2 december 2001
 

Ford Mondeo (1993 - 2007)

De Ford Mondeo is nu leverbaar met nieuwe TDCi en TDDi dieselmotoren

2 december 2001 | De Duratorq TDCi, die zijn debuut maakte op de Ford-stand op de IAA 2001 in Frankfurt, vult de vernieuwde TDDi van 115 pk en de bestaande TDDi van 90 pk aan tot een compleet nieuw gamma van motoren, dat tegemoetkomt aan de snel groeiende vraag naar personenauto's met dieselmotoren in Europa.

Als geavanceerde 2,0-liter 16-kleppen common-rail turbodiesel combineert de Duratorq TDCi verfijning, souplesse, kracht en zuinigheid. Met zijn common-rail inspuittechnologie van Delphi, levert deze 130 pk motor een maximumkoppel van 330 Nm bij 1800 t/min. Bij volgas zorgt de overboost-functie van Ford Mondeo bovendien gedurende een beperkte periode voor een nog hoger koppel van 350 Nm. "Op dit moment scoren de diesels ongeveer 25% van de totale personenwagenmarkt in Nederland en we verwachten een aanzienlijke toename van de dieselmarkt in de nabije toekomst", aldus Alain Visser, Algemeen directeur Ford van de Benelux landen. "De Mondeo diesel is goed voor een percentage van 50% van alle verkochte Mondeo's en het is duidelijk dat de diesel in dit zakelijke segment nog steeds aan belang wint. Toen we de Ford Mondeo bijna een jaar geleden introduceerden, beloofden we nieuwe krachtbronnen die deze auto nog aantrekkelijker zouden maken. Met deze nieuwe topdiesel, die over de allernieuwste common-rail technologie beschikt, maken we die belofte waar."

Ford Mondeo (1993 - 2007)

De nieuwe motor, die sinds november dit jaar op de Mondeo verkrijgbaar is, werkt bij inspuitdrukken tot 1400 bar en bezorgt Ford een voortrekkersrol op het vlak van de dieselinspuittechnologie. Hij beschikt over de meest recente ontwikkeling van common rail inspuiting, die van zich doet spreken door zijn grote precisie tijdens het inspuitproces. Met common-rail kunnen de ingenieurs het geluidsniveau terugdringen en de prestaties en koppelwaarden verhogen zonder concessies te doen met betrekking tot het brandstofverbruik.

De 115 pk versie van Fords Duratorq TDDi blijft zoals voorheen de centrale, populaire krachtbron in het dieselgamma van de Mondeo. Nieuwe thermodynamische verbeteringen in de verbrandingskamer en herziene specificaties voor de turbocompressor resulteren ineen gunstiger koppelverloop en minder motorgeluid. Een meer geavanceerde brandstofpomp, de Bosch VP 44 radiaalplunjerpomp, levert een maximale inspuitdruk van 1300 bar. Door de zorgvuldige optimalisering van de hogedrukleidingen wordt die druk bovendien opgevoerd tot 1950 bar ter hoogte van de verstuiver. Met dit gewijzigde systeem wordt het koppel in het lagetoerengebied beter geregeld voor progressievere, meer vloeiende reacties op de bewegingen van het gaspedaal. Net als Fords overboost-functie blijven de specifieke gegevens van de motor ongewijzigd (115 pk bij 4000 t/min; 280 Nm bij 1900 t/min, 310 Nm met overboost).