7 maart 2017
Infiniti Q50

Infiniti Q50

Infiniti Q50 ondergaat facelift

7 maart 2017 | Infiniti heeft de Q50 premium sportsedan verbeterd en deze maakt zijn wereldwijde debuut op de 2017 Geneva International Motor Show. De gefacelifte Q50 beschikt over vernieuwd exterieur- en interieurdesign en moderne technologieën die ontworpen zijn om de bestuurder te ondersteunen. De nieuwe Q50 is het eerste Infiniti-voertuig dat de naam ProPILOT gebruikt voor aanduiding van technologieën die de bestuurder helpen (in Europa geïmplementeerd vanaf modeljaar '19). ProPILOT is het platform waarop alle toekomstige technieken van Infiniti voor autonoom rijden zal worden gebaseerd.

Gelijktijdig met het vernieuwde uiterlijk van de nieuwe Q50 wordt er een nieuwe versie structuur gelanceerd: Pure, Luxe, Sport en Red Sport 400 (nieuwe versie structuur in Europa vanaf modeljaar 2019). Dit heeft Infiniti-ontwerpers de mogelijkheid gegeven om het ontwerp at te stemmen op de eigenschappen en de aard van de uitvoeringen. De 'Sport' uitvoeringen voegen een performance gericht design aan het interieur toe, terwijl verdere aanpassingen en de meest krachtige motor uitsluitend in de 'Red Sport 400' leverbaar zijn.

Alle zijn voorzien van een aangepaste dubbel gebogen Infiniti-grille. Het driedimensionale patroon van de grille is aangepast met een meer gedetailleerde uitwerking van de gegolfde mesh-patroon oppervlak en de verchroomde rand. Vanuit de grille loopt een gladde en indrukwekkende karakterlijn, die als een krachtige golf over de zijkant loopt als een handelsmerk van de Infiniti-look.

De ontwerpers hebben ook de Infiniti-handtekening van de verlichting aan de voor- en achterkant van de auto vernieuwd. De ledkoplampen kennen een scherpere "human eye" signatuur (Infiniti's handelsmerk), terwijl de nieuwe slankere combinatie ledachterlichten, afgeleid van de Q60 sportcoupé, resulteren in een meer delicate verschijning.

Verdere veranderingen in het ontwerp aan de voorzijde van de Q50 Sport en Red Sport 400 model versies zijn een agressievere voorbumper en bredere, lagere luchtinlaten die een grotere visuele potentie tentoonspreiden. Geïnspireerd door de Infiniti 'zero lift' benadering voor aerodynamische efficiëntie is de nieuwe Q50 voorzien van een prominentere splitter aan de onderzijde van de voorbumper.

De achterzijde van de Red Sport 400 vestigt meer aandacht op de dubbele uitlaten en diffuser met een two-tone lak - de kleur van de carrosserie wordt geaccentueerd met een donker detail aan de onderkant van de achterbumper. De buitenspiegels zijn afgewerkt in dezelfde hoogglans zwarte lak om de zelfverzekerde uitstraling van de auto te benadrukken.

De Red Sport 400 modellen zijn voorzien van 19-inch wielen, die bijdragen aan een zelfverzekerde uitstraling en tegelijkertijd het weggedrag in bochten en bij hard accelereren verbeteren. De aluminium velgen gemonteerd op Red Sport 400 vertonen een technischer ontwerp, met scherpere, dunnere spaken dan die van de Sport versies.

Het nieuw vormgegeven stuurwiel heeft inkepingen voor de duimen van de bestuurde en biedt een intuïtieve grip op de aan het stuurwiel gemonteerde en nieuw vormgegeven schakelflippers. Een nieuwe, sportief vormgegeven, lederen pookknop is net als het instrumentenpaneel ook voorzien van dubbel gestikte naden en is omgeven door een nieuwe chromen sierstrip en voorzien van een ingelegd Infiniti-logo.

Het Red Sport 400 model wordt verder onderscheiden met rode stiksels in het interieur, gewatteerde inzetstukken op de wangen van de stoelen en sportieve maar toch strakke wijzerplaten met mat chromen afwerking. De toepassing van meer technische materialen accentueert het prestatie potentieel van de auto, zoals aluminium sierdelen met een patroon, mat donker chroom op de deuren en een zwarte hemelbekleding voor sportiever interieur.

