21 september 2016
Mercedes-Benz All-Terrain

Mercedes-Benz All-Terrain

Mercedes-Benz E-Klasse nu ook als All-Terrain

21 september 2016 | Mercedes-Benz introduceert de E-Klasse All-Terrain. Deze avontuurlijke uitvoering van de E-Klasse Estate biedt een grotere bodemvrijheid met forse wielen en standaard vierwielaandrijving 4MATIC probleemloos. Met zijn krachtige uitstraling, inclusief brede wielkasten en SUV-grille, ziet de auto er ook nog eens extra stoer uit. De E-Klasse All-Terrain beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Parijs. De verkoop start in het voorjaar van 2017.

Het opvallendste kenmerk aan de voorzijde is de grille in SUV-stijl met twee lamellen en geïntegreerde centraal geplaatste Mercedes-Benz ster. De lamellen zijn uitgevoerd in iridiumzilver. Ook de voorbumper en de voorskirt in gegalvaniseerd zilverchroom zien er robuust uit. Het bovenste deel van de driedelige voorbumper is uitgevoerd in carrosseriekleur, het onderste deel in zwart, generfd kunststof.

Van opzij valt de zwarte wielkastbekleding op, die het All-Terrain-karakter benadrukken. Datzelfde geldt voor de zwarte dorpelverbreders met chromen sierlijst. Bij de velgen kan worden gekozen uit drie exclusieve lichtmetalen sets in de maat 19 of 20 inch met hogere flanken. Deze zorgen voor een stoere uitstraling, een grotere bodemvrijheid en meer rijcomfort op slecht wegdek.

Mercedes-Benz All-Terrain

Ook aan de achterzijde is de All-Terrain voorzien van modelspecifieke driedelige bumper. Aan de bovenkant is de achterbumper in carrosseriekleur uitgevoerd, het onderste deel is net als bij de voorbumper van zwart, generfd kunststof. Tot de overige typische SUV-kenmerken behoren een robuuste laaddrempelbescherming en een optische bodembeschermingsplaat in gegalvaniseerd zilverchroom.

Tot de bijzondere interieurkenmerken behoort een sierdeel in aluminium-carbonlook, dat alleen in de All-Terrain geleverd wordt, sportpedalen in rvs met rubbernoppen en vloermatten met opschrift 'All-Terrain'. De uitrusting van de All-Terrain is gebaseerd op het AVANTGARDE interieur. Naar keuze zijn ook EXCLUSIVE- en designo-uitrustingen leverbaar. Het nieuwe model beschikt over alle gebruikelijke bagageruimte-oplossingen van de E-Klasse Estate zoals de standaard cargostand van de 40:20:40 gedeelde achterbankleuning. Alle innovaties die de E-Klasse op het gebied van veiligheid, comfort en assistentiesystemen te bieden heeft, zijn leverbaar.

Bij de verkoopstart is de All-Terrain als E 220 d 4MATIC (143 kW/194 pk) met nieuw ontwikkelde viercilinder dieselmotor leverbaar. Korte tijd later volgt ook een versie met zescilinder dieselmotor. Beide modellen zijn standaard uitgerust met de nieuwe negentraps automatische transmissie 9G-TRONIC.

Mercedes-Benz All-Terrain

De All-Terrain beschikt standaard over DYNAMIC SELECT. Hiermee kan worden gekozen uit vijf rijprogramma's met verschillende karakteristieken voor de motor, transmissie, ESP en besturing. Speciaal voor dit model is er bovendien het rijprogramma 'All-Terrain', dat speciale instellingen voor het rijden buiten de gebaande paden bevat en afgeleid werd van de GLE.

Door het kiezen van het rijprogramma 'All-Terrain' met behulp van de keuzeschakelaar wordt het onderstel in combinatie met de standaard AIR BODY CONTROL bij snelheden tot 35 km/h 20 mm hoger geplaatst. De interventielimieten van het ESP, giermomentregeling en aandrijfslipregeling ASR worden in dit geval ook evenredig aangepast. Het rijprogramma 'All-Terrain' kent een extra weergave op het display. Hier is onder meer informatie af te lezen over de stuurhoek, het voertuigniveau (stand van de luchtvering), de stijgings- en hellingshoek, de stand van het gas- en rempedaal alsmede een kompasfunctie.

Dankzij de luchtvering zijn drie onderstelniveaus van 0 tot +35 mm mogelijk. Onafhankelijk van het gekozen rijprogramma kan de hoogste stand ook met de hand worden geselecteerd met behulp van de niveautoets op de middenconsole. Vergeleken met de E-Klasse Estate staat de E-Klasse All-Terrain 29 mm hoger. Daarbij komt 14 mm voor rekening van de banden met grotere hoogte-breedteverhouding en 15 mm voor rekening van de hogere reguliere rijhoogte van de luchtvering. De bodemvrijheid varieert van 121 tot 156 mm.