29 september 2016
 

Renault TreZor

Renault toont TreZor Concept

29 september 2016 | Renault toont op de Autosalon van Parijs de TreZor Concept. De TreZor, een tweezits elektrisch aangedreven coupé, belichaamt de nieuwe ontwerpfilosofie van Renault die het merk in 2010 met de DeZir concept heeft geïntroduceerd en die voor het eerst vorm kreeg op de nieuwe Clio in 2012.

De TreZor kenmerkt zich door de toekomstige designtaal van Renault: een warm, sensueel lijnenspel, een duidelijk onderscheidend familiegezicht en opvallende verlichting in de vorm van een C. Daarnaast is de TreZor voorzien van spectaculair rood glazuur carbon carrosseriedelen met een contrasterende oppervlakteafwerking. Het ontwerp is aan de voorzijde zacht en weerspiegelt het dynamische karakter van de TreZor. Achter zijn zeshoekige panelen geplaatst om het sportieve karakter en de technologie van de TreZor te benadrukken.

De honingraatvormige luchtinlaat op de motorkap refereert aan dezelfde vormgeving aan de achterzijde. Deze zeshoekige vormen bezorgt de auto een inlaat met een variabele geometrie die de TreZor extra dynamiek geeft en de indruk wekt dat hij daadwerkelijk adem haalt.

Aan de linkerkant van de TreZor is de tankklep vervangen door een analoge meter, geïnspireerd op de tellers van sportauto's, die het laadniveau aangeeft.

Renault TreZor

Aan de achterkant is de TreZor uitgerust met moderne verlichting met een rode laser. De 'touwachtige' behuizing zorgt voor een heldere, onderscheidende lichtbundel. Tijdens het remmen zorgen optische vezels voor een interessant visueel effect en tegelijkertijd versterken ze de lichtbundel.

Het dashboard is gemaakt van rood hout, net als de bagageruimte in de voorkant. Het dashboard is het resultaat van een samenwerking met het Franse bedrijf KEIM-cycles, bekend van zijn op maat gemaakte houten fietsframes. Het is gemaakt met hetzelfde productieproces dat KEIM-cycles ook voor zijn fietsframes gebruikt. Hierbij worden superdunne lagen essenhout op elkaar bevestigt. Dit productieproces levert een product op dat even sterk is als moderne composietmaterialen. Het onderstreept de structurele kwaliteiten van hout: licht, sterk, organisch en warm.

Het dashboard, voorzien van een groot touchscreen, onderstreept de moderne, hightech uitstraling van het interieur. De vormgeving van het rechthoekige stuur doet denken aan de sturen in de F1. Het is voorzien van drie schermen: één centraal geplaatst met het logo en twee touchscreens aan beide zijden in plaats van traditionele hendels.

Renault is een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en de best verkopende fabrikant van elektrische voertuigen in Europa. Daarnaast levert het merk een directe bijdrage aan de uitbreiding van elektrische autosport door zijn deelname aan het FIA Formula E-kampioenschap. De motor van de TreZor is afkomstig van de Renault e.dams, de tweevoudig winnaar van het wereldkampioenschap voor teams in de Formula E. Dankzij een maximumvermogen van 260 kW (350 pk) en een maximumkoppel van 380 Nm hebben deze auto's een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan vier seconden.

Renault TreZor

De TreZor heeft twee batterijen, ieder met een eigen koelsysteem dat optimaal werkt door de luchtinlaat met variabele geometrie in de motorkap. Daarnaast is de TreZor voorzien van een remenergie-regeneratiesysteem dat is afgeleid van het Rechargeable Energy Storage System (RESS) dat voor Formula E-racen ontwikkeld is.

De TreZor heeft een ideale gewichtsverdeling, omdat de batterijen over de auto verdeeld zijn: één batterij voorin, de ander achterin. De achterwielaandrijving zorgt ervoor dat de aandrijfkrachten efficiënter op het wegdek worden overgebracht om het rijplezier te vergroten.

De afmetingen van de TreZor dragen eveneens bij aan zijn directe rijgedrag. De grote spoorbreedte (2.048 mm voor, 2.106 mm achter) en de wielbasis (2.776 mm) verbeteren de wegligging en de ultra lage carrosserie zorgt voor een optimale aerodynamica en een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,22. Daarnaast is ook het zwaartepunt uitzonderlijk laag (de bodemvrijheid bedraagt slechts 25 cm) voor een grotere stabiliteit en minder hellen over de lengteas.

Om de actieradius en de prestaties te verbeteren, heeft Renault Design speciale aandacht besteed aan het zo licht mogelijk houden van de TreZor. Zo bestaat het chassis uit een centrale cel van koolstofvezel die zowel voor als achter gemonteerd is aan een stalen buizenframe. De monocoque en de deur zijn gemaakt van koolstofvezel. Door al deze hightech innovaties weegt de TreZor, ondanks zijn op een spectaculaire GT lijkende uiterlijk, 1.600 kg. De TreZor is 4.700 mm lang, 2.180 mm breed en 1.080 mm hoog.

Renault TreZor

Renault heeft de TreZor uitgerust met op maat gemaakte banden van Continental op wielen met een diameter van 21 en 22 inch voor en achter. Een deel van het loopvlak is voorzien van een patroon dat is ontwikkeld om zoveel mogelijk water af te voeren, terwijl de rest dient om de maximale hoeveelheid grip te bieden.

Dankzij het MULTI-SENSE-systeem van Renault biedt de TreZor de bestuurder keuze uit drie rijmodi: Neutral, Sport en Autonomous. De TreZor belichaamt de visie van Renault op de manier waarop autonoom rijdende auto's rijden veiliger en plezieriger kunnen maken, terwijl automobilisten tegelijkertijd hun tijd optimaal kunnen benutten. Als de TreZor in de autonome stand rijdt, verandert de signatuur van de exterieurverlichting (deze breidt zich uit naar de logo's aan de zij- en achterkant), zodat de andere verkeersdeelnemers kunnen zien dat het rijden uit handen is gegeven.

Het stuur wordt gevormd door twee met leder beklede aluminium buizen. In autonome rijstand wordt het stuur breder, net zoals een bioscoopscherm. Met het stuur in deze configuratie heeft de bestuurder bovendien een panoramisch zicht op het dashboard. In deze stand kunnen de inzittenden van de TreZor hun reistijd nuttig gebruiken doordat zij verbonden blijven. Bestuurder en passagier kunnen opgaan in een gedeeld universum, bijvoorbeeld door een film te kijken, een spel te spelen of door samen foto's te kijken.

Renault heeft als doel om na 2020 compleet veilige hands-off/eyes-off technologie aan te bieden Deze technologie komt dan beschikbaar in de algemene modellenlijn en voor een betaalbare prijs.

Renault TreZor Renault TreZor Renault TreZor Renault TreZor
 
Websitewww.renault.nl
Deel via