30 november 2016
Hyundai IONIQ

Hyundai IONIQ

Hyundai IONIQ scoort vijf sterren in Euro NCAP-crashtests

30 november 2016 | De Hyundai IONIQ Hybrid, Electric en Plug-in Hybrid hebben elk de maximale score van vijf sterren gekregen van het onafhankelijke testinstituut Euro NCAP. De IONIQ behaalde de maximumscore in alle vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. Daarmee bewijzen Hyundai en Euro NCAP dat de IONIQ een van de veiligste modellen in zijn segment is.

De veiligheid van bestuurder en passagiers had de hoogste prioriteit bij het ontwerpen van de Hyundai IONIQ. Daarom bestaat de carrosserie voor 53 procent uit geavanceerd ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium. Ook de motorkap, de achterklep, de balken achter de voor- en achterbumper en de delen van de wielophanging zijn van aluminium gemaakt. Daardoor zijn deze componenten 12,6 kilogram lichter; een gewichtsvermindering van 45 procent ten opzichte van staal. Alle delen in de bodystructuur die bijdragen aan de crashbestendigheid zijn gemaakt van ultrasterk staal (boven de industriële norm van 60 kgf). Ook is de Hyundai IONIQ voorzien van zeven airbags, inclusief knieairbag voor de bestuurder.

De Hyundai IONIQ is voorzien van een lange lijst veiligheidsvoorzieningen voor alle versies. De lijst omvat onder meer Autonomous Emergency Braking met voetgangersdetectie, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Advanced Smart Cruise Control. Met de IONIQ maakt Hyundai elektrische mobiliteit bereikbaar voor een breed publiek, want het model is leverbaar met keus uit drie elektrische aandrijflijnen: hybride, elektrisch en plug-in hybride.

Hyundai IONIQ

In de Euro NCAP-tests presteerde Autonomous Emergency Braking (AEB), dat tot de standaarduitrusting van elke Hyundai IONIQ behoort, uitstekend. Het systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een gevaarlijke situatie dreigt en remt de auto autonoom af als dat nodig is. AEB reageert in drie fasen, op basis van de informatie van de radar- en de camerasensoren aan de voorzijde van de auto. In eerste instantie waarschuwt het systeem de bestuurder met optische en geluidssignalen. Vervolgens remt AEB de auto zo nodig af als een aanrijding dreigt. De maximale remkracht wordt toegepast als een aanrijding onvermijdelijk is. Als het veiligheidssysteem een voetganger detecteert in de baan van de auto, dan komt het in actie bij snelheden van 8 km/uur en meer. Het vermijdt een aanrijding of beperkt de schade als een botsing onafwendbaar is.

Voor nog meer veiligheid is de Hyundai IONIQ uitgerust met Lane Keeping Assist System in combinatie met Lane Departure Warning. Dit veiligheidssysteem geeft bij overschrijding van de wegbelijning een akoestische waarschuwing en maakt een lichte stuurcorrectie. Het systeem is grondig onderzocht door Euro NCAP en slaagde met succes voor alle tests.

De Smart Cruise Control (SCC), standaard in elke Hyundai IONIQ, draagt ook bij aan de vijf sterren Euro NCAP. SCC houdt de opgegeven snelheid aan en past dit zo nodig aan door middel van kleine remingrepen als de radar constateert dat de afstand tot een voorganger te klein wordt. Het systeem kan diverse afstanden aanhouden, die de gebruiker zelf kan instellen in zijn boordcomputer via de stuurwielbediening.

Hyundai IONIQ

Behalve de door Euro NCAP-geteste veiligheidsvoorzieningen biedt de IONIQ ook Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross Traffic Alert (RCTA). BSD informeert de bestuurder of het veilig is om van baan te veranderen en/of er zich een auto in de blinde hoek bevindt. RCTA informeert de bestuurder bij het uitparkeren over naderende voertuigen, om een aanrijding te voorkomen.