27 februari 2017
 

Peugeot Instinct

Peugeot toont Instinct Concept

27 februari 2017 | De Peugeot Instinct Concept is rondom één woord ontworpen: vrijheid. De Instinct Concept loopt synchroon met de ontwikkeling en integratie van alle online systemen die tegenwoordig een nieuwe manier van het beleven van autorijden bieden. De auto registreert de gegevens die de gebruiker met de auto wil delen, gegevens van smartphones, smartwatches of domotica. De auto biedt bovendien vier rijmodi, twee voor actief rijden (Drive Boost of Drive Relax), twee voor autonoom rijden (Autonomous Sharp of Autonomous Soft).

De Peugeot Responsive i-Cockpit is een nieuwe interpretatie van de inzittendenruimte waardoor deze is afgestemd op het gebruik dat autonoom rijden biedt. De bestuurder houdt onder alle omstandigheden de macht over de Peugeot Instinct Concept. In de Autonomous modus kan hij een bevel geven of een manoeuvre uitvoeren via het i-Device op de middenconsole. Het kleine stuurwiel en de plaat met de toggle switches verdwijnen dan in het dashboard. Bovendien verdwijnt het gaspedaal in het schutbord.

Peugeot Instinct

In wat voor modus de auto ook rijdt, de bestuurder blijft altijd baas over de auto. Dat is logisch in de Drive modus, maar wel bijzonder in de Autonomous modus. Naast het 9.7 inch scherm op de middenconsole zit het i-Device waarmee acties kunnen worden gestuurd. Met één enkele handeling kan bijvoorbeeld een auto worden ingehaald of van Soft naar Sharp worden geschakeld.

In de Drive modus geeft de boordcomputer met holografische weergave rij-informatie weer: rijsnelheid, verdeling tussen de twee elektromotoren van de PHEV aandrijflijn, laadstatus van de batterij. De digitale achteruitkijkcamera waarschuwt voor de aanwezigheid van een auto in de dode hoek. In de Autonomous modus krijgen deze systemen nieuwe informatie die relevant is omdat alleen tijd telt. Dan krijgen alle inzittenden informatie over de tijd, de resterende tijd tot de bestemming, de vooruitgang op het traject.

Peugeot Instinct

De interieurambiance verandert bovendien als er een andere modus wordt ingeschakeld. Behalve een gewijzigde weergave van de informatie, worden ook de instelling van de stoelen, de verlichting en de geluidsweergave aangepast.

In de Responsive i-Cockpit heeft iedere inzittende zijn eigen ruimte, zelfs in een compacte auto. Om het iedereen zo comfortabel mogelijk te maken, zijn de stoelen geïnspireerd op de luchtvaart. De delen in contact met het lichaam (zitting, rugleuning en hoofdsteun) zijn los van elkaar ontwikkeld en bewerkt. De zitting is verstevigd met aluminium en zit vast. De rugleuning is wel mobiel en draait overdwars over de Y-as. De inzittende kan daarom de positie kiezen die past bij wat hij of zij op dat moment doet: horizontaal om uit te rusten, verticaal om te rijden, of in een tussenstand om een film te bekijken of te werken.

Peugeot Instinct

De gewelfde carrosserie is om de techniek en de inzittenden gebouwd. De lange motorkap verraadt de 300 pk van de PHEV aandrijflijn. De grote, gewelfde wielkuipen suggereren een uitstekende wegligging en de kracht van de vier aangedreven wielen.

Het front oogt expressief. In het midden van iedere LED koplamp zit een cameralens zoals een pupil in een oog zit. De camera scant de omgeving om de auto en voorziet de rijhulpsystemen van informatie. Aan weerszijden van de koplampen loopt de lichtsignatuur over de gehele hoogte van het frontpaneel. Dit komt boven de 90 km/h naar voren met een tweeledig doel. Ten eerste worden de onderste delen van de lichtstroken met elkaar verbonden door een strip die voor extra neerwaartse druk zorgt bij de voortrein. Het gewelfde profiel van het glazen dak omvat als het ware de inzittenden. Deze vorm wordt benadrukt door de 2 lagen dik aangebrachte donkerblauwe lak die de hele carrosserie kleurt.

Peugeot Instinct Peugeot Instinct Peugeot Instinct Peugeot Instinct
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via