22 september 2016
Mercedes-Maybach S600

Mercedes-Maybach S600

Mercedes-Maybach S600 nu ook als Guard

22 september 2016 | Het vlaggenschip van Mercedes-Maybach met vis-à-vis geplaatste stoelen achter de scheidingswand is nu ook leverbaar als Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard. Staatshoofden en andere personen die optimale bescherming nodig hebben, kunnen hiermee beschikken over een bijzonder exclusieve limousine. De Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard biedt volledige bescherming volgens de normen van beschermingsklasse VR9 (zowel in het doorzichtige als ondoorzichtige deel) en is gecertificeerd voor bestendigheid tegen explosieven conform de norm ERV 2010. Het pantserconcept is afgeleid van dat van de Mercedes-Maybach S600 Guard. De Pullman Guard werd parallel met de niet-gepantserde versie van de Pullman ontwikkeld en biedt dezelfde afmetingen in het interieur als de reguliere Pullman.

Het pantserconcept werd aangepast aan de bijzondere eigenschappen van de 6,5 meter lange limousine. Zo benadrukt de bepantsering achterin het gescheiden karakter van de limousine, waarin de inzittenden veelal door een chauffeur worden gereden: niet de achterruit is gepantserd, maar een achter de stoelen geplaatst stalen tussenschot beschermt de hoofden van de inzittenden. Het leeggewicht van de Pullman Guard bedraagt 5,1 ton, het toegestane totaalgewicht 5,6 ton. Van buitenaf is de bepantsering zoals bij alle S-Klasse Guard-modellen nauwelijks zichtbaar. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld de donkergetinte ruiten van het passagierscompartiment.

Het openen en sluiten van de achterportieren verloopt comfortabel dankzij de bekrachtiging door een elektromotor. Zo zijn de grote en, vanwege de bepantsering, zware portieren gemakkelijk te bedienen. De zijruiten worden hydraulisch geopend en gesloten, waarmee de actuele Pullman technisch een brug slaat naar de waarschijnlijk bekendste Pullman uit de historie: de uitvoering van de 100-serie uit 1965.

Al tijdens de constructie van de carrosserie worden er gepantserde componenten van speciaal staal in de holle ruimtes tussen de carrosseriestructuur en de buitenzijde ingebouwd. Speciale aramide- en PE-onderdelen zorgen voor extra bescherming tegen scherven. Op bijzonder kritieke punten, zoals bijvoorbeeld naden en materiaalovergangen, zorgen elkaar overlappende systemen voor uitgebreide ballistische bescherming.

Mercedes-Maybach S600

De ruiten vormen een vast en wezenlijk onderdeel van de beschermende maatregelen. Omdat ze bij de veiligheid een grote rol spelen, wordt er speciale aandacht besteed aan materiaal en dikte. Aan de binnenkant zijn de ruiten door een laag polycarbonaat beschermd tegen scherven. Door hun gelaagdheid bieden de ruiten zeer goede optische eigenschappen.

Dankzij het samenspel van alle componenten ontstaat voor de passagiers een zeer effectieve gepantserde ruimte, die naast bescherming tegen schoten ook beveiligd is tegen explosieven. Met het doordachte en krachtige beveiligingssysteem voldoet de nieuwe S 600 Pullman Guard aan alle eisen van de instanties die voor de beveiliging van personen in Duitsland maatgevend zijn. De auto is volledig gecertificeerd volgens pantserklasse VR9 (conform BRV 2009, versie 2).

Als het gaat om beveiliging tegen explosies, voldoet de nieuwe Pullman Guard aan de norm ERV 2010. Net als bij de S-Klasse Guard en de Mercedes-Maybach Guard dekt een bepantsering van de bodemplaat de onderzijde van de auto op relevante plaatsen af.

Tal van regeringen, staatshoofden en koningshuizen over de hele wereld kiezen sinds jaar en dag voor de waardige uitstraling van Mercedes-Benz limousines die de naam 'Pullman' dragen. Voor de Mercedes-Maybach S 600 Pullman Guard zijn alle specifieke uitrustingen voor officiële instanties leverbaar. Hiertoe behoren:

  • Sirene
  • Flitslicht
  • Mobilofoon
  • Noodaccu
  • Systeem voor omgevingscommunicatie (luidspreker/microfoon)
Mercedes-Maybach S600

Met een lengte van 6.500 mm is de Pullman nog eens 1.053 mm langer dan de Mercedes-Maybach S-Klasse. De wielbasis bedraagt een riante 4.418 mm. De Pullman is met zijn 1.598 mm ruim 100 mm hoger dan de Mercedes-Benz S-Klasse, wat de hoofdruimte aanzienlijk vergroot.

De V12-biturbomotor van de Mercedes-Maybach Pullman levert een vermogen van 390 kW/530 pk. De cilinderinhoud bedraagt 5.980 cc, het maximumkoppel van 830 Nm is beschikbaar vanaf 1.900 t/min. De topsnelheid van de Pullman Guard is elektronisch begrensd tot 160 km/h. De eerste Guard-uitvoeringen van de Mercedes-Maybach Pullman worden in de tweede helft van 2017 afgeleverd.