29 september 2016
 

Mercedes-Benz EQ

Mercedes-Benz EQ is voorbode van elektrische modellen

29 september 2016 | Met 'Generation EQ' laat Mercedes-Benz zien, hoe de elektrische auto al snel een volgende stap kan maken: het studiemodel in de vorm van een sportieve SUV-coupé biedt een vooruitblik op een nieuwe generatie elektrisch aangedreven auto's. Het dynamische exterieurdesign met nieuwe elektro-esthetiek onderstreept de focus op de krachtige elektrische aandrijving: twee elektromotoren, waarvan het systeemvermogen dankzij schakelbare accucomponenten tot 300 kW kan worden verhoogd, en permanente vierwielaandrijving zorgen voor hoge rijdynamiek. Met een actieradius tot 500 km en de voor Mercedes-Benz typische veiligheid, comfort, functionaliteit en connectiviteit voldoet 'Generation EQ' aan alle eisen op het gebied van moderne, duurzame mobiliteit. Ook van binnen biedt de auto innovatieve oplossingen, waaronder een volledig nieuw interieurconcept. 'Generation EQ' beleeft tijdens de Autosalon van Parijs zijn mondiale première en is de voorbode van EQ als nieuw label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit. Daarbij staat de naam EQ voor 'Electric Intelligence' en is afgeleid van de Mercedes-Benz-merkwaarden 'emotie' en 'intelligentie'.

De nieuwe generatie elektrische auto's zal gebaseerd zijn op een architectuur die speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkeld is, in elk opzicht kan worden aangepast en in meerdere modelseries kan worden toegepast: wielbasis en spoorbreedte, maar ook alle overige systeemcomponenten, in het bijzonder de accu's, zijn dankzij de modulaire systeembouwdoos variabel. Daarmee is het voertuigconcept voor alle eisen van een toekomstgerichte modelfamilie op accustroom geoptimaliseerd. De basisarchitectuur is geschikt voor SUV's, limousines, coupés, cabriolets en andere uitvoeringen.

Mercedes-Benz EQ

De monolithische basisvorm van de 'Generation EQ' verbindt het DNA van SUV's met het dynamische coupékarakter, terwijl de achterkant doet denken aan een shooting brake. Door het vlakke en langgerekte greenhouse ontstaan krachtig-puristische proporties. De vloeiende overgang van de glanzend zwarte motorkap via de voorruit naar het donkergetinte panoramadak is een voorbeeld van de nieuwe elektro-esthetiek, een spannend contrast met de lak in alubeam zilver.

Nauwelijks nog waarneembare carrosserienaden, verzonken ruitenwissers, camera's in plaats van buitenspiegels en het ontbreken van de gebruikelijke portiergrepen onderstrepen het langgerekte en dynamische silhouet, waardoor de SUV-crossover als uit één stuk gegoten lijkt. Ook wordt hierdoor de luchtweerstand verminderd. Het bewust gereduceerde zijaanzicht, de brede schouderlijn en 21 inch lichtmetalen velgen zorgen zelfs bij stilstand voor dynamiek.

Mercedes-Benz EQ

In de cockpit ligt de nadruk op een ongecompliceerde touchbediening en een nieuwe elektro-esthetiek, waarmee de uitstraling van het exterieur in het interieur consequent wordt doorgevoerd. Het combi-instrument met groot, zwevend widescreen display is door zijn asymmetrische uitvoering op de bestuurder toegesneden. Met de innovatieve digitale bediening onderscheidt 'Generation EQ' zich van de huidige auto's en biedt zo een vooruitblik op de toekomst van de 'user interaction' bij Mercedes-Benz.

Het interieur van 'Generation EQ' wordt gekenmerkt door moderne luxe, die vooral tot uiting komt in een volledig nieuwe 'user interface'. Deze verbindt emotie met gebruiksvriendelijkheid en heeft daarbij, afgezien van de voor Mercedes-Benz typische elektrische stoelverstelling, niet langer de klassieke schakelaars en knoppen nodig. In twee van de drie smalle spaken van het stuurwiel zijn 'touch controls' ingebouwd, die in oled-displays zijn geïntegreerd (oled: organic light emitting diode, organische lichtdiode). In de verschillende menu's geven deze passende icons en symbolen weer. Met behulp van de touchfunctie kan de bestuurder door de verschillende menu's scrollen en met een klik zijn keuze bevestigen.

