4 november 2001
 

Honda Dualnote

Honda toont Dualnote conceptcar met hybridemotor

4 november 2001 | Honda heeft op de onlangs gehouden Tokyo Motor Show uitgepakt met een aantal verrassende studiemodellen. De concepten van zeer uiteenlopende aard vielen duidelijk in de smaak bij het tentoonstellingspubliek.

Honda presenteerde in Tokyo onder meer een nieuw concept voor sportief rijden: de Dualnote. Het gaat om een vierzits limousine met middenmotor, die zich onderscheidt door de schijnbare tegenstelling van uitzonderlijk veel vermogen en een bijzonder spaarzaam verbruik. Bij het ontwerp van de Honda Dualnote werd bovendien sterk het accent gelegd op de milieutechnische aspecten. De door Honda zelf ontwikkelde hybride-motor-transmissie-eenheid levert enorme kracht bij een tegelijkertijd efficiënt gebruik van de aardse energiebronnen. Het innovatieve carrosseriedesign laat een harmonieuze mix zien van harde en vloeiende lijnen.

Honda Dualnote

De Dualnote is uitgerust met het Honda IMA-systeem, een verfijnde variant van het Civic-hybride-systeem. Deze motor-transmissie-unit combineert een 3,5-liter V6 i-VTEC-motor met een elektromotor/generator. Samen met de extra frontmotor levert dit powerpakket een indrukwekkende 400 pk bij een brandstofverbruik van slechts 5,61/100 km. De motor-transmissie-eenheid met middenmotor, achteras-aandrijfas en hybride vierwielaandrijving is bovendien voorzien van ATTS voor een stabieler bochtgedrag en VSA voor ondrukking van de zijwaartse-slipneiging. De exact op elkaar afgestemde systemen zorgen voor een onafhankelijke vierwielregeling en voor een optimaal acceleratie-, rem- en bochtgedrag.

Het in drie display-units onderverdeelde IT-dashboard in de cockpit levert alleen informatie wanneer deze echt noodzakelijk is. De speciaal hiervoor ontwikkelde interactieve spraakherkenningstechnologie is het gemeenschappelijke geesteskind van Honda en NTT (Nippon Telegraph and Telephone Corporation). De 3D-displays voor snelheid, motortoerental, inkomende e-maiis en telefoontjes, Internet alsmede informatie over het voertuig zelf (bijvoorbeeld rijmodus of navigatiebeeldscherm) zijn door hun optimale plaatsing in de cockpit bijzonder gemakkelijk afleesbaar. Het IT dashboard is centraal aan de onderzijde van de voorruit aangebracht, om de aandacht van de bestuurder zo min mogelijk af te leiden. Een bijzonder veiligheidssnufje is de infraroodcamera van het geïntegreerde nachtzichtsysteem, dat het bij duisternis mogelijk maakt duidelijk en vooral tijdig voetgangers en obstakels te ontwaren.

Honda Dualnote
 
Websitewww.honda.nl
Deel via