24 juni 2016
Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG introduceert GT R

24 juni 2016 | Mercedes-AMG introduceert de GT R. De transaxleconstructie met frontmiddenmotor, de V8-biturbomotor en een vermogen van 430 kW/585 pk, het ingrijpend gewijzigde onderstel, de nieuwe aerodynamica en de doordachte lichtgewicht constructie vormden de basiselementen voor een uitgesproken rijervaring. Zelfs van veraf laat de exclusieve lakkleur 'AMG green hell magno' geen enkele twijfel bestaan over de herkomst van de sportwagen, die het grootste deel van de ontwikkelingsfase doorbracht in de 'Groene Hel': de roemruchte Nürburgring. De verkoop start eind 2016, de levering in Europa begint in het voorjaar van 2017.

Bredere spatschermen voor en achter maken een grotere spoorbreedte voor optimale grip en nog hogere bochtensnelheden mogelijk. De nieuwe voorskirt met actieve elementen, de grote achtervleugel en de nieuwe achterskirt met dubbele diffusor dragen bij tot een betere aerodynamica en optimale grip. De lichtgewicht gesmede velgen, standaard voorzien van racebanden, zijn eveneens uitgevoerd met het oog op maximale rijdynamiek.

Dat geldt ook voor andere noviteiten, zoals de actieve achterwielbesturing, de negenvoudig verstelbare tractiecontrole en de verstelbare veer/schokdemperunits met extra elektronische regeling. Daarnaast onderstreept de nieuwe AMG Panamericana-grille de unieke positie van de AMG GT R. Zijn karakteristieke ontwerp met verticale lamellen was voor het eerst te zien op de Mercedes-AMG GT3 klantensport-raceauto's en wordt nu voor het eerst toegepast op een AMG-productiemodel.

De prestaties op het circuit zijn mede te danken aan de doordachte lichtgewicht constructie, waarbij gebruik is gemaakt van aluminium en carbon, specifieke versterkingen in de carrosserie, de sterkere V8-biturbomotor met de speciaal aangepaste zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, de innovatieve aerodynamica met actieve elementen en het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en uniball-verbindingen. Het concept met frontmiddenmotor en transmissie in transaxleconstructie op de achteras, een beproefd kenmerk van de AMG GT en AMG GT S, zorgt voor gewichtsverdeling met 52,7 procent op de achter- en 47,3 procent op de vooras.

Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe AMG GT R werkten aerodynamicaspecialisten en vormgevers intensiever dan ooit tevoren samen. De AMG-designtaal met 'dynamic presence' als kenmerk vormt de basis voor de als geheel duidelijk expressievere verschijning en het zeer specifieke uiterlijk van de auto. 'Form follows function, and function supports form': alle elementen hebben een technisch nut en dragen als zodanig bij tot de verbeterde rijdynamiek, terwijl de aerodynamicaspecialisten de wensen van de designers waargemaakt hebben. Deze samenwerking leidde zelfs tot een innovatie waarvoor inmiddels patent is aangevraagd.

Mercedes-AMG GT

Naast de krachtige uitstraling van de carrosserie en de elementen die afkomstig zijn uit de autosport, trekt ook de nieuwe AMG Panamericana-grille meteen de aandacht. Dit unieke element komt eveneens uit de autosport en wordt in de AMG GT R voor het eerst in de serieproductie toegepast. Vijftien verchroomde verticale lamellen verwijzen optisch naar de nieuwe AMG GT3-raceauto. De basis van de nieuwe grille dateert van de Mercedes-Benz 300 SL, waarmee in 1952 de beroemde Panamericana-straatrace in Mexico gewonnen werd.

Het lage front en de schuin voorwaarts aflopende grille zorgen voor een 'shark nose'-karakter, waarmee de auto optisch lager lijkt. Tegelijkertijd wordt dankzij deze vorm het drukpunt van de auto verlaagd, waardoor de stroming van de koellucht en de aerodynamische prestaties verbeterd worden.

De voorbumper heeft een compleet nieuw 'jet-wing design' als doorontwikkeling van de A-wing, waardoor hij breder lijkt en steviger op de weg lijkt te staan. De grote luchtinlaten aan weerszijden van de voorskirt doen denken aan motoren van straalvliegtuigen. Ze zorgen ervoor dat aan de grotere behoefte aan koellucht voor de aandrijflijn van de AMG GT R wordt voldaan. Voor dit doel zijn er twee aerodynamische dwarsvinnen in plaats van roosters aangebracht, waardoor de luchtstroom zonder verliezen naar de radiateurs wordt geleid.