Mercedes-Benz EQ

Het 24 inch (53x11 cm) grote, high-definition TFT-widescreen display geeft alle relevante gegevens als snelheid, actieradius, routegegevens en navigatie- en kaartdata weer. De innovatie is zichtbaar in de vorm van een differentiatie tussen een zeer gereduceerde en een complexe weergave inclusief tussenstappen. Of de hoeveelheid informatie gering is en daarmee het design zeer clean wordt weergegeven, of dat er extra inhoud moet worden getoond, hangt af van de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder.

De hoeveelheid informatie kan van een digitale weergave stap voor stap verhoogd worden en zich ontwikkelen tot een instrument met één of twee klokken die gedetailleerde informatie en feedback over snelheid en actieradius biedt. Deze modulaire weergave maakt een geïndividualiseerde instelling van de content mogelijk. Voor een attractief user interface design zorgt onder meer de kleuromgeving in electric blue, wit en roségoud. De weergave past zich qua kleur aan de rijsituatie of het laadproces aan en maakt daardoor een snelle en intuïtieve waarneming mogelijk.

Mercedes-Benz EQ

EQ staat voor een alomvattend elektromobiel ecosysteem van producten, services, technologieën en innovaties. De bandbreedte loopt van elektrische auto's via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto's onder de naam EQ. De naam staat voor 'electric intelligence' en is afgeleid van de Mercedes-Benz merkwaarden 'emotie' en 'intelligentie'. Het nieuwe merk omvat alle wezenlijke aspecten voor klantgerichte elektromobiliteit en gaat verder dan de auto op zich.

'Generatie EQ' vormt met twee elektromotoren voor en achter en een in de bodemplaat ingebouwde accu een krachtig voertuigconcept. De basis voor een hoog niveau van rijdynamiek en veiligheid is de elektrische vierwielaandrijving, waarbij de kracht variabel tussen de assen kan worden verdeeld, en de diep in de bodemplaat tussen de assen geplaatste accu. Met een maximumtotaalvermogen van 300 kW en een maximumkoppel van 700 Nm accelereert 'Generation EQ' in minder dan 5 seconden van 0-100 km/h. In combinatie met de intelligente rijstrategie van Mercedes-Benz is met 'Generation EQ' een actieradius tot 500 km haalbaar.

Mercedes-Benz EQ

De lithium-ion-hoogspanningsaccu is afkomstig van Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. Door de modulaire bouwwijze beschikken de innovatieve accusystemen over een modelspecifieke totale capaciteit van ruim 70 kWh. 'Generation EQ' combineert de nieuwste oplaadtechnologieën. De auto is zowel geschikt voor thuis opladen via inductie of wallbox als voor snelladen. In de toekomst zou de Mercedes-Benz-energieopslag een ideale symbiose met het kabelloze oplaadsysteem via inductie of wallbox kunnen vormen. Huishoudens die een eigen zonne-energievoorziening hebben en hun overtollige zonne-energie tijdelijk in een Mercedes-Benz energieopslagunit opslaan, profiteren op deze wijze van een oplaadmogelijkheid met 'groene stroom', grotendeels onafhankelijk van de energiemarkt.

De introductie van snelladen via het Combined Charging System (CCS) zorgt voor aanzienlijk kortere oplaadtijden. De Europese oplaadstandaard maakt snel opladen met veel meer vermogen dan nu mogelijk. Momenteel is een oplaadvermogen van 50 kW tot, in sommige gevallen, zelfs 150 kW mogelijk. Op middellange en lange termijn wordt zelfs gewerkt aan een oplaadvermogen van 300 kW. Binnen 5 minuten zou daarmee stroom voor 100 lokaal emissievrije kilometers kunnen worden bijgeladen.

Mercedes-Benz EQ Mercedes-Benz EQ Mercedes-Benz EQ Mercedes-Benz EQ Mercedes-Benz EQ Mercedes-Benz EQ
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via