13 juni 2016
 

Mercedes-Benz

Alle modellen van Mercedes worden elektrisch

13 juni 2016 | Daimler gaat alleen al in de komende twee jaar meer dan 7 miljard euro investeren in groene technologie. Smart is binnenkort de eerste autofabrikant die het volledige modelaanbod met zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijving levert. Bij Mercedes-Benz gaat met de GLC F-CELL de eerste brandstofcelauto met plug-in-technologie in serieproductie. Bovendien ontwikkelt het bedrijf een eigen voertuigarchitectuur voor elektrische auto's met accu's.

Na de onlangs gepresenteerde nieuwe generatie dieselmotoren, volgt in 2017 een nieuwe familie benzinemotoren, die voor het eerst voorzien zal zijn van een partikelfilter. Op hetzelfde moment wordt de 48-Volt stroomvoorziening geïntroduceerd en worden startgeneratoren een standaarduitrusting. Daarmee zijn volgens Daimler brandstofbesparingen mogelijk, die voorheen alleen aan hoogspanningshybridetechniek voorbehouden waren. Gelijktijdig is ook het Mercedes-Benz hybrid-offensief in volle gang: nog in 2016 verschijnen met de GLC Coupé 350e 4MATIC en de E350e al het zevende en achtste model bij de dealers. De volgende technologische sprong is in 2017, beginnend met de vernieuwing van de S500 e: voor het eerst wordt met doorontwikkelde lithium-ion-accu's en verder geoptimaliseerde intelligente besturingstechnologie een elektrische actieradius van meer dan 50 kilometer mogelijk.

"Alleen al in de komende twee jaar investeren we 14,5 miljard euro in research en ontwikkeling - meer dan de helft daarvan gaat wederom naar 'groene' technologieën. Voor alleen onze personenauto's hebben we het over 5,4 miljard euro", aldus prof. dr. Thomas Weber, bestuurslid van Daimler AG. "Feitelijk heeft geen enkele andere fabrikant een vergelijkbaar aanbod van elektrische voertuigen en oplossingen rond het thema E-Mobility. Het spectrum reikt van de tweezits smart via Mercedes-Benz personenauto's tot bussen en trucks van het merk FUSO. Stap voor stap zullen we alle Mercedes-Benz personenauto's elektrificeren."

Daimler kiest bij de ontwikkeling van de toekomstige mobiliteit bewust niet voor één soort aandrijflijn, maar voor een co-existentie van verschillende technieken. Deze zijn optimaal toegespitst op de betreffende klantwensen en voertuigmodellen. Thomas Weber: "Klanten willen geen concessies doen in de zin van 'minder auto' – in tegendeel. Daarom richten wij ons op efficiëntieverbetering door intelligentere techniek – en dat doen we consequent bij alle modellen. Alle genoemde aandrijflijnen – benzine, diesel, plug-in hybrid, elektrisch en waterstof – hebben ook in de toekomst hun bestaansrecht en kansen."

Mercedes-Benz

Modulaire opbouw, vermindering van het aantal varianten en standaardisatie van de interfaces tussen aandrijfunit en voertuig ; deze strategie gold  uiteraard ook bij de ontwikkeling van de nieuwe premium benzinemotoren van Mercedes-Benz. De eerste vertegenwoordiger daarvan, een zescilinder lijnmotor (M 256) met geïntegreerde startgenerator (ISG), debuteert in 2017. Ook een viercilinder riemaangedreven startgenerator (RSG) maakt deel uit van de nieuwe motorenfamilie.

Met de introductie van de nieuwe generatie motoren vervagen volgens Daimler de grenzen tussen benzine en hybride. Vanzelfsprekend worden alle Mercedes-Benz personenauto's geëlektrificeerd, want het bedrijf stuwt gelijktijdig systematisch de ontwikkeling van het 48-Volt boordnetwerk. Deze technologie wordt stapsgewijs in verschillende modellen doorgevoerd. Het 48-Volt boordnetwerk biedt bij dezelfde stroom als de 12-Volt voorganger de viervoudige hoeveelheid kracht, maar zonder de bijkomende veiligheidsarchitectuur van een hoogspanningsnetwerk. Ook zijn volgens Daimler met het zwakstroomnetwerk verbruiksbesparingen mogelijk die voorheen alleen aan hoogspanningshybridetechniek voorbehouden waren. Dat is omdat voor het eerst de hybridefuncties van 'recupereren' en 'boosten' tot en met 'elektrisch wegrijden en manoeuvreren' zonder krachtstroomcomponenten mogelijk zijn.

Voor een verdere verbetering van de duurzaamheid plant Mercedes-Benz de grootschalige toepassing van partikelfilters voor benzinemotoren. Na ruim twee jaar positieve praktijkervaring in de S500, worden meer benzinevarianten van de S-Klasse met deze nieuwe technologie uitgerust als onderdeel van de modelvernieuwingen voor volgend jaar. Het filter wordt daarna geleidelijk ingevoerd in andere nieuwe modellen, modelvernieuwingen en nieuwe generaties motoren. Daarna staat het gebruik van het partikelfilter ook gepland voor bestaande modellen.

Plug-in hybrides hebben een sleutelrol op weg naar de lokaal emissievrije toekomst van de auto. Dat is omdat ze klanten het beste van twee werelden bieden; in de stad kunnen ze volledig elektrisch rijden en op lange afstanden hebben ze het voordeel van de actieradius van de verbrandingsmotor. Hybridisatie maakt de verbrandingsmotor ook efficiënter en biedt bovendien meer dynamiek.

