10 augustus 2016
Mazda6

Mazda6

Mazda6 modeljaar 2017 dit najaar in Europa

10 augustus 2016 | Mazda introduceert dit najaar de Mazda6 modeljaar 2017 in Europa. De nieuwe uitvoering van het topmodel van Mazda is voorzien van een groot aantal verfijningen en borduurt voort op de filosofie dat men geen rijplezier hoeft in te leveren bij het verhogen van praktisch en functioneel gebruik.

De Mazda6 betekent het Europese debuut van G-Vectoring Control (GVC). GVC is de eerste in een reeks van nieuwe SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS technologieën van Mazda, en biedt een geïntegreerde controle van motor, transmissie en chassis voor een betere rijbeleving. Het is gebaseerd op het idee van de verbetering van de prestaties van het chassis via de motor. GVC is 's werelds eerste technologie die het koppel van de motor aanpast op basis van de input van het stuurwiel.

Mazda6

De line-up van de Mazda6 2017 biedt een keuze uit drie benzinemotoren, de 2.0 SKYACTIV 145 en 165 en de 2.5 SKYACTIV-G 192 en twee dieselmotoren, de 2.2 SKYACTIV-D 150 en 175, gekoppeld aan een automatische zestraps automaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De 2.2 SKYACTIV-D 2.2 common rail dieselmotor is voorzien van drie nieuwe systemen om het reactievermogen te verhogen en het motorgeluid te verminderen. High-Precision DE Boost Control verbetert de regeling van de turbodruk en maakt een preciezere brandstofinjectie mogelijk, met een betere respons op het gaspedaal tot gevolg. De Natural Sound Smoother maakt gebruik van een demper in de zuigerpin, die normaliter hol is, om vibraties in het 3,5 kHz-bereik op te vangen en zo voor een verfijndere motorloop te zorgen, met name bij de stationaire loop en het accelereren. De Natural Sound Frequency Control is een aanvulling op de Natural Sound Smoother en vermindert het geluid in de andere drie belangrijke frequentiebereiken (1,3 kHz, 1,7 kHz en 2,5 kHz), waarin de componenten van dieselmotoren vaak het meest vibreren. Dit doet het door de motortiming steeds een beetje te veranderen (in stappen van 100 microseconde), waardoor de drukgevolgen die vóór, tijdens en na de verbranding worden veroorzaakt elkaar opheffen. Dit zorgt voor minder vibratie.

Mazda6

Deze afname van motorgeluiden wordt aangevuld met een verbetering van de geluidsisolatie in de Mazda6 2017, met de toepassing van verbeterde deurrubbers, kleinere toleranties tussen de carrosseriepanelen en het toevoegen van geluidsisolerend materiaal aan de onderkant, in de achterconsole en de portieren. Gelamineerde voorste zijruiten onderdrukken het windgeruis nog eens extra.

Binnen in de auto is Mazda's eigen, op de bestuurder gerichte interieur verbeterd met onder andere een nieuw stuurwiel, een nieuw Active Driving Display (heads-up display) nu met een hogere resolutie, full-color afbeeldingen voor een betere leesbaarheid in diverse omstandigheden en een nieuw 4,6 inch, full-color TFT LCD multi-informatiedisplay met verbeterde graphics. Als nieuwe exterieurkleur is Machine Grey beschikbaar.

Mazda6

Naast het huidige passieve veiligheidsniveau is de Mazda6 2017 leverbaar met een volledig assortiment aan i-ACTIVSENSE actieve veiligheidstechnologieën. Deze omvatten een Europese primeur voor Mazda: een nieuw Sign Recognition (TSR) systeem herkent belangrijke verkeersborden, zoals eenrichtingsverkeer en maximum snelheid. En het Advanced Smart City Brake Support systeem (Advanced SCBS), waarbij de infrarood laser is vervangen door een bewegingsgevoelige camera, wat een aanzienlijke verbetering van het detecteren van andere voertuigen oplevert.