12 december 2001
 

Nissan Primera

Snelle ontwikkeling van Nissan Primera tekent nieuwe identiteit

12 december 2001 | Als de productie van de nieuwe Nissan Primera halverwege december 2001 start, staat Nissan wederom voor een uitdaging. Binnen vijf weken moet de fabriek in het Britse Sunderland op volle toeren draaien. De productie is vooralsnog begroot op 120.000 Primeras per jaar.

De Parijse Motor Show, najaar 2000, vormde met de tentoonstelling van de Fusion conceptcar het startsein van de snelle totstandkoming van de Primera. Aangemoedigd door de vele positieve reacties van het publiek en de pers gingen het ontwikkelings- en het productieteam aan de slag. Met als resultaat een Primera die in een recordtijd van 24 maanden is ontwikkeld en qua specificaties nauwelijks afwijkt van het originele studiemodel.

Het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Engelse Cranfield is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe middenklasser. Joint Development-teams die bestonden uit ingenieurs in Cranfield en Japan hebben een jaar lang intensief samengewerkt. De Europeanen namen het leeuwendeel van de ontwikkeling voor hun rekening, hierdoor is Nissan ervan verzekerd dat al vanaf de beginfase van de ontwikkeling de auto op de wensen van de Europese klant werd afgestemd. Gedurende het ontwikkelingsproces hebben de ontwikkelaars continu hun vorderingen teruggekoppeld en voorgelegd aan consumenten, Nissan-medewerkers en toeleveranciers. Dankzij deze feedback konden zij de auto perfect afstemmen op de vraag uit de markt. Dit betekent echter ook dat de Europese Primera op details verschilt met zijn Japanse zustermodel. Dit is terug te zien aan het motoren- en versnellingsbakgamma. Van de vijf combinaties komt er slechts een zowel in Japan als Europa voor.

Nissan Primera

Een van Nissan's grootste uitdagingen was het N-FORM informatiesysteem. Dit omvat navigatie, audio, communicatie en airconditioning. Een 5,8 of 7 inch scherm voorziet de bestuurder van informatie over de in een systeem geïntegreerde functies. Tijdens de ontwikkeling heeft Nissan gewerkt met het Human Sciences and Advanced Technology (HUSAT) Research Institute op de universiteit van Loughborough. Het resultaat is een overzichtelijk scherm met logische bediening. Zelfs voor mensen die kleurenblind zijn, is het gebruik van kleuren duidelijk. Hiervoor hebben de technici gebruik gemaakt van technologie uit de luchtvaartindustrie.

Voor de nieuwe Primera heeft Nissan het samen met Renault ontwikkelde kwaliteitsmeetsysteem voor toeleveranciers geïmplementeerd. Hierdoor zijn de partners er zeker van dat alle leveranciers aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. Dit is van belang omdat in de toekomst Nissan en Renault door de gezamenlijke platforms steeds meer dezelfde toeleveranciers krijgen.