21 september 2016
 

Honda Civic

Honda introducteert nieuwe Civic

21 september 2016 | Honda introduceert de nieuwe Civic. De tiende generatie Civic is breder, langer en lager dan zijn voorgangers. De voor- en achterkant steken minder uit en de strakke lijnen zorgen voor een hoge aerodynamische efficiëntie. Een strakke, agressieve neus, opvallende wielkasten en gestroomlijnde openingen aan de voor- en achterkant zijn kenmerkend voor het sportieve karakter van de Civic. De volledig vernieuwde Civic kan voor het eerst met twee volledig nieuwe VTEC TURBO benzinemotoren worden geleverd. Het Honda Sensing-pakket met geavanceerde veiligheidssystemen en Driver Assist-technologieën garandeert dat dit model een van de veiligste auto's in zijn klasse is.

De sportieve aanblik begint met de lage en brede proporties, waarmee de auto een grotere indruk achterlaat. De hatchback is 30 mm breder en 130 mm langer dan de vorige generatie vijfdeurs Civic. De auto is 20 mm lager dan zijn voorganger, waardoor een gestroomlijnde daklijn is gecreëerd. Deze ruime afmetingen onderstrepen het karakteristieke en sportieve model, zonder daarbij in te leveren op dynamica en binnenruimte.

Nieuwe grotere en bredere wielen en banden benadrukken de brede uitstraling, terwijl de lange wielbasis, korte oversteek en het veelomvattende interieur het dynamische charisma van het silhouet verder versterken.

Honda Civic

Afhankelijk van de uitvoering zijn de dunne high-tech koplampclusters uitgerust met ofwel strakke high-tech LED-koplampen ofwel projector-halogeenlampen. Alle modellen beschikken over LED-dagrijverlichting, waarbij de hockeystickvormige buitenste rij van de cluster wordt verlicht. Het ranke en naar achter aflopende silhouet volgt de zijkant van de carrosserie met een karakterlijn die de handgrepen van de voor- en achterportieren splitst om tenslotte over te gaan in de karakteristieke C-vormige LED-achterlichten.

Het ontwerp van het nieuwe platform, de materiaalkeuze, het ontwikkelingsproces en de nieuwe productietechnieken zijn onmisbare elementen voor de lichtere, aanzienlijk stevigere structuur. Hij is 16 kg lichter dan de vorige generatie Civic en de torsiestijfheid is 52% hoger. De brandstoftank van de Civic is verplaatst en de bodemplaat ligt lager dan bij het uitgaande model. Gecombineerd met de revisies aan het chassis en de ophanging is het zwaartepunt van het nieuwe model 10 mm lager. Door deze veranderingen is de zitpositie dichter bij de weg gekomen, met een 35 mm lager heuppunt, wat een sportiever gevoel geeft.

De volledig vernieuwde Civic hatchback is het eerste model in Europa met Honda's 1,0 liter driecilinder of 1,5 liter viercilinder benzinemotor met turbo. De driecilinder 1.0 liter VTEC TURBO benzinemotor levert een aanzienlijke verbetering in het dagelijkse rijgedrag, dankzij het grotere koppel bij lage en gemiddelde snelheden. Het maximale koppel van 200 Nm met handgeschakelde zesbak is beschikbaar vanaf 2.250 tpm, en 180 Nm met de CVT is beschikbaar tussen 1.700 tpm en 4.500 tpm. Het maximale vermogen is 129 pk (95 kW) bij 5.500 tpm.

Honda Civic

De grotere viercilinder 1.5 liter VTEC TURBO benzinemotor levert aanzienlijk hogere prestaties, voor wat betreft vermogen en koppel, dan de 1.8 liter VTEC van de vorige Civic. Het maximale vermogen is 182 pk (134 kW) bij 5.500 tpm (bij 6.000 tpm met CVT). De handgeschakelde zesbak levert een maximaal koppel van 240 Nm tussen 1.900 tpm en 5.000 tpm. De CVT levert een maximaal koppel van 220 Nm tussen 1.700 tpm en 5.500 tpm.