In het hart van de middenconsole is Infiniti's InTouch Services geïntegreerd, waarmee de toekomst van in-car connectiviteit beschikbaar is. In tegenstelling tot conventionele systemen heeft de Q50 twee touch-capacitieve kleurenschermen. Het bovenste scherm biedt toegang tot de meest bekeken programma's, zoals navigatie, terwijl andere content wordt vertoond op het onderste scherm voor gemakkelijke toegang.

Infiniti Q50

InTouch laat inzittenden het interieur van de Q50 op basis van hun voorkeuren personaliseren en kan profielen voor meerdere bestuurders, geïdentificeerd door hun I-key (intelligente sleutel), opslaan. Dit omvat een systeem dat gemakkelijk in- en uitstappen faciliteert. Op basis van het op de I-key aangetroffen profiel beweegt de Q50 de bestuurdersstoel naar de achterste stand en zet het stuur omhoog en uit de weg voor een comfortabele in- en uitstap, voordat deze automatisch terugkeren naar de opgeslagen geheugen instellingen.

Nieuwe Q50 voegt systemen om de bestuurder te ondersteunen samen onder het ProPILOT label

  • Eerste Infiniti-voertuig dat ondersteuningssystemen samenvoegt onder het ProPILOT label
  • ProPILOT technologieën ondersteund door Direct Adaptive Steering-systeem, een bouwsteen voor de toekomstige ontwikkeling van autonoom rijden

In 2017 (2018 voor Europa) wordt de Q50 de eerste Infiniti waarbij alle technologieën om de bestuurder te ondersteunen worden gegroepeerd onder het ProPILOT label. ProPILOT is het platform waarop alle toekomstige Infiniti autonome aandrijftechnologieën zullen worden gebaseerd.

ProPILOT technologieën ondersteunen bestuurders en geven hen de controle over hun voertuig, in plaats van ze te vervangen. ProPILOT technologieën ondersteunen bij zaken zoals eenvoudige navigatie in de rijweg of het bijhouden van de positie van omringende voertuigen.

ProPILOT technologieën in de nieuwe Infiniti Q50 zijn Direct Adaptive Steering; Active Lane controle; Intelligent Cruise Control; Distance Control Assist; Backup Collision Intervention; Blind Spot Warning en interventie; Lane Departure Warning en preventie; Forward Emergency Braking en Predictive Forward Collision Warning.

De tweede generatie van Infiniti's Direct Adaptive Steering is een steer-by-wire-systeem dat de bestuurder met directere besturing reacties en gemakkelijk manoeuvreren ondersteunt. Direct Adaptive Steering is een voorloper van de toekomstige stuursystemen die een belangrijke bouwsteen op weg naar het bereiken van een volledig autonoom rijden zal vormen.

Het nieuwe Direct Adaptive Steering-systeem biedt aanpassingsmogelijkheden via de Drive Mode Selector. Met behulp van de instellingen op de middenconsole maakt de Drive Mode Selector het mogelijk om de stuurrespons te kiezen uit zes beschikbare opties: 'Persoonlijk', 'Standard', 'Snow', 'Eco', 'Sport' en 'Sport +'. De standaardmodus is nauw verwant aan die van een conventionele stuurinrichting.

De Q50 is het eerste Infiniti-model dat profiteert van twee generaties van Direct Adaptive Steering. De eerste generatie werd geïntroduceerd in 2013 en was toen 's werelds eerste digitale stuurinrichting. In 2016 werd een verbeterde versie geïntroduceerd. Het Direct Adaptive Steering systeem werd geoptimaliseerd in overleg met Q50 klanten van over de hele wereld en werd meer dan 625.000 mijl getest op de openbare weg.

Het ProPILOT Active Lane Control-systeem werkt samen met Direct Adaptive Steering om de veiligheid te maximaliseren op snelwegen. Het wordt automatisch geactiveerd boven de 70 km/h. Het maakt gebruik van een camerasysteem om de positie van de Q50 op de weg te detecteren en kan voorkomen dat de Q50 afwijkt van zijn rijbaan. Het neemt tijdelijk de controle over van de Direct Adaptive Steering systeem om de bestuurder te helpen om een mogelijke botsing te voorkomen.

De Q50 wordt geproduceerd in de Infiniti-fabriek in Tochigi in Japan en zal vanaf het tweede kwart van het kalenderjaar 2017 op de diverse markten in de wereld in de verkoop gaan.