23 mei 2016
Peugeot 3008

Peugeot 3008

Peugeot introduceert nieuwe 3008

23 mei 2016 | Peugeot onthult de geheel nieuwe 3008. Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe 3008 is de i-Cockpit van de nieuwste generatie, die zorgt voor een bijzondere zitpositie. De 3008 is de eerste van een geheel nieuw SUV-gamma waarvan het wereldwijd het embleem zal zijn. Voordat het model wereldwijd wordt geïntroduceerd op de markt, zal de nieuwe 3008 aan het publiek worden gepresenteerd op de komende Mondial de l'Automobile van Parijs.

Met een lengte van 4,45 m is de Peugeot 3008 in het hart van het segment gepositioneerd. De ten opzichte van de vorige generatie met 8 cm toegenomen lengte komt ten goede aan de wielbasis, en dus aan de binnenruimte, die met 2675 mm 62 mm langer is dan die van de oude 3008. De 1,84 m (gelijk aan de vorige generatie, maar met meer binnenruimte) brede nieuwe 3008 heeft een geringe hoogte van 1,62 m (inclusief dakrelingen), een garantie voor een lage luchtweerstand zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte van de inzittenden.

Vergeleken met de vorige generatie zijn alle afmetingen van het interieur toegenomen:

  • Beenruimte achter: + 24 mm
  • Breedte op schouderhoogte voor: + 17 mm
  • Breedte op schouderhoogte achter: + 4 mm
  • Hoofdruimte achter: + 36 mm (stalen dak)
Peugeot 3008

Ook de bagageruimte is flink gegroeid: met 520 liter (VDA 210-norm) onder de hoedenplank is hij 90 liter groter dan die van de vorige generatie (432 l (VDA-norm)). En dankzij de grote flexibiliteit kan de bagageruimte worden uitgebreid tot wel 1580 liter! Eenmaal neergeklapt zorgt de in twee delen (2/3 - 1/3) neerklapbare Magic Flat-achterbank voor een vlakke laadvloer. Met de originele, modulaire kofferbakbodem kan de bagageruimte optimaal worden ingedeeld. Bovendien is het mogelijk op de vloerplaat te gaan zitten zonder vuil te worden. Als de voorpassagiersstoel in de tafelstand is gezet, kunnen zelfs voorwerpen met een lengte van wel 3 m worden vervoerd! En de middenarmsteun achter bevat bij alle uitvoeringen een skiluik. Deze functionaliteit kan bovendien worden gecompleteerd met een handsfree te bedienen achterklep, die met een voetbeweging onder de achterbumper elektrisch kan worden geopend en gesloten. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 l (VDA 210-norm) en een van de laagste tildrempels van het segment.

Het geoptimaliseerde ontwerp gaat gepaard met een spectaculaire gewichtsafname van gemiddeld 100 kg ten opzichte van de vorige generatie. Om dit te bereiken is bij elk onderdeel en bij elke toegepaste techniek gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht, wat ten goede komt aan het brandstofverbruik, de passieve veiligheid en de rijprestaties van de auto.

 

Peugeot 3008

Wat de 3008 bijzonder maakt, is de i-Cockpit. Dit staat voor een bijzondere zitpositie en een bijna futuristisch dashboard. Het stuurwiel is nog compacter geworden en heeft nu twee afgevlakte kanten voor een betere grip, een beter zicht en meer beenruimte voor de bestuurder. Een 8 inch touchscreen is als een tablet in het midden van het dashboard geplaatst. Het wordt vergezeld van zes knoppen, de "toggle switches", voor een directe toegang tot de belangrijkste comfortfuncties: radio, airconditioning, navigatie, autoparameters, telefoon en mobiele apps.

