15 juli 2016
Subaru Levorg

Subaru Levorg

Subaru Levorg nu ook met EyeSight

15 juli 2016 | De Subaru Levorg is voortaan leverbaar met EyeSight. Dit is een systeem dat de bestuurder ondersteunt middels informatie die afkomstig is van twee camera's die naast de binnenspiegel zijn gemonteerd. Deze camera's die kleur, diepte en contrast herkennen, werken als een paar extra ogen voor de bestuurder. Wat de camera's zien wordt razendsnel geanalyseerd en indien nodig vertaald naar een rijderondersteunende ingreep of actie.

Twee camera's naast de binnenspiegel werken als een extra paar ogen voor de bestuurder. Waar andere merken met radar of infrarood werken, gebruikt Subaru een systeem gebaseerd op een van de belangrijkste zintuigen van de mens: de ogen. Subaru's systeem ziet diepte, kleuren, contrast, eigenlijk alles wat het oog ook waarneemt. Subaru's EyeSight is het eerste systeem dat alleen stereo camera technologie gebruikt om medeweggebruikers zoals voetgangers en fietsers te detecteren. Sinds zijn Japanse debuut in mei 2008, ontvingen de functies van het systeem, zoals het vooruitziende remcontrole-systeem en de adaptieve cruise control (actief bij alle snelheden), veel lof.

EyeSight is tot stand gekomen nadat Subaru diverse andere technische mogelijkheden zoals radar en laserradar (al eind jaren tachtig op modellen voor de thuismarkt) uitgebreid heeft onderzocht. Het systeem, zoals dat is te vinden op de Outback en de Levorg, behoort tot de nieuwste generatie van een technologie die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. In vergelijking met eerdere systemen bevat deze versie van EyeSight volledig nieuwe stereocamera's met een grotere kijkhoek en een bereik dat met ongeveer 40% is toegenomen. Dit leidt tot een betere preventieve veiligheid en een afname van belasting van de bestuurder.

Geheel volgens Subaru's filosofie, waarbij de bestuurder altijd zeggenschap over de auto houdt, moet EyeSight niet als een alternatief voor de bestuurder worden gezien. Ook is het systeem niet bedoeld als een autonoom rijsysteem. Het systeem controleert voortdurend de rijomstandigheden en waarschuwt de bestuurder wanneer het mogelijk gevaar detecteert. Zo wordt het risico op ongevallen aanzienlijk beperkt.

Subaru Levorg

EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Het systeem houdt ook toezicht op verkeersstromen en regelt desgewenst de snelheid en rijrichting van de auto.

Dankzij geavanceerde software ziet het systeem niet alleen de objecten, maar kan het deze ook herkennen en het risico op een ongeluk inschatten. Vervolgens bepaalt het systeem wat de meest passende maatregelen zijn om een ongeluk te voorkomen. De bestuurder krijgt eerst een visuele waarschuwing, daarna klinkt er een alarm. Laat de bestuurder vervolgens na om passende maatregelen te nemen of slaagt hij er niet in om op tijd te reageren om een obstakel te ontwijken, dan grijpt de techniek in.

EyeSight bestaat uit een aantal functies. Zo zorgt Pre-Collision Brake Warning er voor dat de bestuurder een signaal krijgt dat hij moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen. Pre-Collision Automatic Braking gaat een stap verder en zorgt voor een maximale vertraging om een aanrijding te voorkomen. Het systeem kan de auto tot stilstand brengen bij snelheden tot 50 km/h. Er is meer. Het is ook mogelijk om vanuit stationair toerental het motorvermogen te beperken (Pre-Collision Throttle Management), zoals het ook waarschuwt als de bestuurder slingert op zijn rijstrook (Lane Sway Warning) of deze dreigt te verlaten. Deze voorziening heet Lane Departure Warning.

Nieuw voor de Levorg is Lane Keep Assist, een systeem dat de rijrichting corrigeert indien de bestuurder onopgemerkt zijn rijstrook dreigt te verlaten. De besturing zal voor een lichte en automatische correctie van de rijrichting zorgen. Het systeem werkt alleen als de bestuurder beide handen aan het stuurwiel heeft.

Subaru Levorg

De aanwezige Adaptieve Cruise Control houdt de rijsnelheid gelijk of laat deze af- of toenemen, afhankelijk van de snelheid van de voorganger. EyeSight kan dit bij snelheden tussen 0 tot 180 km/h. Tot slot is er Pre-Collision Brake Assist, dat de bestuurder ondersteunt met krachtig remmen. Gelijktijdig wordt de snelheid waarmee wordt ingestuurd verhoogd, hetgeen uitwijken vergemakkelijkt.

In de regio's waar EyeSight al eerder werd geïntroduceerd, wist het systeem hoge scores te halen in onafhankelijke tests. Het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), gedaan door National Agency for Automotive Safety and Victims' Aid voerde uitgebreide tests uit. De instantie voelde 26 modellen van negen verschillende merken aan de tand en riep Subaru met EyeSight uit tot grote winnaar. 80% van alle nieuwe Subaru's die momenteel in Japan worden verkocht, zijn uitgerust met EyeSight.

Het systeem in de Levorg komt in grote mate overeen met dat in de Outback. Het systeem maakt gebruik van volledig vernieuwde stereocamera's die een 40% grotere kijkhoek en bereik hebben. Dit heeft een zeer positieve invloed op de preventieve veiligheid. Daarnaast zijn er functies als Pre-Collision Braking Controle en Adaptive Cruise Control, die het stressniveau bij de bestuurder aanzienlijk verlagen.

Dat geldt ook voor Lane Keep Assist, dat de bestuurder bij snelheden vanaf 65 km/h waarschuwt op het moment dat hij dreigt zijn rijstrook te verlaten zonder richting aan te geven. Dan is er niet alleen een akoestische waarschuwing, het systeem zal desgewenst een stuurcorrectie doorvoeren. Door middel van een selectieknop op het stuurwiel kan de mogelijke ingreep worden in- of uitgeschakeld. De duidelijk in het zicht van de bestuurder geplaatste EyeSight Assist Monitor tussen voorruit en dashboard, toont door middel van LED's in hoeverre een ongeplande rijstrookwissel aanstaande is.

Subaru Levorg

Met de komst van EyeSight voor de Levorg, heeft Subaru de kans aangegrepen het model op een aantal punten aan te scherpen. Zo beschikt het model over een betere geluidsisolatie, waardoor het comfort in het interieur verder is toegenomen en is de veiligheidsuitrusting verder aangepast. Digitale radio DAB+ is nu standaard en de Comfort-uitvoering heeft een groter informatiedisplay (nu 7,0 inch).