De brede frontsplitter vermindert de opwaartse kracht op de vooras. Extra Air Curtains aan de buitenkant van de voorbumper zorgen voor een rustiger luchtstroom, wat de Cw-waarde van de AMG GT R verbetert. Dankzij de nauwe verticale openingen leiden de Air Curtains de lucht ook specifiek naar de wielkasten, waardoor de stroming in dit gebied wordt geoptimaliseerd. Om een ideale doorstroming van de lucht in de dubbele radiateurs van de wielkasten te realiseren, is de AMG GT R bovendien uitgevoerd met een nieuwe en unieke bekleding van de wielkasten met speciale koelsleuven.

Een specifiek technisch kenmerk is het volledig nieuwe actieve aerodynamische profiel, dat vrijwel onzichtbaar in de bodemplaat voor de moor is ondergebracht. Bij een snelheid van 80 km/h in de RACE-modus klapt dit onderdeel van carbon, dat slechts zo'n 2 kilogram weegt, automatisch ongeveer 40 millimeter naar beneden, waardoor het verloop van de luchtstroom aanzienlijk wordt gewijzigd. Dit proces leidt tot wat het 'venturi-effect' genoemd wordt: hierdoor wordt de auto als het ware extra aan het wegdek 'gezogen', waarmee de opwaartse kracht op de vooras bij 250 km/h met zo'n 40 kilogram verminderd wordt.

Mercedes-AMG GT

Wanneer het elektronisch geregelde profiel is uitgeklapt, gaat de uitstroomopening van de radiateur aan de voorzijde open, waardoor de lucht in de richting van de dubbele diffusor aan de achterzijde geleid wordt. Deze profiteert daarmee ook van de optimale luchtstroming, waardoor de achteras stabieler blijft en het temperatuurniveau van de 'hot spots' aan de achterzijde verlaagd wordt. Tegelijkertijd zorgt het aerodynamicapakket voor verbeterde remwerking, omdat er meer koele lucht gericht naar de wielen geleid wordt. Om beschadigingen te voorkomen is het onderdeel voorzien van een verende bevestiging en kan daardoor bij oneffenheden probleemloos omhoog veren.

Een andere voorziening waardoor de aerodynamica van de AMG GT R wordt verbeterd, is het actieve luchtgeleidingssysteem. Dit systeem bestaat uit verticale lamellen, die in het onderste gedeelte direct achter het front geplaatst zijn. Deze lamellen worden elektronisch geregeld en kunnen binnen ongeveer een seconde met behulp van een elektromotor geopend of gesloten worden om de stroming van de lucht en daarmee de aerodynamica te verbeteren.

Normaal gesproken zijn de lamellen gesloten, ook op topsnelheid, gedurende het remmen en bij het snel nemen van bochten. Deze toestand zorgt voor een lagere luchtweerstand en maakt het mogelijk om de lucht onder de bodemplaat te laten doorstromen, zodat de opwaartse kracht op de vooras verder wordt verminderd. Alleen wanneer vastgelegde componenten een bepaalde temperatuur hebben bereikt, waardoor er meer koellucht nodig is, gaan de lamellen open, zodat de maximaal mogelijke hoeveelheid koellucht naar de warmtewisselaars kan stromen. Dat vergt een zeer intelligente en snelle regeling.

De voorspatschermen, gemaakt van superlicht carbon, maken de AMG GT R aan de voorzijde 46 mm breder en bieden zo plaats aan de grotere spoorbreedte en de grote velgen en banden. De krachtig gevormde spatschermen geven ook een dynamische indruk in lengterichting. Een ander specifiek kenmerk is het speciale embleem op de spatschermen met een vin en een grote luchtuitlaat, waardoor de warmte vanuit het motorcompartiment kan ontsnappen. De vin is geperforeerd en voorzien van het AMG-diamantlogo.

De nieuwe, als optie leverbare gesmede AMG Performance-velgen in matzwart versterken ook het zijaanzicht. De zeer lichte tienspaaks velgen zijn exclusief voorbehouden aan de AMG GT R en voorzien van een laagbed-velg, een gefreesde groef en twee glansgedraaide velgranden met onderling afwijkende breedte. Voor zijn de velgen uitgevoerd in de maat 10,0 J x 19 ET 56, achter in de maat 12,0 J x 20 ET 52. De lichtgewicht constructie van de velgen biedt een drietal voordelen: niet alleen het totaalgewicht is lager, maar ook de rollende massa en het onafgeveerd gewicht.

