15 november 2001
Hyundai Coupe

Hyundai Coupe

De nieuwe Hyundai Coupe staat medio januari 2002 bij de dealers

15 november 2001 | De Hyundai Coupé is geëvolueerd van een sportieve 2+2 naar een voordelige Gran Turismo. Een nieuw design, een gewijzigd en ruimer interieur en een V6 met zesbak vormen enkele van de tastbare bewijzen van deze ontwikkeling. Evenals het geraffineerdere onderstel en de omvangrijkere uitrusting.

Hyundai heeft het nieuwe karakter van de Coupé met zorg ontwikkeld. De technici en designers werkten 45 maanden aan de auto, wat illustreert dat er meer dan alleen een facelift heeft plaatsgevonden. Het ontwikkelingsteam kreeg de opdracht mee een nieuwe coupé te realiseren die in uiteenlopende markten in de smaak valt.

Het topmodel is voorzien van Hyundai's 2.7i V6 motor, naar keuze met zesbak of Shiftronix-automaat waarmee de bestuurder ook zelf kan schakelen (Shiftronix heette voorheen H-matic). Op de productiewijze van de krukas van deze motor heeft Hyundai een aantal patenten aangevraagd. De krukas met zes contragewichten kenmerkt zich door een betere en stillere loop. Bovendien liggen de productiekosten lager. Naast de zescilinder blijft de bekende tweeliter viercilinder met handbediende vijfbak leverbaar. De lichtmetalen zescilinder (met 24 kleppen) levert 167 pk en een koppel van 245 Nm (bij 4.000 tpm). De aluminium cilinderkop is 45 procent lichter dan een uitvoering van gietijzer. Sintermetalen drijfstangen en een aluminium carter helpen eveneens het gewicht laag te houden. De tweeliter Betamotor (met 16 kleppen) levert 138 pk en een koppel van 181 Nm (bij 4.500 tpm). Een veertigtal modificaties hebben de prestaties verhoogd en de levensduur vergroot.

Hyundai Coupe

Door de toegenomen afmetingen en standaardopties ligt het gewicht van de nieuwe Coupé hoger dan dat van zijn voorganger. Verfijning van de aandrijving en een betere stroomlijn (cW 0,342) zorgen ervoor dat hij beter presteert. Het nieuwe design en de grotere afmetingen resulteren daarnaast in extra laadruimte en meer plaats voor de inzittenden. Het onderstel is op elementaire punten gewijzigd. Extra spoorbreedte en een langere wielbasis dragen eveneens bij aan de rijkwaliteiten. Vóór is de Coupé voorzien van MacPherson-veerpoten, achter is een Dual-link ophanging gemonteerd.

Cruise control is standaard, evenals een boordcomputer en een in hoogte verstelbaar stuur. De computer registreert onder meer afstanden, de gemiddelde snelheid, de maximale afstand tot de volgende tankstop en de rijtijd. De 2.7i V6 FX beschikt over geheel automatische klimaatregeling inclusief bewaking van de luchtkwaliteit. Bij stof of schadelijke gassen schakelt het systeem vanzelf over op luchtrecirculatie. Extra comfort is er op de FX uitvoering met een automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmbare buitenspiegels, een lendesteun op de bestuurdersstoel en afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling.

Medio januari 2002 arriveert de nieuwe Coupé bij de dealers. De prijzen beginnen bij 21.325 euro voor de 2.0i F. Rekening houdend met het grotere formaat, de bijzondere uitstraling en de rijke uitrusting is hij daarmee scherper geprijsd dan zijn gelijkgenaamde voorganger. ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler) en airbags zijn standaard, evenals elektrische bediening van ruiten en spiegels, cruise control, een boordcomputer en lichtmetalen velgen. De zescilinder met handgeschakelde zesbak of Shiftronix komt op 27.195 euro. Daarmee hanteert Hyundai een unieke formule: er is geen prijsverschil tussen de versie met automaat en die met handbak.