tegelijkertijd een in de klasse toonaangevende ruimte en comfort
  2. Kwaliteit
    Zowel qua uitstraling als qua productiekwaliteit
  3. Rijplezier
    Plezierig om in te rijden, afgestemd op de Europese condities
  4. Innovatie
    Door de toepassing van hightech oplossingen voor wat betreft specificaties en productieprocessen