18 april 2017
 

Skoda Vision E

Skoda onthult VISION E Concept

18 april 2017 | Skoda toont op Auto Shanghai 2017 (19 t/m 28 april) het VISION E studiemodel. De wereldprimeur op de Chinese autoshow is veel meer dan een designstudie. Skoda licht met de allereerste volledig elektrisch aangedreven conceptauto uit zijn 120-jarige geschiedenis ook een tipje van de sluier op over hoe de toekomst van individuele mobiliteit er volgens het Tsjechische merk uit gaat zien. Zo legt de vijfdeurs SUV coupé geheel elektrisch een afstand van zo'n 500 kilometer af, op het Level 3-niveau voor autonoom rijden.

Het eerste volledig elektrisch aangedreven studiemodel van Skoda maakt gebruik van het zogeheten MEB-platform (Modularer Elektrifizierungs-baukasten) van de Volkswagen Group. De aansturing van de twee elektromotoren met een totaal systeemvermogen van 225 kW (306 pk) zorgt ervoor dat de elektromotoren kunnen samenwerken. De lithium-ion accu's die in de bodem zijn weggewerkt, zorgen voor een actieradius van maximaal 500 kilometer. Daarbij worden alle vier de wielen aangedreven, waarbij het vermogen over de voor- en achteras wordt verdeeld. Een topsnelheid van 180 km/u behoort tot de mogelijkheden. Simply Clever is ook de mogelijkheid om 80 procent van de accu's via inductie in dertig minuten op te laden.

Skoda Vision E

Met een lengte van 4.645 mm, breedte van 1.917 mm en hoogte van 1.550 mm is de Skoda VISION E ongeveer zo groot als de KODIAQ, maar door de coupé-daklijn ziet hij er afwijkend uit. Opvallend zijn ook de in tegenstellende richting te openen portieren en futuristische LED lichtornamenten. Dankzij de lange wielbasis van 2.850 mm en de korte overhang voor en achter hebben de designers van Skoda een ruim interieur gerealiseerd. Net als de techniek en het exterieur is ook het interieur futuristisch. Het is licht uitgevoerd met vier draaibare stoelen waarbij het ontbreken van een middentunnel het ruimtelijke gevoel in de VISION E nog eens extra benadrukt. Als de portieren openen, draaien de stoelen automatisch naar de deuropening waardoor de inzittenden makkelijker kunnen in- en uitstappen. De stoelen keren automatisch terug in de uitgangspositie als de portieren weer worden gesloten.

Skoda geeft in Shanghai ook een voorproefje van de vormen van autonoom rijden die binnenkort realiteit zullen zijn. De Skoda VISION E voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld voor de SAE normering 'Level 3' voor autonoom rijden. Zo kan de auto in files volledig automatisch rijden, is er een autopilot-functie beschikbaar voor snelwegen, blijft de SUV Coupé geheel automatisch op de rijbaan en is hij in staat inhaalmanoeuvres uit te voeren. Ook ontzorgt de technologie van Skoda de bestuurder door zelf naar vrije parkeerplaatsen te zoeken, om daarna volledig automatisch in te parkeren. Skoda maakt dat mogelijk door het gebruik van sensoren met een verschillende bereik en tal van camera's die continu de verkeerssituatie monitoren.

Skoda Vision E

Met de VISION E trapt Skoda een ingrijpend elektro-offensief af. Het Tsjechische automerk wil in 2025 vijf volledig elektrische modellen in het leveringsprogramma hebben, naast een aantal plug-in hybrides dat vanaf 2019 op de markt komt. Vanaf 2025 is elke vierde auto die Skoda produceert een plug-in hybride of volledig elektrisch aangedreven.

Skoda Vision E Skoda Vision E
 
Websitewww.skoda.nl
Deel via