7 november 2001
 

Renault Laguna II

De Renault Laguna 1.8 is nu ook te combineren met een pro-actief automaat

7 november 2001 | Vanaf 15 november 2001 breidt Renault het gamma van de Laguna Hatchback en Grand Tour uit met de pro-actieve 4- traps automaat met sequentiële handbediening, in combinatie met de 1.8 16v motor. Deze nieuwe versnellingsbak is verkrijgbaar op de uitrustingsniveaus Expression, Dynamique en Privilege. De genoemde combinatie van motor en versnellingsbak is leverbaar vanaf 25.000 euro.

Toen de Laguna op de markt werd geïntroduceerd was een automatische transmissie uitsluitend leverbaar op de versie met de V6 3.0 24v motor. Dit aanbod is nu uitgebreid met de komst van de pro-actieve automatische versnellingsbak gekoppeld aan de 1.8 16v motor.

De 1.8 16v motor ontwikkelt een vermogen van 85 kW (118 pk) bij 5.750 t/min en een koppel van 170 Nm (17,7 mkg) bij 3.750 t/min. Hij beschikt over een variabele timing van de inlaatnokkenas, waardoor hij tussen de 2.500 en 5.500 t/min over meer dan 90% van het maximale koppel kan beschikken. De pro-actieve automaat heeft vier versnellingen en negen auto-adaptieve programma's, gestuurd door fuzzy-logic techniek. De rekeneenheid van de versnellingsbak analyseert in real time nauwkeurig de rijstijl van de bestuurder (rustig / sportief), de kenmerken van de weg en het wegdek (daling / helling / grip) en de rijomstandigheden (belasting van de auto en dergelijke). Aan de hand van deze gegevens bepaalt de versnellingsbak welke versnelling het meest bij de betreffende rijstijl past. Deze elektronische sturing zorgt ervoor dat er naar een lagere versnelling wordt teruggeschakeld als er hard geremd wordt en dat de versnellingsbak dezelfde versnelling handhaaft als de bestuurder zijn voet snel van het gaspedaal haalt. Het schakelen is gekoppeld aan een smoorklephuis met elektromotor en verloopt uiterst soepel omdat het motorkoppel op het juiste moment wordt aangepast.

Renault Laguna II

Net als de 3.0 V6 24v versie heeft de Laguna met de 1.8 16v motor een pro-actieve automaat met sequentiële handbediening, waarmee de bestuurder min of meer zelf kan bepalen in welke versnelling hij wil rijden. In deze modus zijn beveiligingsfuncties aangebracht die de motor beschermen als de bestuurder niet de juiste versnelling kiest. Bij afremmen wordt automatisch de meest geschikte versnelling gekozen voor een optimaal motortoerental, ongeacht de geactiveerde modus. Er kan dus nooit met een te hoog of te laag toerental worden gereden.

Evenals de versies met een handgeschakelde versnellingsbak beschikken alle Laguna versies met een pro-actieve 1.8 16v motor standaard over de snelheidsregelaar/-begrenzer. In de functie snelheidsregelaar selecteert de bestuurder een rijsnelheid die automatisch wordt aangehouden, ongeacht de kenmerken van de weg en het wegdek. In de functie snelheidsbegrenzer, die gekoppeld is aan de snelheidsregiefunctie, kan er een maximumsnelheid gekozen worden. Deze ingestelde snelheid kan, als dat nodig is, overschreden worden door het gaspedaal diep in te drukken voorbij het weerstandspunt aan het eind van de slag van het pedaal.