Mercedes-Benz

Met de Smart ForTwo electric drive was Daimler in 2007 de eerste Duitse fabrikant met een elektrisch serieproductiemodel. Nu heeft het bedrijf binnenkort meer dan een dozijn voertuigen op de markt, inclusief bestelwagens en trucks, die volledig emissievrij kunnen rijden. Het aanbod zal in de nabije toekomst aanzienlijk worden uitgebreid: nog dit jaar komt de vierde generatie Smart als ForTwo en voor het eerst ook als ForFour op de markt. De ForTwo Coupé electric drive, ForTwo Cabrio electric drive en ForFour electric drive maken hun werelddebuut op de Autosalon van  Parijs in september 2016.

Vervolgens komt de Mercedes-Benz GLC F-CELL met plug-in brandstofceltechnologie in 2017. De brandstofceltechnologie is een integraal bestanddeel van de aandrijftechniek van Daimler. De voordelen zijn evident: een grote actieradius bij kortstondige tankbeurten en een breed spectrum aan mogelijke toepassingen, variërend van personenauto's tot stadsbussen. Op basis van de GLC wordt in 2017 een nieuwe generatie voertuigen gelanceerd. De engineers van Mercedes-Benz hebben samengewerkt met partners uit het Daimler-kennisnetwerk om een compact brandstofcelsysteem te ontwikkelen dat voor het eerst in een conventioneel motorcompartiment past. Een andere innovatie van de volgende generatie brandstofcelauto's in de GLC F-CELL is een grote lithium-ion-accu. Met ongeveer 9 kWh dient de accu als aanvullende energiebron voor de elektromotor en kan voor het eerst ook extern opgeladen worden door middel van plug-in techniek. De combinatie van de brandstofcel en het accusysteem biedt samen met het doorontwikkelde intelligente besturingssysteem maximale efficiëntie en comfort. De GLC F-CELL komt daarmee op een gemiddelde actieradius van 500 kilometer in de NEDC.

Een andere belangrijke stap is de modeloverspannende elektrische voertuigarchitectuur voor accu-auto's. De introductie van de eerste auto staat nog voor dit decennium gepland.

Sinds 2015 draait de lichte bedrijfswagen FUSO Canter E-Cell mee in de commerciële testvloot. Dit was aanvankelijk in Portugal waar ze ook gemaakt worden en sinds april dit jaar zijn vijf voertuigen onderweg voor de stad Stuttgart en logistiekbedrijf Hermes. In plaats van een diesel, levert een krachtige elektrische aandrijflijn met permanente magneetmotor een vermogen van 110 kW (150 pk) via een eentraps transmissie in de achteras. Een trekkracht van 650 Nm laat de zestonner bijna even snel accelereren als een personenauto en staat direct vanaf het wegrijden paraat.

Mercedes-Benz

Sinds 2003 hebben tientallen Mercedes-Benz Citaro bussen met brandstofcelaandrijving zich bewezen bij twaalf vervoersbedrijven op drie continenten. De volgende stations op weg naar de toekomst heten Citaro E-CELL (met accu-voorziening) en Citaro F-CELL (met brandstofcel). Beide zijn gebaseerd op een gezamenlijk E-platform, wat maatgesneden elektromobiliteit voor elke stad en elke buslijn mogelijk maakt. De capaciteit van de accu en de laadtechnologie worden aangepast op de specifieke benodigdheden. De prognose: in het jaar 2030 rijdt 70 procent van de nieuwe verkochte Citato bussen emissievrij op elektriciteit.

Daimler ontwikkelt zich al jaren van autofabrikant tot mobiliteitsaanbieder. De aandacht ligt niet langer alleen op de auto als product, maar ook op mobiliteitsgerelateerde diensten.

Naast de interne ontwikkelings- en productiekennis en de modulaire strategie voor alternatieve aandrijflijnen, maakt het verzekeren van directe toegang tot sleutelcomponenten voor elektromobiliteit onderdeel uit van de filosofie van Daimler. Door de volledige dochteronderneming Deutsche ACCUMOTIVE beschikt Daimler over diepgaande knowhow bij de ontwikkeling en productie van uiterst complexe aandrijfaccu's. NuCellSys is wereldleider op het gebied van ontwikkeling en productie van waterstofsystemen voor voertuigtoepassingen. Tot het kennisnetwerk behoren ook joint ventures, zoals met Bosch voor elektromotoren (EM-motive), met Ford voor brandstofcel-Stacks (AFCC) en met partner H2 Mobility GmbH voor de opbouw van een waterstofinfrastructuur.

Dat de beschikbaarheid van uiterst complexe accu's ook in de toekomst voor de auto-industrie een uiterst belangrijke rol blijft spelen, zag Daimler al in een heel vroeg stadium. Het bedrijf is met de in 2009 opgestarte dochteronderneming Deutsche ACCUMOTIVE op dit moment de enige Duitse fabrikant met een eigen accuproductie en bouwt die capaciteit momenteel grootschalig uit met een investering van 500 miljoen euro.

Mercedes-Benz

Daimler is in 2015 ingestapt in de nieuwe business van statische accu-opslagsystemen en heeft aanvullende mogelijkheden gecreëerd om buiten de automobielsector te groeien. Onlangs werd de dochteronderneming Mercedes-Benz Energy GmbH opgericht, die per direct de ontwikkeling en mondiale distributie van statische energieopslagsystemen van Mercedes-Benz overneemt.

Dit jaar nog neemt Embase, als joint venture van Daimler AG, The Mobility House AG en GETEC, het grootste 2nd-Use accu-opslagsysteem ter wereld in gebruik in Lünen, Westfalen. Gebruikte systemen afkomstig van tweede generatie smart electric drive modellen worden samengevoegd om een statisch opslagsysteem te creëren en op de primaire Duitse energiemarkt te brengen.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via