Mercedes-AMG GT

De velgen bieden een goed zicht op de remklauwen die exclusief voor de AMG GT R in geel zijn uitgevoerd. Dankzij nieuwe dorpelverbreders lijkt het alsof de auto nog lager ligt, waarbij hoogglanzend zwarte inzetstukken voor een individueel accent zorgen. Dat geldt ook voor de hoogglanzend zwarte buitenspiegels. De AMG GT R wordt standaard geleverd met een dak van carbon dat de contrasterende uitstraling van de auto versterkt.

De bredere achterzijde met grote koelopeningen aan weerszijden zorgt net als de dubbele diffusor voor een betere luchtstroming aan de achterzijde. De warmte-afstraling van de dempers aan de achterzijde is geoptimaliseerd, doordat de warme lucht tijdens het rijden door de dubbele diffusor geleid wordt.

Een kleine luchtuitlaat bevindt zich tussen de achterlichten. Hierdoor kan extra warme lucht van de demper aan de achterzijde ontsnappen. Het grote, centraal in de achterskirt geplaatste uitlaatsierstuk met spijl in het midden is een ander onderscheidend kenmerk van de AMG GT R. Deze wordt geflankeerd door twee andere, zwarte uitlaatsierstukken die zich aan de linker- en rechterkant in de diffusor bevinden.

De grote achterspoiler is vast op de achterklep bevestigd en vergroot de neerwaartse druk op de achteras. De steunen van de spoiler zijn uitgevoerd in carrosseriekleur, terwijl het blad hoogglanzend zwart gelakt is. Afhankelijk van het gebruik van de auto of de toestand van het circuit waarop wordt gereden, kan de hoek waaronder het spoilerblad is geplaatst handmatig worden versteld. Ook dit is een techniek die ook in de autosport wordt toegepast.

De wielophanging van het nieuwe high-performance sportmodel van AMG is ook systematisch ontworpen voor gebruik op het circuit. Draagarmen, verbindingen en wieldragers op de voor- en de achteras zijn volledig gemaakt van gesmeed aluminium, om zo de ongeveerde massa te verminderen. Het concept met dubbele draagarmen houdt het wiel stevig op zijn plaats met minimale elastische bewegingen. De grote camber- en spoorstijfheid maakt hoge bochtsnelheden mogelijk en geeft de bestuurder ook een zo goed mogelijk gevoel voor het wegdek bij hoge bochtsnelheden.

Mercedes-AMG GT

De achteras is bovendien voorzien van een dikkere buisvormige anti-roll bar. Deze is aangepast voor de verhoogde rijdynamiek van de AMG GT R en is met het oog op gewichtsbesparing uitgevoerd als holle buis.

Het nieuwe onderstel is speciaal voor de AMG GT R ontworpen. Net als in de professionele autosport kunnen rijders hun persoonlijke afstelling kiezen, waarbij de voorspanning van de veren traploos met de hand verstelbaar is. Dat maakt het mogelijk om duik- en rolbewegingen, maar ook de grip van de auto gericht te beïnvloeden om zo aan de persoonlijke wensen of de specifieke situatie op het circuit te voldoen.

Tot de overige aanpassingen aan het onderstel behoren de grotere spoorbreedte voor en achter en de standaard gemonteerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden in de maat 275/35 ZR 19 voor en 325/30 ZR 20 achter. Deze racebanden, goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, maken snellere rondetijden en een tot 50 procent langere levensduur op het circuit mogelijk.

Twee stuur-actuatoren zijn bij de AMG GT R in de plaats gekomen van de traditionele spoorstangen op de achteras. Het hart van het systeem zijn twee elektromechanische actuatoren (elektromotoren met spindelaandrijving), die niet mechanisch aan het stuurwiel zijn gekoppeld. Dit 'by wire'-systeem verstelt elektronisch de achterwielen binnen een vooraf vastgesteld kenveld. De maximale verandering van de spoorhoek van de achterwielen van de AMG GT R bedraagt 1,5 graden.

Tot snelheden van 100 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen, waardoor de wielbasis virtueel wordt verkort. Het voordeel: hierdoor wordt de AMG GT R veel wendbaarder bij het insturen van bochten, waardoor de auto nog meer rijplezier biedt, terwijl het sturen minder inspannend wordt. Dit geldt in het bijzonder op smalle en bochtige wegen, smalle circuits met veel richtingswisselingen en bij slaloms. Andere voordelen zijn gemakkelijker manoeuvreren en een kleinere draaicirkel in dagelijkse rijsituaties, bijvoorbeeld bij het keren of in- en uitparkeren.

