19 april 2017
BMW M4

BMW M4

BMW introduceert M4 CS

19 april 2017 | BMW introduceert een exclusieve, speciale uitvoering in beperkte oplage: de M4 CS. Deze vult het gat op tussen de BMW M4 Coupé met M Competition Pack en de op circuitgebruik gerichte BMW M4 GTS. Met zijn sportieve karakter en uitstraling zet de M4 CS de lange traditie van speciale BMW M uitvoeringen voort die in 1988 begon met de BMW M3 Evolution (E30). De M4 CS gaat in juli in productie in de fabriek in München en er komen twintig exemplaren naar Nederland.

Met de M4 CS introduceert BMW ook een nieuwe naamgeving voor zijn modellen. Een stap boven de standaard M-modellen staan de Competition-versies, met een hoger prestatieniveau. De volgende stap vormen de speciale CS-uitvoeringen, met nog betere prestaties. Helemaal boven aan het gamma staan de modellen die nadrukkelijk zijn gericht op race-activiteiten op het circuit, maar die ook zijn toegelaten voor gebruik op de openbare weg.

BMW M4

De 3,0-litermotor in de M4 CS heeft een vermogen van 338 kW (460 pk) en dat is 7 kW (10 pk) meer dan de M4 met M Competition Pack. Dankzij de M TwinPower Turbo techniek accelereert de M4 CS in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid van de M4 CS, die standaard is uitgerust met het M Driver's Package, is elektronisch begrensd op 280 km/u. Met zijn zescilinder-in-lijn benzinemotor met twee mono-scroll turbocompressors, inlaatluchtkoeling, High Precision Injection, VALVETRONIC (variabele klepbediening) en Dubbele VANOS (variabele nokkenastiming) is de M4 CS niet alleen nadrukkelijk gericht op sportiviteit van topniveau, de motor levert ook bij lage toerentallen voldoende trekkracht voor een dagelijks gebruik: het brandstofverbruik bedraagt 8,4 l/100 km bij een CO2-emissie van 197 g/km.

De M4 CS is standaard voorzien van de M Double Clutch Transmission (M DCT) met een aparte oliekoeler, zeven versnellingen en Drive Logic. Deze transmissie heeft een automatische modus en kan via de schakelpaddles aan het stuur ook handmatig worden bediend. Schakelen gaat in een fractie van een seconde waarbij de vermogensafgifte niet wordt onderbroken. De lange zevende versnelling houdt het toerental laag om het brandstofverbruik op de snelweg te beperken.

BMW M4

De wielophanging van de BMW M4 CS komt voor een groot deel overeen met die van de BMW M4 met M Competition Pack. De wieldraagarmen en bevestigingspunten in zowel de voor- als de achterwielophanging zijn vervaardigd van gesmeed aluminium. Daardoor zijn ze extreem licht, wat het onafgeveerde gewicht beperkt en dat komt weer ten goede aan de rijdynamiek. De BMW M4 CS is standaard voorzien van het Adaptive M onderstel, waarvan de geometrie is gericht op optimale prestaties zowel op de openbare weg als op het circuit. De auto is verder verfijnd op de Nordschleife van de Nürburgring, het meest veeleisende testcircuit. De BMW M4 CS liet een snelste rondetijd noteren van 7 minuten en 38 seconden, waarmee hij zich bewijst als een supersportauto.

Om de berijder te verzekeren van optimale grip onder alle omstandigheden, is de M4 CS voorzien van Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), met M Dynamic Mode, en het Active M differentieel. De besturingssystemen voor het Adaptive M onderstel, DSC en het differentieel zijn verbeterd om te kunnen voldoen aan de hogere dynamische eisen van de M4 CS. Ook de afstemming van de elektromechanische besturing is daarop aangepast. De bestuurder kan de stuurinrichting instellen op zijn persoonlijke voorkeuren of op de omstandigheden van de te volgen route. Er is met een druk op een knop te kiezen uit drie rijmodi: Comfort, Sport en Sport+.

BMW M4

De lichtmetalen wielen, vóór in de maat 9Jx19, achter 10Jx20, zijn speciaal ontwikkeld voor de M4 CS. Standaard zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-banden gemonteerd in de maten 265/35 R19 (vóór) en 285/30 R20 (achter). Dit zijn semi-slick wedstrijdbanden die eveneens voor de openbare weg zijn toegelaten. De banden bieden grip en dwarsstabiliteit op hoge snelheden op het circuit, maar ook optimale tractie voor het accelereren vanuit scherpe bochten. De M4 CS kan zonder bijkomende kosten ook worden besteld met Michelin Sport-banden die gericht zijn op gebruik op de openbare weg.

Het interieur van de M4 CS heeft een nadrukkelijk sportieve uitstraling. Lichtgewicht M Sport stoelen zijn bekleed met leder en Alcantara en de deurpanelen zijn vervaardigd van samengeperste natuurlijke vezels. Een treklus vormt hierbij de deurgreep. De rijkelijke toepassing van leder en Alcantara zorgt in de BMW M4 CS voor een sportieve sfeer. De auto is standaard voorzien van automatische climate control, het BMW hifi-systeem Professional (aangepast op de akoestische kenmerken van het BMW M4 CS interieur) én het navigatiesysteem Professional.

BMW M4

Kenmerkend aan de voorzijde met de moderne dubbele LED-koplampen is de voorbumperspoiler met drie grote luchtinlaten. Deze zorgen voor voldoende koellucht voor zowel de motor als de M compound remmen met vaste remklauwen voor en achter. Aan de voorzijde voorzien van vier en achter twee zuigers. De nieuwe splitter aan de voorzijde, die speciaal voor dit model is ontworpen, is gemaakt van ongelakt koolstofvezel. Voor optimale aerodynamica is op M4 CS de voorsplitter gecombineerd met dezelfde achterdiffuser als die van de M4 GTS, en een spoilerrand ('Gurney') op de achterklep, waarmee dynamische lift wordt onderdrukt.

De motorkap (met de kenmerkende luchtuitstroomopening aan de achterzijde van de bult) en de kap zijn gemaakt van lichtgewicht, extreem stijf en hoogwaardig met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP - carbon fibre reinforced plastic). De M4 CS bezit standaard over achterlichten met OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode), een technologie die BMW M GmbH exclusief introduceerde op de M4 GTS. De splitter aan de voorzijde, de achterdiffuser en achterspoilerrand, de lange motorkap, de vloeiend gevormde coupédaklijn, de speciaal gestileerde buitenspiegels en de gespierde wielkasten geven de M4 CS een uitermate sportieve uitstraling, óók als de auto stilstaat.

BMW M4

De BMW M4 CS wordt in beperkte aantallen geproduceerd van 2017 tot en met 2019. Er komen twintig exemplaren naar Nederland, de prijs volgt in een later stadium.