13 oktober 2016
BMW 5-Serie

BMW 5-Serie

BMW introduceert nieuwe 5-Serie

13 oktober 2016 | BMW introduceert de geheel nieuwe 5-Serie. De nieuwe 5-Serie belooft meer rijdynamiek, meer assistentiesystemen en meer connectiviteit dan voorheen. De toepassing van het lichtgewicht designconcept EfficientLightweight, met meer aluminium en staal met een hoge treksterkte dan voorheen, zorgt voor een gewichtsreductie tot 100 kilo ten opzichte van het vorige model. Tal van onderstelopties zoals Integral Active Steering, dat voor het eerst gecombineerd kan worden met de intelligente vierwielaandrijving xDrive, zorgen voor een totaalpakket dat gericht is op dynamiek. De nieuwe BMW 5-Serie Sedan is medio november te bestellen en verschijnt vanaf februari 2017 op de weg.

Voor ondersteuning van de bestuurder zijn diverse assistentiesystemen leverbaar. Daarvoor is de nieuwe 5-Serie standaard uitgerust met een stereocamera, die samenwerkt met een optionele radar en ultrasoonsensoren die het gebied rond de auto monitoren; indien uitgerust met alle veiligheids- en rijassistentiesystemen bevat de BMW 5 Serie maar liefst 23 sensoren. Nieuwe voorzieningen zijn de Avoidance Assistant (uitwijkhulp) en Crossing traffic warning, en de Lane Change Assistant en Lane keeping assistant met actieve bescherming tegen aanrijdingen van opzij. Het laatstgenoemde systeem monitort de rijbaanmarkeringen en het gebied rond de auto en assisteert de bestuurder bij dreigende aanrijdingen door stuurcorrecties uit te voeren. De BMW 5 Serie Sedan zet een verdere stap richting autonoom rijden met functies zoals de optionele Active Cruise Control (ACC) en de Steering and Lane keeping assistant.

BMW 5-Serie

Zo wordt voortaan rekening gehouden met snelheidsbeperkingen omdat de optionele Intelligent Speed Assist samenwerkt met de cruise control. De bestuurder kan de snelheid aanpassen met +/- 15 km/h. Tot een snelheid van 210 km/h kan de auto de bestuurder het accelereren, remmen en sturen desgewenst uit handen nemen. De Auto Start Stop-functie houdt voortaan rekening met de route en verkeersomstandigheden en draagt zodoende bij aan meer rijcomfort.

BMW rust de nieuwe 5-Serie uit met een nieuwe generatie van het iDrive-systeem die de navigatie-, telefoon- en entertainmentfeatures plus autofuncties op een 10,25-inch display met hoge resolutie weergeeft. Het systeem kan worden bediend met de iDrive Controller, door spraakbesturing of door het scherm aan te raken. De menustructuur is geheel nieuw met zes virtuele blokken die naar wens kunnen worden ingedeeld. De inhoud van de onderliggende menu's wordt in bijgewerkte vorm weergegeven. De nieuwste generatie van het Head-Up Display heeft een projectie-oppervlak dat 70 procent groter is dan voorheen en geeft verkeersborden, telefoongegevens, radiostations, muzieknummers, navigatie-instructies en waarschuwingen van de assistentiesystemen weer.

BMW 5-Serie

Voor meer comfort zorgen de uitgebreidere opbergmogelijkheden, de grotere beenruimte voor de achterpassagiers en de comfortstoelen met massagefunctie. Ook vermeldenswaardig zijn de stoelbediening met touchsensoren en vier-zone klimaatregeling met ionisatie en subtiele luchtverfrissing.

Speciale Synergy Thermoacoustic Capsule (SYNTAK) motorisolatietechnologie, het akoestische glas voor de voorruit en de akoestische hemelbekleding dragen eveneens bij aan een aanzienlijke geluidsreductie in het interieur. Alle koplampvarianten beschikken standaard over LED-technologie. Als optie zijn Adaptieve LED-koplampen met variabele lichtverdeling en adaptieve rotondeverlichting verkrijgbaar evenals het niet-verblindende grootlicht BMW Selective Beam met een bereik van maximaal 500 meter.

