13 december 2001
 

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Suzuki doet mee aan wereldkampioenschap rally met Ignis 1600

13 december 2001 | Suzuki strijdt volgend jaar mee om het wereldkampioenschap rally. De Japanse fabrikant ondersteunt drie teams met een Ignis Super 1600. Deze komen uit in de FIA Junior-klasse.

Suzuki stelt de auto's ter beschikking, biedt daarbij technische ondersteuning en assisteert bij de teamorganisatie. De prive-teams komen uit Japan, Finland en Duitsland. De deelname aan het wereldkampioenschap rally maakt onderdeel uit van een nieuwe strategie van Suzuki. Die is gericht op versterking van de sportiviteit en de dynamiek van het merk. De Junior-klasse is een nieuwe categorie. De internationale autosportfederatie FIA heeft deze in het leven geroepen als springplank voor aanstormend jong talent in de rallysport. De klasse komt in de plaats van het Super 1600 Kampioenschap. Voor deelname aan de Junior-klasse gelden dezelfde reglementen. De klasse staat open voor rally-auto's met benzinemotoren met een inhoud van 1,6-liter zonder turbo. Het toerental mag niet boven 9000 toeren per minuut uitkomen en voor de luchtinlaat van de motor is een restrictor nodig met een maximale diameter van 60 millimeter. De auto moet bovendien minstens 950 kilogram wegen (exclusief bestuurder en brandstof). Er mogen geen fabrieksteams meedoen en de auto mag rally-klaar niet meer dan US $ 100.000 kosten.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

De voor de rally geprepareerde Suzuki Ignis Super 1600 hebben een viercilindermotor met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. De krachtbron levert 153 kW/206 pk bij 8500 toeren. Het maximumkoppel van 180 Nm wordt bereikt bij 7250 toeren. Een sequentieel te schakelen zesversnellingsbak brengt de krachten over naar de voorwielen. De kansen van het team worden hoog ingeschat. De Ignis Super 1600-rally-auto heeft immers al in het seizoen 2001 met succes deelgenomen aan het Asia-Pacific-rallykampioenschap. Het Suzuki-team won in de klasse Super 1600. In totaal is 4000 kilometer afgelegd, waarvan zo'n 1000 in klassementsproeven die zeer zware eisen stelden aan de betrouwbaarheid en wegligging.

Voor de FIA Junior-klasse staan er in 2002 zes races op de agenda. De eerste is al in januari in Monte Carlo (17-20 januari). De volgende wedstrijden zijn in Spanje (22-24 maart), Griekenland (13-16 juni), Duitsland (22-25 augustus), Italie (19-20 september) en Groot-Brittannie (14-17 november). Bovendien zal Suzuki ook weer in 2002 deelnemen met de Ignis Super 1600 aan het Asia Pacific Rally Championship.