16 augustus 2016
 

Daimler

Daimer wint 9 Red Dot Awards

16 augustus 2016 | Tijdens de 2016-editie van de 'Red Dot Award: Communication Design' heeft de 26-koppige internationale jury de Daimler-merken Mercedes-Benz en smart onderscheiden met niet minder dan negen awards voor hun hoge designkwaliteit. De nieuwe Lifestyle Configurator won in liefst drie categorieën: hij kreeg de 'Red Dot Award: Best of the Best' in de categorie 'eCommerce' en een 'Red Dot' in de categorieën 'Online' en 'Interface Design'. Daarnaast werd een 'Red Dot' toegekend aan de vakbeurspresentatie van Mercedes-Benz tijdens de IFAT (categorie 'Fair Stands'), aan de IAA 2015 merkbijlage 'No one has to drive Mercedes' (categorie 'Advertising') en aan het boek 'Mercedes-Maybach S 600 Pullman - Book of Inspiration (categorie 'Publishing & Print Media'). smart sleepte eveneens drie prijzen in de wacht: een 'Red Dot Award: Best of the Best' voor de campagne 'Car Parks' (categorie 'Advertising Print Campaign') en voor de tv-commercial 'Shock' (in de categorieën 'Film Craft' en 'TV Commercials').

Een jury van 26 internationale specialisten kende prijzen toe voor de beste inschrijvingen in 21 disciplines. De awards worden op 4 november aanstaande tijdens het Red Dot Gala in het Konzerthaus in Berlijn aan de winnaars uitgereikt.

Tijdens de IAA 2015 in Frankfurt was Mercedes-Benz de eerste autofabrikant die als onderdeel van zijn 'Best Customer Experience' verkoop- en marketingstrategie een Lifestyle Configurator introduceerde. In plaats van modellen, motoren en lakkleuren kunnen klanten op Mercedes-benz.com hun persoonlijke lifestyle kiezen, uiteenlopend van meubels en reizen tot muziek en sport. Dit compleet nieuwe type car configurator doet vervolgens automatisch suggesties voor individueel samengestelde auto's, volgens het principe 'laat me zien hoe je leeft, dan laat ik je de perfecte bijpassende auto zien'.

Daimler

Als onderdeel van de vakbeurspresentatie van Mercedes-Benz op de IFAT, de belangrijkste beurs ter wereld op het gebied van milieutechnologie, die van 30 mei t/m 3 juni 2016 in München plaatsvond, presenteerde Mercedes-Benz zijn producten als voetbalspelers in aanloop naar de UEFA EURO 2016. Daartoe was de stand op de vakbeurs ontworpen als een stadion met gras, een tribune en een scorebord. De tentoongestelde auto's fungeerden als de 'sterren' die vanuit de tunnel het veld betraden en vol vertrouwen de line-up vormden. De link met voetbal werd systematisch doorgevoerd, van het standontwerp tot de giveaways. De presentatie op de vakbeurs was een samenwerking van Mercedes-Benz Sales Germany, het in Karlsruhe gevestigde bureau Schäuble GmbH dat verantwoordelijk was voor de complete opzet, en Waidmann/Post uit Braunschweig, een bedrijf dat gespecialiseerd is in ruimtelijke communicatie.

Mercedes-Benz presenteerde het thema 'autonoom rijden' op kunstzinnige wijze in de letterlijke zin van het woord als merkbijlage voor transregionale Duitse dagbladen. Op deze manier vestigde het merk tijdens de IAA 2015 in Frankfurt de aandacht op zijn automotive visies. Kunstenaar Sarah Illenberger creëerde vijf settings om de Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion in de spotlights te zetten. Ze experimenteerde met de spanning tussen technologische toekomst en artistiek handwerk. Via deze settings werden de voorzieningen van de F 015 door Illenberger doorvertaald naar een expressieve visuele wereld waarin bezoekers kennis konden maken met de visie van Mercedes-Benz op zelfrijdende auto's. De bijlage werd ontwikkeld door het creatieve bureau antoni uit Berlijn.

Schwarz Gruppe Design uit Stuttgart tekende voor het ontwerp van het extra-large 'Book of Inspiration' voor de Mercedes-Maybach S600 Pullman. Het boek is een hommage aan de vijfde generatie van de limousine. Dit boek werd door de German Design Councel eveneens onderscheiden met een award tijdens de 'Automotive Brand Contest 2016'. Deze internationale verkiezing prijst bovengemiddelde product- en communicatiedesigns binnen de auto-industrie.

Daimler

De 'Car Parks' campagne, ontwikkeld door BBDO Agency, startte in 2015 en laat zien dat de complete stad voor een Smart één grote parkeerplaats is. Visueel worden Berlijn, Londen en Rome op hun kleinst weergegeven, in een parkeerterrein. De steden worden gesymboliseerd door hun respectievelijke, typerende gebouwen. Alleen een Smart is in staat een parkeerplekje te vinden in deze jungle. De 'Car Park' billboards stonden op centrale locaties in Berlijn, waaronder op de Potsdammer Platz, en waren in special interest magazines te zien.

Is de nieuwe Smart ForFour een echte Smart? De tv-commercial 'Shock' geeft het antwoord op die vraag. De rijsensatie in de nieuwe ForFour zou zo vergelijkbaar zijn met die van zijn iconische broer, de Smart ForTwo, dat de bestuurder vergeet dat de auto een achterbank heeft. Dat kan voor een echte schok zorgen, zoals de spot laat zien. BBDO Agency tekende eveneens voor deze commercial.

De 'Red Dot Award: Communication Design' wordt jaarlijks georganiseerd en gepresenteerd door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen. De verkiezing richt zich op alle creatievelingen van bureaus en designbedrijven, freelancers en ondernemingen. Los van de 'Red Dots' in 21 categorieën worden tevens de eervolle vermeldingen 'Red Dot: Agency of the Year' en 'Red Dot: Brand of the Year' toegekend. Tot 2001 stond de 'Red Dot Award: Communication Design' bekend onder de naam 'German Award for Communication Design'.

Daimler Daimler Daimler
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via