2 september 2016
 

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

Mercedes-AMG introduceert GLC 43 Coupe

2 september 2016 | Mercedes-AMG breidt zijn productportfolio uit met de toevoeging van een bijzonder dynamisch model. De nieuwe GLC 43 4MATIC Coupé combineert een uitgesproken design met sportiviteit en de voordelen van een SUV. De 270 kW / 367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, de 9G-TRONIC automatische transmissie met korte schakeltijden en de AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving met focus op de achterwielen leggen de basis voor een zeer sportief karakter. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor het onafhankelijk opgehangen sportonderstel op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL met adaptief verstelbare demping. Daarnaast maakt de GLC 43 4MATIC Coupé ook offroad-uitstapjes mogelijk. Via een druk op een knop kan de bodemspeling worden vergroot, terwijl de pneumatische niveauregeling rondom onder alle omstandigheden een constant voertuigniveau garandeert.

De GLC 43 4MATIC Coupé sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en bereikt een elektronisch begrensde top van 250 km/ h. De 3,0-liter V6-biturbomotor wordt in diverse AMG Performance-modellen toegepast. Hij levert een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De twee turbo's, die kort op de motor zijn geplaatst, zijn opmerkelijk spontaan in hun reactie. De toename in prestaties is onder meer te danken aan de tot 1,1 bar verhoogde turbodruk. De NANOSLIDE coating voor de cilinderwanden wordt ook gebruikt in de Formule 1-motoren van MERCEDES-AMG PETRONAS. Deze coating is extra sterk en slijtvast en beperkt de wrijving in de cilinders, wat een gunstig effect heeft op de efficiëntie. Hetzelfde geldt voor de gerichte verneveling van de meervoudige inspuiting, bij een brandstofdruk tot 200 bar. Optisch is de krachtbron te herkennen aan de rode aluminium accenten op de motorcover en aan het AMG-embleem.

De GLC 43 4MATIC Coupé wordt geleverd met de 9G-TRONIC automatische transmissie, die speciaal is afgestemd op een dynamischer rijervaring. De engineers zijn er met behulp van speciale software in geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te verkorten. Dankzij aanpassingen aan de ontsteking zorgt de 'double clutch'-functie voor snellere gangwissels in de rijprogramma's 'Sport', 'Sport Plus' en 'Manual'. Die laatste kan worden gekozen via een aparte 'M' knop op de middenconsole. De gangwisselingen zijn gebaseerd op het gekozen rijprogramma en de bestuurder kan nu schakelen via de standaard gemonteerde stuurschakelpaddles. De transmissie blijft daarbij in de ingelegde versnelling en schakelt niet langer automatisch op wanneer het toerental de toerenbegrenzer nadert.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en meer grip, hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontwikkeld op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL. De vierlink vooras is voorzien van speciale fusees en stijvere verbindingen; alle onderdelen zijn geoptimaliseerd met de nadruk op stijfheid. Een negatiever camber voor de vooras en voor de multi-link achteras vergroot de rechtuitstabiliteit. De elastokinematica van beide assen is ontworpen om over het geheel genomen stijver te zijn. De optelsom van deze maatregelen verbetert de wendbaarheid en vergroot de sportiviteit.

De adaptief verstelbare demping heeft eveneens een modelspecifieke afstelling gekregen en biedt keuze uit de drie standen 'Comfort', 'Sport' en 'Sport Plus'. Daarmee is een voorkeur uit te spreken voor een hoog comfort op lange afstanden of sportieve rijdynamiek.

Met de AIR BODY CONTROL-vering is de GLC 43 4MATIC Coupé ook geschikt voor uitstapjes buiten de gebaande paden. Niet alleen wordt het voertuigniveau daarbij continu aangepast aan een vaste hoogte, hij kan via een knop ook worden vergroot voor meer bodemspeling, zelfs rijdend. De maximale waaddiepte van 300 mm, de in-/uitloophoek van 19,8 graden voor en 20,8 graden achter tonen de offroad-capaciteiten van de SUV Coupé aan. Bovendien is de auto ook geschikt als trekkend voertuig, met een aanhangwagengewicht (geremd) van maximaal 2.460 kg.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

De standaard AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving voorziet in een op de achterwielen gefocuste koppelverdeling van 31 procent voor en 69 procent achter. Die lay-out zorgt voor meer sportiviteit en een grotere rechtuitstabiliteit evenals een verbeterde grip aangezien het systeem gebruikmaakt van de dynamische lastwissel naar achteren toe die zich voordoet bij acceleraties, waarbij zo meer trekkracht naar de achterwielen wordt gestuurd. Een lamellenkoppeling met een spereffect van 50 Nm garandeert dat het grippotentieel van alle vier de wielen maximaal wordt benut, vooral op sneeuw en ijs. Op wegoppervlakken met variatie in gripniveaus reageert de vierwielaandrijving door gerichte remingrepen op een specifiek wiel, om ook in die omstandigheden optimale tractie te leveren.

Met de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Eco', 'Comfort', 'Sport', 'Sport Plus' en 'Individual' kan het karakter van de GLC 43 4MATIC Coupé op afroep worden aangepast aan individuele voorkeuren. Het brede aanbod varieert van zuinig en comfortabel tot extreem sportief. Daarbij worden belangrijke parameters aangepast, waaronder de motor, transmissie, het onderstel en de besturing. Buiten de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kan de bestuurder ook de 'M' knop indrukken om over te schakelen naar een handgeschakelde stand, waarbij gangwissels uitsluitend worden uitgevoerd via de stuurschakelpaddles.

