22 november 2001
 

Nissan Primera

Nissan presenteert geheel vernieuwde Primera

22 november 2001 | Nissan presenteert een geheel nieuwe Primera. Hierbij staat volgens Nissan de mens staat daarin nadrukkelijk centraal. Nissan heeft de Primera daarom letterlijk van binnenuit ontwikkeld. Een interieur vol innovatieve ideeen zette de toon voor de opvallend futuristische carrosserie. De Primera staat bol van geavanceerde technologie die niet eerder in deze klasse te vinden was.

De Primera is ontworpen volgens een nieuw thema, genaamd monosilhouette. Nissan introduceerde dit design vorig jaar op de autoshow van Parijs met de conceptcar Fusion. De lijn en de kenmerken van dit studiemodel zijn terug te vinden in de Primera. Het traditionele sedan-ontwerp is nadrukkelijk losgelaten. Motorcompartiment, interieurgedeelte en kofferbak zijn geen losse componenten. De neus, het middengedeelte en de achterkant vloeien in elkaar over en vormen een ruime en gestroomlijnde cocon. Ook over het interieur is opnieuw nagedacht. Dat komt onder meer tot uiting in het voor deze klasse unieke centraal geplaatste bedieningspaneel in het dashboard. De kern hiervan is een centrale display.

De bediening van audio, boordcomputer, mobiele telefoon, navigatiesysteem en volautomatische airconditioning zijn hierin gebundeld. Met een druk op de knop van het centrale, elektronisch bedieningspaneel krijgt de bestuurder in een oogopslag alle informatie op het 5,8-inch beeldscherm. Dit doet ook dienst als monitor voor een kleine net boven de kentekenplaat gemonteerde camera achter de auto. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling komt die mini-camera in actie en geeft hij een beeld van de situatie achter de auto.

In het D-segment is de Primera de eerste auto met de optie van intelligente cruise control: ICC (Intelligent Cruise Control). Het systeem maakt gebruik van infrarood lasertechnologie om een ingestelde afstand tot een voorligger te bewaren. Met behulp van het motormanagement en het (ABS) remsysteem past ICC de rijsnelheid aan de verkeersstroom aan.

Nissan Primera

De veiligheid is gewaarborgd door een reeks van elektronische systemen. De Primera is het eerste model van Nissan met het nieuwe ABS 8 systeem van Bosch. Verder dragen de remhulp Nissan Brake Assist, elektronische remkrachtverdeling EBD en ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) bij aan de veiligheid. Airbags, side-airbags en "curtain" airbags langs de ruiten staan borg voor maximale bescherming bij een botsing. De standaard actieve hoofdsteunen helpen een whiplash te voorkomen.

Nissan levert de Primera louter met 16-kleppenmotoren. De van het vorige model bekende 1,6-liter en 1,8-liter benzineversies bieden hogere prestaties. De 2,0-liter benzinekrachtbron is helemaal nieuw. Verder is een nieuwe 2,2-liter turbodiesel (CDi) beschikbaar. Dit is een moderne zelfontbrander met common rail directe brandstofinjectie De 2,0-liter benzine en de 2,2-liter CDi hebben standaard een zesversnellingsbak. De 1,6- en de 1,8-liter zijn gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De Primera 1,8 is ook verkrijgbaar met een viertraps automaat en voor de 2,0-liter is als optie de Hypertronic continu variabele transmissie H-CVT M6 beschikbaar.

De productie van de nieuwe generatie Primera start halverwege december in het Britse Sunderland. De vierdeurs Sedan en de vijfdeurs Estate komen begin 2002 op de markt. In de zomer volgt een vijfdeurs Hatchback.