27 november 2001
 

Renault

Renault Megane en Laguna zijn veiligste in hun klasse volgens de EuroNCAP

27 november 2001 | Met de laatste serie crashtests voor het segment van de middelgrote hatchbacks, georganiseerd door het onafhankelijke Europese consortium Euro-Ncap, wordt de positie van Renault als leider op het gebied van veiligheid bevestigd: de Laguna behoudt zijn titel van "Eerste auto ter wereld met de maximale score van 5 sterren". De Megane blijft de veiligste auto van zijn klasse.

Met de aankondiging vandaag van de definitieve resultaten in het M2-segment bevestigt Euro Ncap het veiligheidsniveau van de Laguna. Tijdens de test in maart 2001 behaalde de Laguna 33.1 van de 34 punten. Tijdens een frontale aanrijding onder zeer zware omstandigheden (botssnelheid 64 km/u) bood de constructie van de auto uitstekend weerstand. Na de aanrijding heeft de auto zelfs nog steeds een groot vervormingpotentieel. Een belangrijke constante in het beleid van Renault blijft het beperken van de vervorming van het interieur: zo bestaat de nieuwe constructie van de Laguna bijvoorbeeld uit bijna 70 kg staal met een extreem hoge weerstand waardoor de auto volgens Renault 2,5 keer stijver is dan een auto met een constructie van gewoon staal. Onderdelen als de motor, de versnellingsbak, de accu, de rembekrachtiger, de luchtfilterhouder en de verschillende accessoires zijn zo geplaatst dat ze geen obstakel vormen voor de geprogrammeerde vervorming van de constructie. Voor meer bescherming tijdens een aanrijding van opzij is de middenstijl versterkt met een voering van drie staalplaten. In totaal is de stijl nu 4,3 mm dik. Deze stijfheid zorgt voor een betere verdeling van de energie over de dakboog en de bodemplaatbalk. De portieren zijn voorzien van een dempende constructie waardoor het bekken van de inzittenden beter beschermd is.

De tijdens de Euro Ncap crashtest gebruikte poppen bewijzen dat bestuurder en passagier zeer goed beschermd zijn tijdens een frontale aanrijding in de Laguna. De kleuren van de poppen na de test: hoofdzakelijk groen (= zeer goed beschermd) voor het hoofd en de onderste ledematen en geel (= goed beschermd) voor de borstkas. Volgens Euro Ncap is het risico van ernstig letsel tijdens een aanrijding met 64 km/u in een Laguna lager dan 5%. De Laguna bewijst daarmee de doeltreffendheid van het nieuwe Spanning Reductie Programmering systeem van Renault, dat officieel werd geintroduceerd op deze auto. Het systeem van Renault onderscheidt zich van andere op de markt aangeboden systemen doordat de bestuurder een veiligheidsgordel heeft met twee gordelspanners (in plaats van 1). De extra gordelspanning zorgt ervoor dat de bestuurder tijdens een aanrijding niet naar voren kan bewegen waardoor letsel aan benen en voeten aanzienlijk wordt beperkt. Bovendien worden voeten en enkels goed beschermd dankzij de aanwezigheid van een energieabsorberende constructie bij de bodemplaat voor de bestuurder en de passagier. Verder beschikt de Laguna over een speciaal systeem voor de montage van het rempedaal (de as van het pedaal breekt doormidden bij een ernstige frontale aanrijding) waardoor het risico van letsel aan de onderste ledematen wordt beperkt.

Renault

Het anti-duiksysteem is uitgebreid naar alle zitplaatsen. Bovendien wordt het risico van duiken beperkt door de verbeterde stoelzittingen en gordelonderdelen. De achterinzittenden hebben voortaan allemaal drie-puntsgordels. De zij-zitplaatsen hebben veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers die afgesteld zijn op een kracht van 600 kg. Bovendien zijn alle versies voorzien van drie naar achteren wegklapbare hoofdsteunen. Om tenslotte de inzittenden tijdens aanrijdingen van opzij te beschermen beschikt de Laguna standaard over hoofd/thorax zij-airbags die in de rugleuning van de voorstoelen zijn ingebouwd en ook over een zogenaamde zijruit-airbag in de dakstijl die het hoofd van de voor- en van de achterinzittenden beschermt. Voor het hele gamma zijn thorax-zijairbags achterin als optie verkrijgbaar. In totaal kunnen dan acht airbags worden gemonteerd.

De Megane blijft leider in de categorie van de middelkleine auto (M1) met 30.3 punten. Vanaf haar lancering in 1995 was de Megane de referentie in haar categorie op het gebied van veiligheid. De auto was revolutionair met de veiligheidsgordel, die behalve een gordelspanner en een oprol-/blokkeermechanischme ook een spankrachtbegrenzer had, wat samen het SRP-systeem (Spanning Reductie Programmering) vormt. De auto heeft ook een uitzonderlijk sterke carrosserieconstructie. In 1998 wordt de Megane standaard uitgerust met het SRP-systeem, bestaande uit SRP-airbags met doseerkleppen, gordelspanners, spankrachtbegrenzers en hoofdsteunen die dicht tegen het hoofd afgesteld kunnen worden.

Renault
 
Websitewww.renault.nl
Deel via