27 november 2001
 

Honda Stream

Honda Stream scoort hoog op voetgangerveiligheid tijdens crashtests

27 november 2001 | Sinds kort mag de Honda Stream zich officieel een van de veiligste MPV's op de markt noemen. In een recente Euro-NCAP test behaalde de Stream vier sterren bij botsproeven met frontale aanrijdingen en aanrijdingen van opzij. Voor wat betreft het voorkomen van voetgangersletsel scoorde hij met 61 procent drie sterren.

Eerder dit jaar noteerde de nieuwe Honda Civic al de beste resultaten ooit in een Euro-NCAP test wat betreft het beperken van voetgangersletsel. Ook in de test met frontale aanrijdingen en aanrijdingen in de flank behaalde de Civic uitstekende resultaten. De botsproeven van Euro-NCAP zijn beduidend zwaarder dan de Europese regelgeving dicteert.

Honda Stream

Een van de uitgangspunten bij het ontwikkelen van de Stream was dat bij een ongeval de structuur van de auto intact blijft. Bij een frontale aanrijding spelen twee parallelle afvoerwegen van de botsenergie een doorslaggevende rol: de constructie van de voorzijde en, daaronder, het subframe. Vervolgens verdwijnt de botsenergie via de chassisbalken en het middenframe. Bij een aanrijding van opzij wordt het grootste deel van de botsenergie via de speciaal versterkte B-stijlen afgevoerd naar de versterkte dorpels en grote chassisdwarsbalken. Aan de bovenzijde zijn de B-stijlen verbonden met een versterkte dakboog. Daarnaast zijn verschillende onderdelen van het koetswerk vervaardigd van hoogwaardig staal, zonder dat dit overigens tot enige gewichtstoename heeft geleid.

Andere belangrijke elementen die de veiligheid van de inzittenden verhogen:

  • grote hoofd- en dwarsbalken
  • verstevigde scharnierconstructie aan de stijl van het voorportier
  • verstevigde achterzijde dankzij een extra dwarsbalk in de wagenvloer achter verstevigde verbinding tussen het voorste frame en lengtebalken in de bodem
Honda Stream

Standaard beschikt de Stream over SRS-airbags en zijairbags voor de bestuurder en voorste passagier. De veiligheidsgordels voorin hebben gordelspanners met krachtbegrenzers. Alle buitenste zitplaatsen zijn voorzien van een driepunts rolgordel. Bij de middelste stoelrij zijn twee ISOFIX bevestigingspunten aangebracht voor veilige en eenvoudige montage van een kinderzitje. Voor extra stabiliteit is tevens voorzien in een hooggeplaatst verankeringspunt achter de stoel.