Mercedes-AMG GT

Wanneer de snelheid van de AMG GT R de 100 km/h overschrijdt, zorgt het systeem ervoor dat de achterwielen in dezelfde richting van de voorwielen sturen, waardoor de wielbasis virtueel wordt verlengd en de stabiliteit van de auto verbetert. Tegelijkertijd wordt de dwarskracht op de achterwielen bij verandering van richting veel sneller opgebouwd, wat de reactie op de bewegingen van het stuurwiel versnelt. Bestuurders merken ook dat de AMG GT R volop grip op de achterwielen en stabiliteit bij snelle richtingsveranderingen biedt, zonder het wat 'losse' gevoel in de achteras dat anders zou optreden.

Het standaard drietraps ESP met de standen 'ESP ON', 'ESP SPORT Handling Mode' en 'ESP OFF' werkt in perfecte harmonie met het sperdifferentieel en is optimaal afgesteld voor de rijdynamiek van de AMG GT R. De programmering van de EPS OFF-stand is overgenomen van de AMG GT3.

De AMG GT R is standaard voorzien van een elektronisch geregeld achterassperdifferentieel, dat is ondergebracht in de compacte behuizing van de transmissie. Niet alleen wordt de grip van de aangedreven wielen vergroot, ook wordt de bochtsnelheid op de limiet hoger. Het systeem werkt met een variabel sperrend effect in trek- en drukstand en is aangepast op de verschillende rijomstandigheden en de veranderende grip van het wegdek.

De snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachting is uitgevoerd met een variabele stuuroverbrenging, waarmee de wendbaarheid en de handling van de auto bij lage snelheden worden verbeterd, terwijl de veiligheid bij het rijden op hoge snelheden onveranderd blijft. De stuurbekrachtiging verdient bijzondere aandacht: niet alleen reageert deze op de gereden snelheid, maar ook op de ondervonden dwarskrachten en de gekozen stand van de AMG DYNAMIC SELECT. Daarmee krijgt de bestuurder een perfect gevoel voor de auto dankzij de directe terugkoppeling vanaf het wegdek.

Extreem lichte, handmatig verstelbare AMG-sportstoelen in nappaleder en microvezel DINAMICA behoren tot de standaarduitrusting. Als alternatief kunnen zonder meerprijs de beproefde AMG Performance-stoelen als optie worden besteld. De als optie leverbare gele veiligheidsgordels, wijzerplaten met gele accenten, het AMG-interieurpakket pianolak en speciale bedieningselementen waaronder die voor de nieuwe AMG TRACTION CONTROL onderstrepen de unieke positie van de nieuwe AMG GT R.

Mercedes-AMG GT

Een reeks van andere maatregelen in het kader van de AMG Lightweight Performance-strategie dragen tot een verdere vermindering van het gewicht bij. Hierbij speelt een reeks van componenten een rol. Het gebruik van carbon, een lichtgewicht en stevig materiaal uit de autosport, helpt bij het realiseren van de ambitieuze doelstellingen. Carbon is het materiaal dat onder meer werd gekozen voor de voorspatschermen, het dak en de 'torque tube' (tussenas), die de verbinding vormt tussen motor en transmissie.

Met een gewicht van 13,9 kilogram is deze carbon 'torque tube' (tussenas) zo'n 40 procent lichter dan zijn tegenhanger in de AMG GT. Als dragend onderdeel van de transaxle-aandrijflijn vormt hij de verbinding tussen motor en transmissie met een extreme buig- en trekstijfheid. Dit onderdeel vormt een zeer directe verbinding in de aandrijflijn, die de rijdynamiek ten goede komt en ook een rol speelt in de uitgebalanceerde gewichtsverdeling van de auto.

Meer gewichtsvoordeel komt van de standaard gemonteerde gesmede velgen, de uitlaatdemper in titanium en minder gebruik van materiaal voor de geluidsisolatie. Als geheel is de nieuwe AMG GT R 15 kilogram lichter dan de AMG GT S, ondanks dat hij veel meer technische elementen zoals de grote achterspoiler, de achterasbesturing, de actieve aerodynamica en de verstevigingen van carrosserie en onderstel heeft.

De experts van AMG hebben dit nieuwe lichtgewicht component ontworpen met het oog op gewichtsbesparing, gepaard met een gelijktijdige vergroting van de trekstijfheid. Het nieuwe carbon tunnelkruis van de AMG GT R komt in de plaats van de drie afzonderlijke componenten van aluminium in de GT. Het kruis is gemonteerd onder het uitlaatsysteem en de 'torque tube' (tussenas).

