24 mei 2016
Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault onthult nieuwe Grand Scenic

24 mei 2016 | Renault onthult na de volledig nieuwe, vierde generatie van de Scénic (die het in maart jl. in Genève onthulde) nu ook de Grand Scénic met naar keuze vijf of zeven zitplaatsen. Net als de Scénic is de Grand Scénic modern geproportioneerd en standaard voorzien van 20 inch wielen, diverse veiligheidsvoorzieningen én moderne motoren, waaronder de dCi 110 Hybrid Assist. Een tweekleurige carrosserie behoort tot de optionele of standaard uitrusting.

De Renault Grand Scénic is 24 centimeter langer dan de Scénic, waardoor de ruimte, het comfort en de praktische bruikbaarheid beter zijn. Bijzondere kenmerken zijn de verschuifbare middenconsole met een opbergcapaciteit van 13 liter, de gekoelde en verlichte lade in het dashboard (Easy Life drawer) met 11,5 liter inhoud en opbergcompartimenten onder de vloer van de passagiersruimte.

Extra onderscheidend zijn de leverbare contrasterende kleuren voor het dak: Noir Etoilé en Gris Cassiopée. De kleur waarin de Grand Scénic wordt geïntroduceerd, Brun Vison, is exclusief voor de Grand Scénic. Net als de Scénic is de Grand Scénic voor het eerst voorzien van een uit drie delen bestaande voorruit die, net als die in de nieuwe Espace, een panoramisch uitzicht biedt en het ruimtegevoel in het interieur benadrukt.

Renault Grand Scenic

Het opvallendste aspect van de nieuwe MPV is de montage van 20 inch wielen op alle versies. De smallere banden met een breedte van 195 mm hebben een  wanghoogte van 107 mm (gelijk aan die van de 17 inch banden van vorige Scénic) en claimen een rijcomfort dat tot de beste op de markt zou behoren.

Al bij het begin van het designproces stond de keuze voor 20 inch wielen vast. Ze zijn te personaliseren met een breed gamma 'add-ons', accessoires waarmee de aerodynamica wordt verbeterd en gewicht bespaard, en dus het brandstofverbruik beperkt. De unieke wiel-/bandenmaat (195/55 R20) en de montage van speciale banden beloven tevens de laagste rolweerstand in de klasse van de Grand Scénic.

De nieuwe Grand Scénic heeft een bagageruimte van 765 liter. De Scénic heeft een bagageruimte van 572 liter. Dat betekent een toename van 201 resp. 135 liter ten opzichte van de modellen van de huidige generatie.

Renault Grand Scenic

Dankzij het One Touch Folding-systeem is met een tikje op de R-LINK 2-display of met een handeling in de bagageruimte de achterbank neer te klappen. Daarmee ontstaat een volledig vlakke laadruimte.

De voorstoelen zijn geïnspireerd op die in de Renault Espace. De passagiersstoel voorin is neerklapbaar, zodat dat voorwerpen tot een lengte van 2,85 meter zijn te vervoeren. De tweede zitrij is standaard gedeeld in de verhouding 60:40. De Grand Scénic is bovendien leverbaar met Easy Life-opklaptafels, zodat lange ritten nog comfortabeler worden.

De familie-MPV is uitgerust met Active Emergency Braking System (AEBS) met Pedestrian Detection. Net als de Scénic is de Grand Scénic ook leverbaar met Lane Keep Assist (LKA, rijstrookassistentie) en Fatigue detection warning (vermoeidheidsherkenning).

Renault Grand Scenic

Renault bouwt de nieuwe Grand Scénic op het modulaire CMF C-/D-platform (Common Module Family). Daardoor is de MPV voorzien van dezelfde (unieke) technische innovaties als de nieuwe Mégane, Talisman, Espace en nieuwe Scénic. De luxere uitvoeringen zijn uitgerust met het omvangrijke R-LINK 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7 inch (22 cm) touchscreen. De talloze functies laten zich op intuïtieve wijze als een tablet bedienen via een beeldscherm in ‘portrait' formaat. Mobiele apparaten integreren naadloos met R-LINK 2 en zowel voor- als achterin zijn USB-poorten en 12-voltaansluitingen te vinden. Ook baanbrekend in deze klasse zijn de head-up kleurendisplay en de multi-Sense-techniek, waarmee de bestuurder de rijeigenschappen kan personaliseren.

Het motorengamma is identiek aan dat van de Scénic en bestaat uit de benzineversies Energy TCe 115 en TCe 130 en de dieselversies Energy dCi 130 en dCi 160. Tevens is de Scénic leverbaar met de nieuw ontwikkelde en efficiënte Energy dCi 110 Hybrid Assist-aandrijflijn waarin een elektromotor de benzinemotor ondersteunt. De Energy TCe 115, de TCe 130 en dCi 110 Hybrid Assist hebben altijd een handgeschakelde zesversnellingsbak. De dCi 160 is standaard gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De dCi 110 EDC is voorzien van een zeventraps EDC-transmissie.

De levering van de nieuwe Renault Scénic en Grand Scénic start in het najaar. Renault maakt de prijzen later dit jaar bekend.