BMW 5-Serie

Het optionele Remote Parking-systeem maakt het bovendien mogelijk om de BMW 5 Serie Sedan op afstand te parkeren met de autosleutel, zelfs in de krapste parkeervakken. Ook de smartphone-integratie is verbeterd, bijvoorbeeld met Apple CarPlay (dat volledig draadloos werkt), de mogelijkheid om de telefoon inductief te laden en een WiFi-hotspot voor maximaal tien apparaten.

BMW Connected, de persoonlijke digitale mobiliteitsassistent van BMW, is sinds juli 2016 beschikbaar in Europa. BMW introduceert samen met de nieuwe 5-Serie een doorontwikkeling van het systeem, inclusief extra services. Connected Onboard geeft bestuurders een overzicht van alle mobiliteit-gerelateerde informatie. Relevante content zoals navigatiebestemmingen en de verwachte aankomsttijd die is opgeslagen in hun persoonlijke mobiliteitsagenda wordt overgebracht van hun smartphone naar de auto en weergegeven op het gepersonaliseerde scherm. Remote 3D View geeft bestuurders de mogelijkheid om driedimensionale beelden van de omgeving van hun auto op te vragen, waarbij deze onderweg op de smartphone weergegeven kunnen worden.

BMW 5-Serie

Alle motoren beschikken over TwinPower Turbo techniek. Bij de lancering zullen twee dieselmotoren en twee benzinemotoren verkrijgbaar zijn, in combinatie met achterwielaandrijving of de vierwielaandrijving (xDrive).

De nieuwe tweeliter viercilinder-in-lijn benzinemotor in de 530i levert een maximumkoppel van 350 Nm en een maximaal vermogen van 185 kW (252 pk). Zijn gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 5,4 liter/100 km, in combinatie met een CO2-emissie van 126 g/km. Dat is meer dan 11 procent lager dan voorheen. De 530i accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h.

BMW 5-Serie

De nieuwe 540i is uitgerust met een 250 kW (340 pk) sterke drieliter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een maximumkoppel van 450 Nm. Ondanks het extra vermogen en het sportievere karakter bedraagt het gemiddeld brandstofverbruik 6,5 l/100 km en blijft de CO2-emissie beperkt tot 150 g/km. In combinatie met de vierwielaandrijving xDrive accelereert de 540i van 0 naar 100 km/h in 4,8 seconden.

De viercilinder-in-lijn dieselmotor die de 520d aandrijft, levert een vermogen van 140 kW (190 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik en de gemiddelde CO2-emissie bedragen 4,1 l/100 km en 108 g/km met de handgeschakelde versnellingsbak en respectievelijk 4,0 l/100 km en 107 g/km indien voor de 8-traps Steptronic automaat wordt gekozen. De sedan accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden (Steptronic). De topsnelheid bedraagt 237 km/h.

BMW 5-Serie

De nieuwe 530d met zescilinder-in-lijn dieselmotor levert een vermogen van 195 kW (265 pk) evenals een maximumkoppel van 620 Nm, aanzienlijk hogere waarden dan een vergelijkbare motor in het voorgaande model realiseerde. En toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 4,5 l/100 km. De CO2-emissie is 118 g/km; een verlaging van ongeveer 13 procent ten opzichte van het vorige model. De nieuwe 530d accelereert in 5,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Kort na de lancering breidt BMW de modelreeks uit met nog drie motorvarianten. De 140 kW (190 pk) viercilinder dieselmotor laat zich van zijn zuinigste kant zien in de 520d EfficientDynamics Edition met 8-traps Steptronic automaat. Zijn gemiddelde CO2­-emissie bedraagt 102 g/km met gemiddeld brandstofverbruik van 3,9 l/100 km.

BMW 5-Serie

Vanaf maart 2017 is de 5-Serie ook verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn, in de vorm van de 530e iPerformance. De combinatie van het eDrive electric drive-concept en een viercilinder benzinemotor zorgt voor een CO2-emissie van 46 g/km. Het systeemvermogen bedraagt 185 kW (252 pk).

De nieuwe M550i xDrive is vanaf maart 2017 het voorlopige sportieve hoogtepunt van de nieuwe 5-Serie. Zijn V8-motor levert een vermogen van 340 kW (462 pk) en een maximumkoppel van 650 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 8,9 l/100 km, de gemiddelde CO2-emissie is 204 g/km. De BMW M550i xDrive accelereert van 0 naar 100 km/h in 4,0 seconden.