16 november 2016
 

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo introduceert Stelvio

16 november 2016 | De nieuwe Alfa Romeo Stelvio beleeft zijn wereldpremière tijdens de Los Angeles Auto Show. Het is de eerste SUV van het Italiaanse merk dat kan bogen op meer dan honderd jaar historie. De naam Stelvio verwijst naar de hoogste bergpas van Italië. De eerste SUV van Alfa Romeo positioneert zich in het compacte premium SUV segment. De Stelvio is ontwikkeld in Alfa Romeo's engineering centre in Modena. De productie vindt plaats in de volledig vernieuwde fabriek in Cassino, waar ook de Giulia van de band rolt.

Om het sportieve karakter van de auto benadrukken is de in Los Angeles onthulde Quadrifoglio-uitvoering voorzien van meegespoten side-skirts met koolstofvezel-inleg. De afmetingen drukken kracht, dynamiek en compactheid uit met 468 cm lengte, 165 cm hoogte en 216 cm breedte. En profil maakt de Stelvio een compacte indruk met zijn gedrongen achterzijde die is voorzien van een aerodynamische, zij het bescheiden spoiler.

Alfa Romeo Stelvio

Net als de meest krachtige Giulia, wordt ook de Stelvio Quadrifoglio uitgerust met de 510 pk sterke 2,9-liter V6 Biturbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een automatische achttrapstransmissie. De krachtbron is mede ontwikkeld door Ferrari en is compleet opgetrokken uit aluminium teneinde het gewicht te reduceren, met name bij de vooras. De automatische achttrapstransmissie van ZF is speciaal gekalibreerd: in Race-modus heeft de bak slechts 150 milliseconden nodig om van verzet te wisselen. Afhankelijk van welk Alfa DNA Pro's rijmodus is de transmissie in staat de koppeling tijdelijk vast te zetten, zodat de bestuurder het gevoel krijgt sneller te accelereren wanneer het verzet is gekozen. De aluminium schakelflippers worden standaard gemonteerd.

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio komt ook beschikbaar met de 280 pk sterke 2,0-liter turbobenzinemotor die is gekoppeld aan de achttraps-automaat. Deze aluminium viercilinder motor levert 280 pk bij 5.250 toeren en een maximum koppel van 400 Nm bij 2.250 toeren. In aanvulling op de elektro-hydraulische MultiAir-klepbediening biedt deze motor ook een 2-in-1 turbosysteem en een direct inspuitsysteem onder hoge druk (200 bar).

Alfa Romeo Stelvio

De Stelvio Quadrifoglio wordt uitgerust met vierwielaandrijving met Q4-technologie. Het differentieel vòòr is licht van gewicht, compact en ingericht op snelle reacties en hoge trekkracht. Ook is Q4 uitgerust met actieve koppelingstechniek. Het Q4-systeem monitort continu verschillende parameters om zodoende de trekkracht optimaal te verdelen tussen beide assen op basis van wat de auto op het moment zelf doet en hoeveelheid grip. Deze technologie kan gripverlies direct voorspellen op basis van data verkregen uit laterale als rechtuit acceleraties, stuurinslag en giermomentsensoren. Onder normale omstandigheden gedraagt de Stelvio zich met Q4 als een achterwielaangedreven auto met 100% trekkracht op de achteras. Zodra de wielen hun grip dreigen te verliezen, stuurt het systeem 50% van de beschikbare koppel naar de vooras. Om trekkracht onder hoge snelheid te moduleren, maakt het systeem gebruik van de mogelijkheid extra mechanische aandrijving tussen beide assen te genereren (tot 2,5%) met een betere tractie en stabiliteit in bochten tot gevolg.

Alfa Romeo's Torque Vectoring optimaliseert de distributie-aandrijving en accentueert het sportieve karakter. De twee koppelingen van het achterdifferentieel maken het mogelijk het koppel naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Op deze manier wordt het overbrengen van het vermogen op de weg ook bij lage grip verbeterd.

Alfa Romeo Stelvio

Aan de voorzijde is de Stelvio Quadrifoglio uitgerust met double wishbone ophanging met semi-virtuele stuurassen die de filterende werking van oneffenheden optimaliseert en snelle accurate besturing bewerkstelligt. Voor de achteras is gekozen voor een vier-en-een-half-link systeem (gepatenteerd door Alfa Romeo). Bovendien biedt een elektronisch geregeld dempingssysteem de keuze aan tussen meer comfort of sportiviteit.

Integrated Brake System (IBS) debuteerde op de Giulia en is nu ook beschikbaar op de Stelvio Quadrifoglio. Het elektromechanische systeem is een combinatie van stabiliteitscontrole en het traditionele servo-remsysteem. Dat scheelt gewicht, verbetert de remrespons en resulteert in een korte remweg. Het remsysteem van de Stelvio Quadrifoglio omvat aluminium componenten en koolstof-keramische remschijven.

Alfa Romeo Stelvio

Het bereiken van maximaal rijplezier was een van de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de Stelvio Quadrifoglio. Essentieel hierbij is een perfecte gewichtsverdeling over de twee assen en optimale vermogen/gewichtsverhouding. Eerstgenoemde is gelukt door een slimme verdeling van gewichten materialen, waarbij de zwaarste onderdelen zo centraal mogelijk zijn geplaatst. Om de meeste ideale vermogen/ gewichtsverhouding te verkrijgen, zijn ultralichte materialen gebruikt, zoals koolstofvezel voor de aandrijfas, aluminium voor motor, remmen, ophanging en andere carrosserieonderdelen als portieren, motorkap en wielkasten.