24 januari 2017
Toyota Yaris

Toyota Yaris

Nieuwe 1.5-liter benzinemotor voor Toyota Yaris

24 januari 2017 | Vooruitlopend op de Euro 6c standaard en de RDE (Real Driving Emission) homologatiestandaard, levert Toyota de nieuwe Yaris met een nieuwe 1,5-liter benzinemotor die de huidige 1,3-liter benzinemotor vervangt. De nieuwe motor is onderdeel van de ESTEC-familie (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion).

De nieuwe 1,5-liter benzinemotor (1.496 cm3) heeft 82 kW/111 pk vermogen en 136 Nm koppel bij 4.400 tpm. Vanaf 2.000 tpm is al 118 Nm voorhanden. Ten opzichte van de huidige 1,3-liter benzinemotor gaat de sprint van 0 naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11 seconden). De sprint van 80 naar 120 km/u verloopt ruim een seconde sneller (nu 17,6 seconden).

Toyota Yaris

Om te voldoen aan de nieuwe Euro 6c-emissienorm en de RDE-testcyclus (Real Driving Emission) heeft Toyota technologie gebruikt van hybridemodellen zoals de Toyota C-HR Hybrid. De nieuwe viercilinder heeft daardoor een bovengemiddelde thermische efficiëntie van 38,5 procent. De hoge compressieverhouding van 13,5:1 is bereikt door effectief gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie (EGR), toepassing van nieuwe verbrandingskamers met nieuwe zuigers, reductie van pomp- en frictieverliezen en door uitbreiding van de variabele kleptiming (VVT-iE). Door dat laatste schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en Atkinson-cyclus voor nog betere prestaties.

Voor een efficiënter brandstofverbruik past Toyota voor het eerst een watergekoeld uitlaatspruitstuk toe. Alle systemen zorgen samen voor een 12 procent lager brandstofverbruik (met CVT-automaat) ten opzichte van de uitgaande 1,3-liter viercilinder, gebaseerd op de huidige NEDC-cyclus.