17 oktober 2016
Mini MINI

Mini MINI

Elektrische MINI aangekondigd

17 oktober 2016 | Het rijplezier van MINI zonder uitlaatemissie: dit wordt spoedig realiteit met de introductie van het eerste plug-in hybride model van het Britse merk. De serie-ontwikkeling van deze auto, die een bepaalde afstand emissievrij kan rijden, is bijna afgerond. Het model combineert een brandstofmotor met een elektromotor waarmee elektrisch rijden voor het eerst mogelijk wordt in een MINI.

Het oplaadpunt van de hogespanningbatterij is geïntegreerd in het linker schutbord. In het interieur lijkt alles normaal. De start-/stopknop in het midden van het dashboard kleurt echter geel in plaats van rood. Zoals gebruikelijk drukt de gebruiker op deze knop om de auto te starten, alleen blijft het in dit geval stil, omdat de auto altijd in elektrische modus start. De toerenteller in het instrumentarium op de stuurkolom is vervangen door een display dat de krachtreserve van de elektromotor toont tot het moment dat de brandstofmotor start. Dit laatste is afhankelijk van de gereden snelheid en hoe diep de bestuurder het gaspedaal indrukt.

"Na een korte periode weet de bestuurder precies hoe dit werkt", stelt Wolf. Deze nieuwe rijervaring belooft veel rijplezier. De elektrische MINI maakt volledig gebruik van het koppel van de elektromotor. De trekkracht is al vanaf stilstand direct beschikbaar voor een krachtige en soepele acceleratie. Ook op hogere snelheid, dus buiten de stad, kan de auto volledig elektrisch rijden. Zelfs op de snelweg. De hogespanningsbatterij is geplaatst onder de achterbank. De standaard AUTO eDRIVE-modus staat elektrisch rijden tot 80 km/u toe, in de MAX eDRIVE-modus is dat tot 125 km/u mogelijk.

Mini MINI

De brandstofmotor drijft als vanouds de voorwielen aan, maar de achterin geplaatste elektromotor stuurt de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Omdat het energiemanagementsysteem is gekoppeld aan het Dynamic Stability Control (DSC), worden grip en rijstabiliteit geoptimaliseerd dankzij het aandrijfsysteem.

Het energiemanagementsysteem laat beide motoren op nóg een manier samenwerken. Tijdens het rijden op de snelweg activeert Mackensen de derde modus met de eDrive-selectieknop: SAVE BATTERY. In deze modus drijft de brandstofmotor de auto aan zodat het energieniveau van de batterij constant blijft, of wordt verhoogd wanneer de elektromotor als generator fungeert tijdens remmen en de batterij bijlaadt. Langdurig rijden in de SAVE BATTERY-modus zorgt voor voldoende energie om later puur elektrisch te rijden.

Na een (gedeelte van de) rit in de SAVE BATTERY-modus kan de MINI bijvoorbeeld volledig elektrisch en geruisloos de stad binnenrijden. De display in de cockpit herinnert de bestuurder eraan om de batterij bij te laden. Bijtanken van brandstof is zelden nodig, omdat het MINI plug-in hybride model slechts korte tijd de brandstofvoorraad zal aanspreken.