19 augustus 2016
 

BMW 2002 Turbo

BMW presenteert 2002 Turbo

19 augustus 2016 | BMW presenteert op het Concours d'Élégance van Pebble Beach de BMW 2002 Hommage om zijn successen met turbomotoren te vieren. In 1973 was de BMW 2002 Turbo de eerste Europese, in serie geproduceerde auto met een turbomotor. De introductie van turbotechniek in BMW motoren was ook de start van de ontwikkeling van uiterst sportieve BMW modellen. Een ander tastbaar resultaat was de wereldtitel in de Formule 1 die Nelson Piquet in 1983 veroverde met een BMW turbomotor; de eerste keer dat een F1-bolide met turbomotor die titel veroverde.

"De BMW 2002 Hommage is een eerbetoon aan de buitengewone techniek van BMW's turbomotoren in de vorm van een designstudie", zegt Karim Habib, Hoofd Design van BMW Automobiles. "Zijn iconische oranje-zwarte carrosserie is een regelrechte verwijzing naar de auto's die in de jaren zeventig grote successen oogstten". De auto die BMW op Pebble Beach presenteert, is een doorontwikkeling van de BMW 2002 Hommage die BMW in mei tijdens het Concorso d'Eleganza Villa d'Este toonde.

De BMW 2002 Hommage valt op door zijn sportieve silhouet met minimale bodemspeling. De compacte proporties, de lange wielbasis, de korte overhangen en de prominente "shark nose" beloven een sensationele rijervaring vol dynamiek en wendbaarheid. Aerodynamische details zoals de grote voor- en achterspoiler zorgen samen met de vele luchtinlaten voor optimale luchtgeleiding rond de auto en voor maximale downforce in elke situatie.

BMW 2002 Turbo

Bijzonder treffend zijn de volumineuze wielkasten die herinneren aan de gehomologeerde versie van de BMW 2002 Turbo, die brede wielkasten nodig had om een veel grotere spoorbreedte mogelijk te maken. Op het studiemodel zijn die strak geïntegreerd in de flanken. In elkaar overvloeiende vlakken en nauwkeurig gekozen lijnen benadrukken de brede wielkasten. Als een regelrechte verwijzing naar de originele BMW 2002 is de BMW 2002 Hommage voorzien van een rand rond de "schouders" van de carrosserie. Die zorgt voor een optische verbinding van de meeste stijlelementen van de auto. De lijn loopt volledig rond de auto en vormt een scheiding van onder- en bovenzijde van de carrosserie.

Lichtmetalen 20-inchwielen in bi-colour design ronden het uiterlijk af. De moderne vormgeving van deze rijkelijk gefreesde multi-spaakswielen herinneren aan de racewielen uit vervlogen tijden, terwijl de goudkleurige remklauwen met het M-logo extra klasse toevoegen.

De voorzijde van de BMW 2002 Hommage is nadrukkelijk zeer dynamisch. De styling overbrugt vijftig jaar door de combinatie van de karakteristieke, horizontale lijnen van de BMW 02 Serie met elementen van het moderne BMW design. De lijnen en de vorm van de motorkap doen denken aan de speervormige centrale contour die over de kap van de BMW 02 Serie richting het BMW logo aan de voorzijde loopt. Andere lijnen accentueren de designstructuur en het matte oppervlak.

BMW 2002 Turbo

De vertrouwde, laag geplaatste BMW nieren vervullen een centrale rol in het front. Ze smelten als een historisch beeldelement samen in het design. Zwarte dubbele spijlen voegen finesse toe aan de breed ogende grille. Net als bij de originele BMW 2002 valt het front van de 2002 Hommage op door de ronde koplampen die de breedte van de grille markeren. De reflectoren hebben een gouden omranding als verwijzing naar de "gouden" (50ste) verjaardag van de BMW 02 Serie. De reflectoren hebben dezelfde gele gloed als de koplampen van de raceauto's van destijds. Een zwarte ononderbroken strip vormt de achtergrond voor de grille met de dubbele nieren en de koplampen. De strip verbindt de stijlelementen aan de voorzijde en versterkt het brede en atletische voorkomen. Wie goed oplet, ziet ook dat de richtingaanwijzers (net als die van de voorvader van het studiemodel) zijn gescheiden van de koplampen en ingebed in een brede strip van koolstofvezel.

In de achterzijde van de BMW 2002 Hommage komen ook elementen van de BMW 2002 Turbo terug. De verdeling van de royale vlakken en de heldere lijnen benadrukken de breedte van de auto als een dynamisch statement. De bijna rechthoekige lampen vormen een stilistisch kader voor de achterzijde. Het glas is een tijdloos donkergetint, ononderbroken paneel. Alleen als de lampen oplichten, is de binnenzijde van de achterlichtunits te zien. Net als aan de voorzijde versterkt dat het beeld van een strip over de carrosserie.

Het BMW logo rechts naast de kentekenplaat is eveneens een stijlelement dat is ontleend aan de styling van de achterzijde van de originele BMW 02 Serie. De krachtig gevormde wielkasten accentueren de grote spoorbreedte, terwijl de spoilerrand een modern detail aan de styling toevoegt. Een van koolstofvezel gemaakte diffuser omhult de inmiddels vertrouwd ogende dubbele uitlaatuiteinden en geeft de achterzijde een aansprekend sportief accent.

BMW 2002 Turbo BMW 2002 Turbo BMW 2002 Turbo
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via