De zitpositie ligt 35 mm lager dan bij de vorige generatie Civic, wat de bestuurder en bijrijder een veiliger, meer beschermd gevoel geeft. Het zicht naar voren werd geoptimaliseerd door de kijkhoogte ten opzichte van de weg met 1 graad bij te stellen. Dankzij de dunne A-stijlen (9mm smaller) scoort de Civic het beste in haar klasse voor wat betreft het gezichtsveld (84,3 graden). Dit zorgt bovendien ook voor een open en ruime sfeer in de cabine.

De schouderruimte aan de voorkant is met 10 mm vergroot en de ruimte tussen de voorstoelen is 30 mm verbreed. De schouderruimte op de achterbank van de hatchback is met 20 mm toegenomen, terwijl de passagiers op de achterbank ook nog eens kunnen genieten van zowel 95 mm meer beenruimte als 45 mm meer knieruimte. Het comfort van inzittenden achter in de auto is verbeterd dankzij de verstelbare basisstructuur van de kussens. Daarnaast is het in- en uitstappen voor alle passagiers nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Honda Civic

Het lichte, ruime gevoel wordt verder nog benadrukt door het grote kantelbare panoramische schuifdak (verkrijgbaar bij de duurdere uitvoeringen van het model).

De bagageruimte blijft goed als het gaat om zowel het volume (478 liter) als het gebruiksgemak en de veelzijdigheid. De achterstoelen kunnen 60:40 worden gesplitst en ingeklapt, en de lage dorpels en brede kofferklep (1.120 mm), samen met de vlakke vloer in de bagageruimte zorgen dat zware, brede en lange voorwerpen gemakkelijk kunnen worden geladen. Een verborgen ruimte onder de vloer biedt veilige extra opslagruimte (behalve bij de sportmodellen).

Het onderste deel voor de versnellingspook heeft een dubbele houder en is speciaal ontworpen voor het beheren van persoonlijke elektronische apparaten. De voorste houder biedt ruimte voor apparaten die je snel wilt kunnen raadplegen en bedienen, met een geïntegreerde draadloze laadpad voor uw smartphone bij sommige uitvoeringen. Het gat in de middenconsole dient om kabels van de tweede houder naar de voorste houder te laten lopen, waardoor het apparaat handig aan de kabel kan blijven om op te laden zonder dat de kabels in de weg gaan zitten. Led-verlichting zorgt dat de houders ook in het donker goed zichtbaar blijven.

Honda Civic

Bovenaan de middenconsole bevindt zich het zeven inch Honda Connect 2 kleuren aanraakscherm. Behalve aan een apparaat met aanraakbedieningen voor het infotainmentsysteem en de klimaatregelfunctie is het scherm bij de duurste uitvoeringen ook aan een achteruitrijcamera gekoppeld.

De knoppen voor de bestuurder hebben een volledig nieuwe indeling gekregen die levendige helderheid verschaffen en intuïtief zijn te gebruiken. Een nieuw zeven inch kleuren TFT-LCD Driver Information Interface (DII)-scherm omvat het grootste deel van de middenconsole van het volledig vernieuwde, opnieuw geconfigureerde bedieningspaneel. Het omvat een grote digitale toerenteller en snelheidsmeter. In het DII-display is een grote ruimte gereserveerd waarin de bestuurder kan schakelen tussen uiteenlopende infotainmentdisplays, zoals navigatie-instructies, sms en e-mail (aangevuld met spraakberichten), audiotrackinformatie, smartphone-contacten, routebeschrijvingen en Smart Vehicle Maintenance.

De nieuwe Civic wordt geleverd met het tweede generatie Honda Connect 2 infotainment- en connectiviteitssysteem, dat een verbeterde intuïtieve bediening en volledige integratie met uw smartphone biedt via zowel Apple CarPlay als Android Auto. Honda Connect 2 kan optioneel worden uitgebreid met Garmin-satellietnavigatie, standaard kaarten, fotorealistische kruisingen, rijstrookgeleiding, realtime verkeersinformatie, gebouwen in 3D, terreinweergave en eco-routes. Er worden gedurende vijf jaar gratis kaartupdates verschaft.