Het versterkt de stijfheid van de carrosserie aanzienlijk om zo de grote torsiekrachten te kunnen opvangen, die tijdens het racen ontstaan. Hiertoe steunt het de beide kanten van de auto bij de tunnel voor de 'torque tube' (tussenas) beter tegen elkaar, waarmee de trekstijfheid met zo'n 7,5 procent wordt vergroot. Bovendien zorgen twee diagonale verbindingen in het motorcompartiment voor meer stijfheid aan de voorkant van de auto. Bij de AMG GT R zijn deze eveneens uitgevoerd in carbon, waarmee ten opzichte van staal een gewichtsbesparing van zo'n 50 procent kon worden gerealiseerd.

Mercedes-AMG GT

Het high-performance composietremsysteem zorgt voor de nodige vertraging en is in hoge mate bestand tegen fading met zelfventilerende geperforeerde remschijven met een diameter van 390 millimeter op de voor- en 360 millimeter op de achterwielen. De remklauwen zijn geel gespoten. Als optie is een high-performance keramisch remsysteem leverbaar. De voordelen zijn een gewichtsbesparing van 17 kilogram, een langer onderhoudsinterval en een nog betere bestandheid tegen fading dankzij de keramische remschijven met een diameter van 402 millimeter voor en 360 millimeter achter.

Het hart van de nieuwe topsporter klopt krachtiger dan ooit tevoren: de 4-liter AMG-biturbomotor in de AMG GT R heeft een vermogen van 430 kW (585 pk), een toename van 55 kW (75 pk) ten opzichte van de vorige topmotor in de GT S. Het maximumkoppel van 700 Nm is beschikbaar tussen 1900 en 5500 t/min.

De toename van het vermogen kon onder meer worden gerealiseerd dankzij nieuwe turbocompressoren met gewijzigde compressiewerking, een kleinere aneroïdecapsule van de wastegate en een scherpere programmering van het motormanagement. De turbodruk nam toe van 1,2 bar in de AMG GT tot 1,35 bar. Daarnaast werden de uitlaatkanalen en de compressieverhouding geoptimaliseerd. Ook het volledige verbrandingsproces werd nog eens extra onder de loep genomen en aangepast.

In samenhang met genoemde wijzigingen werden ook het kenveld van het gaspedaal, de opbouw van de turbodruk en de parameters van de transmissie aangepast om ervoor te zorgen dat de motor nog spontaner reageert op lastwissels en dat er nog sneller kan worden geschakeld. Het vliegwiel is 0,7 kilogram lichter dan bij de AMG GT S, wat ook bijdraagt tot de dynamische indruk.

Vier bovenliggende nokkenassen bedienen in totaal 34 kleppen. Verstelling van de nokkenassen aan de in- en uitlaatzijde zorgt voor een uitstekende reactie op het gaspedaal en optimaliseert de gascyclus voor elk bedrijfspunt. De dry sump-smering zorgt voor toevoer van olie, zelfs bij grote dwarskrachten, en maakt het mogelijk om de motor lager in te bouwen, zodat het centraal zwaartepunt dichterbij het wegdek komt te liggen. Hierdoor zijn grotere dwarsversnellingen mogelijk. De motor van de AMG GT R wordt ook met de hand gemaakt in de Motorenmanufaktur van de AMG-fabriek in Affalterbach volgens het principe 'One Man - One Engine'.

Mercedes-AMG GT

De zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, in transaxleconstructie gekoppeld aan de achteras, is ook intensief onder handen genomen door de ontwikkelaars van AMG, die de hardware en de software hebben aangepast om de transmissie beter geschikt te maken voor het circuit. De eerste versnelling van de zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie heeft een langere overbrenging, terwijl de zevende versnelling en de eindoverbrenging korter zijn om de acceleratie als geheel dynamischer te maken en de motor spontaner te laten reageren op snelle bewegingen van het gaspedaal.

De beperkingen die tot dusver golden voor het schakelen en de reactietijden zijn een heel stuk opgerekt. De RACE START-functie is nu nog indrukwekkender dankzij het hogere starttoerental, de gevoeliger aandrijfslipregeling en de sportbanden die geschikt zijn voor het circuit. Daarnaast is de koeling van de transmissie aangepast aan de hogere eisen die de racerij stelt.

Met zijn speciale zeshoekige vorm benadrukt het forse uitlaatsierstuk, centraal geplaatst in de achterskirt, het sportieve karakter van de auto. Aan de linker en rechter zijkant in de diffusor bevinden zich nog eens twee eindpijpen. Van deze pijpen zijn de uitlaateindpijpen net als in de racerij omhuld met carbon, om de diffusor tegen de hoge temperaturen van de uitlaat te beschermen. Het uitlaatsysteem is standaard voorzien van twee traploos verstelbare uitlaatgaskleppen die het geluid van de AMG GT R direct beïnvloeden.