9 juni 2016
 

Bosch

Uitvinder ESP wint onderscheiding

9 juni 2016 | Straten en snelwegen zijn een stuk veiliger geworden dankzij de rijveiligheidssystemen waarvoor de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten (75) de basis heeft gelegd. Gedurende zijn ruim 40 jaar durende carrière, ontwikkelde Van Zanten het computergestuurde ESP systeem en andere oplossingen die in totaal duizenden levens hebben gered en inmiddels verplicht zijn in vele nieuwe auto's. Voor deze prestaties heeft het EOB hem vandaag, tijdens een feestelijke ceremonie in Lissabon, onderscheiden met de European Inventor Award in de categorie Lifetime Achievement.

"De uitvindingen van Anton van Zanten - in combinatie met zijn 40- jarige carrière als ingenieur  - zijn het levende bewijs van de kracht van innovatie", lichtte EOB President Benoît Battistelli de keuze van de jury toe. "Zijn creatiedrang om computergestuurde rijveiligheidssystemen te maken heeft ontelbare ongelukken voorkomen en duizenden levens gered".

De uitreiking van de Awards in de MEO Arena in Lissabon werd bijgewoond door zo'n 600 gasten, waaronder beleidsmakers, wetenschappers, mensen uit het bedrijfsleven en specialisten in intellectueel eigendom. De opening werd verricht door EOB President Battistelli, premier António Costa van Portugal en de Europees Commissaris voor Onderzoek, Wetenschap en Innovatie Carlos Moedas.

Bosch

De European Inventor Award wordt jaarlijks door het EOB georganiseerd, inmiddels voor de elfde keer. Tijdens de ceremonie worden buitengewone uitvinders uit Europa en de rest van de wereld onderscheiden, die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan sociale ontwikkeling, technische vooruitgang en economische groei. De vijftien finalisten in vijf categorieën (Lifetime Achievement, Industrie, MKB, Onderzoek en Non-Europese landen) zijn gekozen door een onafhankelijke internationale jury van bijna 400 personen en teams van uitvinders.

Halverwege de jaren '70 had Van Zanten als jonge onderzoeker zijn oog al laten vallen op een oud probleem met betrekking tot rijveiligheid; als je als automobilist abrupt moet remmen voor bijvoorbeeld een dier dat oversteekt of een vallende boom, dan hebben de wielen de neiging om te blokkeren, waardoor de rijder de controle over de auto verliest en de kans loopt van de weg te raken, vaak met fatale consequenties. Van Zanten voorzag een manier om dit blokkeren te voorkomen, namelijk door remdruk toe te passen op ieder afzonderlijk wiel. De kans om zijn theorie hierover met een state-of-the-art onderzoek te testen kwam in 1977 toen hij zich aansloot bij het Duitse bedrijf Robert Bosch. Hij begon in het team dat achter de ontwikkeling van ABS (antiblokkeersysteem) zat. Daarna werd hij door Bosch aangesteld om het ESP systeem te realiseren. Het principe van ESP is dat de boordcomputer met behulp van sensoren, een gevaarlijke slip of blokkade herkent en vervolgens binnen enkele milliseconden de zijwaartse beweging van de auto corrigeert.

De impact van het levenswerk van Van Zanten op het gebied van rijveiligheid is. Volgens een onderzoek van Bosch heeft het ESP systeem tot op de dag van vandaag bijna 260.000 verkeersongelukken voorkomen en zo'n 8.500 levens gered, alleen al in Europa. Hiermee komt ESP na de autogordels op de tweede plek als het gaat om levensreddende effecten. Misschien is ESP zelfs nog wel beter, omdat het systeem in de eerste plaats ongelukken voorkomt.

Bosch

Tijdens het verloop van zijn invloedrijke carrière, nam Van Zanten nooit gas terug. Hij heeft ongeveer 180 octrooien op zijn naam staan, waarvan 36 gerelateerd aan rijveiligheid. Een directe opvolger van ESP was een tweede systeem om ongelukken te verminderen; hierbij worden de remmen van alle vier de wielen van een voertuig automatisch geactiveerd wanneer een botsing dreigt. De ingenieur is onderscheiden met een aantal van de hoogste onderscheidingen op het gebied van automotive technologie. Sinds 2003 is hij met pensioen, maar van Zanten geeft nog steeds les aan verschillende universiteiten en is consultant voor verschillende toonaangevende autobedrijven. Gevraagd naar zijn innovatiedrang, zegt hij: "Je kunt alleen uitvinder worden als je niet tevreden bent. Als je met alles tevreden bent, dan heb je geen drang om iets nieuws te creëren".

Bosch Bosch
 
Websitewww.bosch.com
Deel via