Honda Civic

De opties voor de verkrijgbare audioconfiguratie verschillen per uitvoering, van een uitgangsvermogen van 160 watt met vier luidsprekers, een uitgangsvermogen van 180 watt met acht luidsprekers of een premium systeem met elf luidsprekers (465 watt).

Het Honda SENSING-pakket actieve veiligheids- en Driver Assist-technologieën worden per uitvoering van de nieuwe Civic gespecificeerd. Honda SENSING is een van de meest uitgebreide pakketten veiligheidstechnologieën in zijn klasse. Het gebruikt een combinatie van radar- en camera-informatie plus een reeks geavanceerde sensoren om de bestuurder in situaties die mogelijk gevaarlijk zijn te waarschuwen en te ondersteunen.

Het Honda SENSING-pakket actieve veiligheidstechnologieën bestaat uit:

  • Collision Mitigation Braking System (CMBS): helpt om de auto te laten stoppen als het systeem detecteert dat een botsing onvermijdelijk is.
  • Forward Collision Warning (FCW): scant de weg om bestuurders te waarschuwen voor een mogelijke botsing, en geeft visuele en hoorbare waarschuwingen om de bestuurder aan te zetten corrigerende acties te nemen om een botsing te voorkomen.
  • Lane Departure Warning (LDW): detecteert als de auto van baan verandert zonder richting aan te geven.
  • Road Departure Mitigation (RDM): gebruikt gegevens van de camera op de voorruit om te detecteren als de auto van de weg dreigt te raken. Het systeem maakt gebruik van Electric Power Steering (EPS) om de auto met subtiele correcties op de weg te houden. In uitzonderlijke situaties kan het systeem de auto remmen.
  • Lane Keeping Assist System (LKAS): helpt om de auto midden op de huidige rijstrook te houden door de wegmarkeringen te detecteren en kleine aanpassingen aan de besturing uit te voeren, zodat de auto binnen de witte lijnen blijft.
  • Adaptive Cruise Control (ACC): stelt de bestuurder in staat om een gewenste snelheid en volgafstand van een voertuig ervoor in te stellen.
  • Traffic Sign Recognition (TSR): detecteert en herkent verkeersborden automatisch, en toont de borden op het dashboard van de auto.
  • Intelligent Speed Assistance (ISA): koppelt de automatische snelheid die de bestuurder met TSR heeft ingevoerd automatisch aan de snelheid die is aangegeven op het laatste verkeersbord.
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC): Voorspelt en reageert automatisch op andere voertuigen die invoegen op snelwegen met meerdere rijstroken.
Honda Civic

Andere veiligheidstechnologieën in de volledig vernieuwde Civic zijn:

  • Blind Spot Information: gebruikt radartechnologie om auto's die zich in de blinde hoek van de bestuurder bevinden automatisch te detecteren en ervoor te waarschuwen.
  • Cross Traffic Monitor: maakt gebruik van radarsensoren aan de zijkant om de bestuurder bij het achteruitrijden te waarschuwen voor naderende voertuigen.
  • Achteruitkijkspiegel met meerdere hoeken: biedt de bestuurder de mogelijkheid op volledig zicht en daarmee gemoedsrust bij het achteruitrijden: standaard 130 graden zicht, breed 180 graden zicht en zicht van boven naar beneden.

Daarnaast is de nieuwe Civic standaard uitgerust met Vehicle Stability Assist (VSA) met tractiecontrole, dat meer controle geeft over het voertuig bij versnellen, remmen en in bochten, en Indirect Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) .

Honda's Europese productielocatie, Honda of the UK Manufacturing (HUM), wordt het mondiale productiecentrum voor de tiende generatie Civic hatchback. Honda heeft een investering van 200 miljoen pond (zo'n 235 miljoen euro) in nieuwe productietechnologieën en -processen bevestigd, om het nieuwe model te produceren dat wereldwijd zal worden geëxporteerd, waaronder naar de VS. Deze investering maakt deel uit van een langetermijnvisie voor de Europese fabriek in Honda's mondiale activiteiten.

Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic
 
Websitewww.honda.nl
Deel via