De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging heeft in de GLC 43 4MATIC Coupé een variabele overbrenging. De stuurbekrachtiging is instelbaar in twee standen: 'Comfort' of 'Sport'. De relevante eigenschappen worden afhankelijk van de gekozen DYNAMIC SELECT-rijprogramma's automatisch ingeschakeld of kunnen in de 'Individual'-stand naar eigen voorkeur worden ingesteld.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

Vóór zijn geperforeerde schijven in de maatvoering 360 x 36 mm met vaste remklauwen en vier zuigers gemonteerd, achter heeft het systeem 320 x 24 mm schijven met remklauwen met één zuiger. Standaard assistentiesystemen als Active Brake Assist, zijwindassistent, lichtsensor voor automatisch inschakelend dimlicht, ATTENTION ASSIST en ESP met dynamische bochtenassistent vergroten de veiligheid. Het comfort en de veiligheid kunnen nog verder worden verhoogd met aanvullende, optionele rijassistentiesystemen.

Het vooraanzicht van de GLC 43 4MATIC Coupé geeft blijk van het sportieve karakter door de diamond grille met verchroomde pins en één enkele lamel in hoogglanzend zwart met accenten in hoogglanzend chroom, alsmede het opschrift 'AMG' in hoogglanzend chroom. De luchtinlaten in de AMG-voorskirt hebben vinnen in zilverchroom. Helemaal onderaan zorgt de frontsplitter in zilverchroom voor een optimale luchtstroom naar de koelmodules.

Ten opzichte van de GLC 43 4MATIC heeft de A-stijl een vlakker oplopende hoek. De smalle raampartij loopt naadloos over in de zijkant van de auto en benadrukt daarmee de coupévorm. Het samenspel van de hoge taillelijn met de brede schouders resulteert in proporties die de GLC Coupé zijn dynamische aanblik geven.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

19 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen in hoogglanzend zwart, glansgedraaid, domineren de zijkanten. De banden in verschillende maatvoeringen (235/55 R 19 op 8,0 J x 19 velgen voor, 255/50 R 19 op 9,0 J x 19 velgen achter) onderstrepen de krachtige verschijning. Optioneel zijn andere maten en design verkrijgbaar, inclusief 21 inch velgen in bicolor.

Ook de achterzijde heeft modelspecifieke AMG-kenmerken, onder andere dankzij de verchroomde uitlaatsierstukken van de twee dubbele dempers. De speciale AMG-achterskirt is voorzien van een sierlijst in zilverchroom. Smalle, gescheiden achterlichtunits en de scherpe spoilerrand op de achterklep geven de designstijl weer die voor het eerst met de S-Klasse Coupé werd geïntroduceerd en vervolgens is doorgetrokken naar alle coupémodellen van Mercedes-AMG.

Het interieur versterkt de algehele nadruk op sportiviteit met tal van individuele details. De kleurencombinatie van sportief-functioneel zwart met rode contrasten is een opvallend kenmerk. Sierlijsten in geslepen aluminium zetten de sportieve aspiraties verder aan. Het multifunctionele sportstuur in zwart leder met rode contrastsiernaden en een afgevlakte onderzijde is bij uitstek geschikt voor een bevlogen rijstijl.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

De standaard infotainmentuitrusting in de GLC 43 4MATIC Coupé omvat de AUDIO 20 CD met 7 inch display, frontbasstechnologie, Bluetooth® handsfreesysteem, audiostreaming en twee usb-poorten. De optionele Garmin MAP PILOT met Live Traffic transformeert de AUDIO 20 CD in een volwaardig navigatiesysteem met filevermijding dat is geïntegreerd in het elektrische onboardsysteem. De navigatiesoftware en kaartgegevens worden bijgeleverd op een sd-kaart.

Wanneer COMAND Online is geïnstalleerd, heeft het kleurendisplay een schermdiagonaal van 8,4 inch en een nog hogere resolutie. Het systeem voorziet optioneel onder meer in digitale tv/radio-ontvangst en biedt een keur aan andere features, waaronder snelle navigatie vanaf harde schijf, automatische filevermijding via up-to-date en accurate Live Traffic Information, een geïntegreerde WiFi-hotspot en het LINGUATRONIC spraakbedieningssysteem.

Muziekplezier op concerthalniveau is mogelijk met het optionele Burmester surround sound system. Het heeft een negenkanaals DSP-versterker, dertien luidsprekers en een systeemvermogen van 590 watt.

Mercedes-AMG GLC 43 Coupe

Mercedes me connect is eveneens beschikbaar voor de GLC 43 4MATIC Coupé. Naast standaardfuncties als het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, Pechmanagement of Onderhoudsmanagement levert Remote Online (standaard bij COMAND Online) tal van comfortfeatures via de Mercedes me-app of de Mercedes me-portal, bijvoorbeeld voor het programmeren van de verwarming, het ver- of ontgrendelen van de auto of het ophalen van diverse soorten informatie, waaronder het brandstofniveau of de resterende actieradius.

De Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé viert zijn wereldprimeur eind september 2016 tijdens de Autoshow van Parijs. De verkoop start op 6 oktober, gevolgd door de introductie in december.