16 september 2016
Hyundai IONIQ

Hyundai IONIQ

Hanna Verboom is gezicht van Hyundai IONIQ

16 september 2016 | Hanna Verboom geeft de introductie van de Hyundai IONIQ een bekend gezicht in Nederland. De actrice heeft de afgelopen weken vele honderden kilometers gemaakt met de IONIQ om bekende en minder bekende Nederlanders aan de tand te voelen over hun ecologische voetafdruk, ofwel hoe zeer zij maat houden om de uitstoot van CO2 die vrijkomt door het gebruik van fossiele brandstoffen binnen de perken te houden. Hanna Verboom legt in de video's haar gesprekpartners dilemma's voor. Daarmee beweegt ze hen ertoe gedegen na te denken over schone mobiliteit.

Hanna Verboom is volgens Hyundai het ideale gezicht voor de IONIQ. De in België geboren Hanna is naar eigen zeggen sociaal zeer betrokken. Ze groeit op in Kenia, Oeganda en Soedan, waar haar ouders werken als ontwikkelingswerkers. Op haar twaalfde vestigt Hanna Verboom zich in Nederland. Ze studeert vervolgens filosofie en economie, maar kiest uiteindelijk voor het toneel. Naast haar werk als actrice is Hanna Verboom nu ook betrokken bij diverse sociale projecten. Ze is oprichter van 'Get it Done', een stichting die geld inzamelt om kleinschalige ontwikkelingsprojecten over de hele wereld te financieren. Ook maakt ze zich sterk voor het World Food Programme van de Verenigde Naties.

Het milieu, schone mobiliteit en het terugdringen van de CO2-emissie heeft ook grote aandacht van Verboom. "Ik heb ja gezegd tegen de campagne met de Hyundai IONIQ omdat ik me er zeer bewust van ben dat er maat moet worden gehouden bij de uitstoot van CO2-gas. We moeten anders gaan kiezen, beter gaan kiezen en de uitstoot van CO2 minimaliseren. Die impact ontstaat pas wanneer grote autofabrikanten zich hiervoor inzetten en daarmee duurzame keuzes toegankelijk maken. Hyundai is hierin echt vooruitstrevend, zoals nu met de Hyundai IONIQ en met de Hyundai ix35 Fuel Cell, een waterstofauto die helemaal geen uitstoot heeft. Ze tonen lef door de nek uit te steken. Hyundai wil tot de groenste autofabrikanten ter wereld gaan behoren. Aan zo'n fabrikant verbind ik mij graag".

Hyundai IONIQ

Marketing-directeur Erik Hardick van Hyundai Motor Netherlands over de keuze om de actrice te betrekken in campagne voor de Hyundai IONIQ: "Hanna Verboom is maatschappelijk betrokken en wil de wereld op haar eigen manier telkens een stukje verbeteren. Of dat nu is door aandacht te vragen voor het klimaat of met acties om de leefomstandigheden in Afrika te verbeteren. Wij willen ook met de Hyundai IONIQ ons steentje bijdragen aan een betere toekomst. Dus daar hadden we meteen aanknopingspunten".

De eerste video met Hanna Verboom en de Hyundai IONIQ is op 15 september live gegaan. Haar eerste ontmoeting is met Bright's Rutger Middendorp.