9 juni 2016
Audi S4

Audi S4

Audi introduceert nieuwe S4

9 juni 2016 | Na de geheel nieuwe A4 introduceert Audi nu de nieuwe S4 en S4 Avant. Het kloppende hart van de twee nieuwe S-modellen wordt gevormd door de nieuw ontwikkelde 3.0 TFSI-motor. De krachtbron met directe benzine-inspuiting en turbotechniek levert een vermogen van 260 kW/354 pk, het maximumkoppel bedraagt 500 Nm en is beschikbaar tussen 1.370 en 4.500 tpm. Wat vermogen en trekkracht betreft overtreft hij het vorige model, terwijl het gewicht en het brandstofverbruik aanzienlijk lager zijn.

De vormgeving van de bumpers, luchtinlaten en zijskirts zorgt voor een sportief uiterlijk. Tal van onderdelen zijn uitgevoerd in de kleur matgrijs. Aluminium inleg benadrukt het design. De behuizingen van de buitenspiegels kenmerken zich door een aluminiumlook. In de achterbumper zijn een zwart inzetstuk met honingraatstructuur, een aluminium diffuser en vier uitlaatpijpen te vinden.

Audi S4

De tegen meerprijs leverbare S-sportstoelen beschikken over geïntegreerde hoofdsteunen, verstelbare lendensteunen en een massagefunctie. Standaard zijn de stoelen bekleed met Nappa-leer in de kleuren zwart, grijs of rood met diamantpatroon, contrasterend stiksel en een S-logo. De kleur zwart domineert in het interieur, waarmee de sierpanelen van mat geborsteld aluminium contrasteren.

Tot de standaarduitrusting van de S4-modellen behoren LED-koplampen, LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers, 18 inch wielen met een S-specifiek design, sportstoelen voorin met alcantara/lederen bekleding en een met leer bekleed 3-spaaks sportstuur. De Audi S4 Avant is bovendien voorzien van een elektrische bediening van de achterklep en het rolscherm in de bagageruimte. Optioneel zijn zaken als een sensorbediening voor de achterklep, een head-up display en de Audi Matrix LED-koplampen verkrijgbaar. Laatstgenoemde optie zorgt ervoor dat de lichtbundel zo nauwkeurig wordt verdeeld dat tegemoetkomend verkeer niet wordt verblind.

Audi S4

Tegen meerprijs is de ook de Audi virtual cockpit leverbaar, die alle belangrijke informatie digitaal en in gedetailleerde grafieken weergeeft op een 12,3 inch display. Er kan ook worden gekozen voor een sportmodus waarbij de snelheidsmeter een centrale plek inneemt. Verder is een nieuw MMI-bedieningssysteem toegepast.

Het standaard S-sportonderstel verlaagt de carrosserie met 23 mm ten opzichte van het basismodel uit de A4 modelreeks. Datzelfde geldt voor het tegen meerprijs leverbare onderstel met dempercontrole. Audi Drive Select koppelt de CDC (continuous damping control) dempers aan de motor, de besturing, de tiptronic-transmissie en het optionele sportdifferentieel. Hierdoor kan de bestuurder verschillende afstellingen voor de motor en het onderstel selecteren.

Audi S4

De voor- en achterwielophanging hebben vijf draagarmen per wiel. Als optie voor de standaard aanwezige elektromechanische stuurbekrachtiging is er Dynamic Steering, waarbij de overbrenging wordt aangepast aan de gereden snelheid. 18 inch velgen met banden in de maat 245/40 zijn standaard. Audi Sport biedt optioneel 19 inch velgen aan. Het remsysteem beschikt op de vooras over van binnenuit geventileerde schijven met een diameter van 350 mm. Ze worden bediend door zwarte (optie: rode) remklauwen met zes zuigers en S-logo's.

Een combinatie van materialen maakt de carrosserie zeer torsiestijf, veilig en licht. De Audi S4 sedan met standaard quattro-aandrijving weegt 1.630 kg, terwijl de S4 Avant 1.675 kg op de schaal brengt (75 kg minder dan de vorige modellen).

Audi S4

Met de V6-turbomotor accelereert de Audi S4 in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Volgens de NEDC-meetmethode verbruikt de S4 Limousine 7,3 liter brandstof per 100 km, wat neerkomt op minder dan 166 gram CO2 per kilometer (S4 Avant: 7,5 l/100 km, 171 gram CO2 per kilometer).

Bij de nieuwe Audi S4-modellen zorgt een achttraps Tiptronic automaat voor de vermogensoverdracht. De lagere versnellingen hebben korte overbrengingen; bij de hogere versnellingen zijn de spatiëringen juist wat langer gekozen voor een lager toerental en dito verbruik. Als de bestuurder het gaspedaal loslaat bij een snelheid tussen de 55 en 160 km/u, schakelt de transmissie over naar een efficiënte vrijloop- ofwel zeilfunctie.

Audi S4

De Quattro permanente vierwielaandrijving levert een grote bijdrage aan het sportieve rijgedrag van de S4 en S4 Avant. Onder normale condities wordt het grootste deel van het vermogen doorgegeven aan de achterwielen. Als de omstandigheden erom vragen, kan het merendeel van de krachten worden doorgegeven aan de wielen die het meeste grip hebben. Torque vectoring optimaliseert het rijgedrag en de stabiliteit bij snel bochtenwerk met minimale remingrepen. Het optionele sportdifferentieel verdeelt het koppel op actieve wijze over de achterwielen.

De S4-modellen verschijnen deze zomer in de showroom. Als richtprijs voor de S4 sedan hanteert Audi een vanafprijs van € 76.000, de meerprijs voor de Avant bedraagt € 2.300.