Het head-up instrumentenpaneel bestaat standaard uit een digitaal scherm van 12,3 inch met een eigentijdse lay-out. Dit instrumentenpaneel is volledig te configureren en geeft alle door de bestuurder gewenste informatie in zijn gezichtsveld weer. Er zijn vijf verschillende weergavemodi, die via een rolknop op het stuurwiel kunnen worden geselecteerd, zodat de bestuurder het instrumentenpaneel volledig naar zijn eigen smaak kan inrichten. In de "Persoonlijke modus", die via het touchscreen kan worden geconfigureerd, kan de bestuurder uit een groot aantal gegevens kiezen: navigatie-aanwijzingen, rijhulpsystemen, parameters van de motor, boordcomputer, rijgegevens enz.

De nieuwe 3008  ook buiten de gebaande wegen uit de voeten, met name dankzij de Advanced Grip Control. Dit systeem, dat voor meer grip zorgt, bestaat uit de volgende elementen:

  • een geoptimaliseerde antispinregeling met vijf standen (Normaal, Sneeuw, Modder, Zand, ESP OFF) die via een draaiknop op de middenconsole wordt bediend;
  • speciale 18 inch M+S-banden (Mud & Snow);
  • Hill Assist Descent Control (HADC), een nieuwe functie voor het afdalen van een steile helling die het de bestuurder vergemakkelijkt de koers van de auto onder controle te houden. Dit systeem zorgt er voor dat de snelheid van de auto tijdens de afdaling bijzonder laag blijft (3 km/h), zodat ook in moeilijke omstandigheden de controle over de auto is verzekerd. Deze functie kan worden ingeschakeld via een specifieke drukknop op de middenconsole.
Peugeot 3008

Andere bijzondere voorzieningen zijn:

  • veel steun biedende voorstoelen, beide optioneel te voorzien van een pneumatisch massagesysteem met 8 drukpunten 
  • een groot panoramisch schuif-/kanteldak voorzien van een zonnescherm en LED-omranding
  • een premium hifisysteem van FOCAL, het beroemde Franse audiomerk

Een collectie ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) van de nieuwste generatie, die deel uitmaken van de uitgebreide veiligheidsuitrusting van de auto, beperken de risico's onderweg:

  • Active Safety Brake en Distance Alert
  • Active Lane Departure Warning
  • Vermoeidheidsherkenning
  • Grootlichtassistent
  • Verkeersbordherkenning met snelheidsadviesfunctie
  • Adaptieve cruise control met stop-functie (automatische transmissie)
  • Actieve dodehoekbewaking

In de stad profiteert de bestuurder van hulpsystemen, zoals de VisioPark (360°-camera) of de nieuwste generatie van de Actieve parkeerhulp. Ook achter het stuur kan de bestuurder "connected" blijven en veilig zijn / haar smartphone gebruiken, dankzij onder andere de Mirror Screen-functie, het opladen van de smartphone via inductie (apparaten die compatibel zijn met de Qi-norm) of het Connect 3D-navigatiesysteem.

Peugeot 3008

Het 3D-navigatiesysteem is zo realistisch dat bij het weergeven van gebouwen en monumenten zelfs rekening wordt gehouden met de hellingshoek van het terrein. Met de rolknop op het stuurwiel kan de kaart zelfs van het touchscreen naar het digitale instrumentenpaneel worden overgebracht, voor een nog betere leesbaarheid. Dankzij de connectiviteit van TomTom® Traffic krijgt de bestuurder in real time informatie over de situatie op de weg en beschikt hij over de volgende aanvullende informatie: lokaal weerbericht, parkeerplaatsen, tankstations enz. Optioneel kan zelfs worden gekozen voor een abonnement op de LIVE services van TomTom® zodat de bestuurder beschikt over betrouwbare, door de community doorgegeven informatie over permanente en tijdelijke flitslocaties.

Met de Mirror Screen-functie kan het scherm van de smartphone worden weergegeven op het touchscreen van de auto en kunnen zo apps worden gebruikt. Deze functie is compatibel met de protocollen MirrorLink (Android-smartphones), Android Auto (nog niet direct beschikbaar bij introductie) en Apple CarPlay (vanaf de iPhone 5). Met een druk op de knop op het stuurwiel kan de spraakherkenningsfunctie van de smartphone (S-Voice Android en Siri van Apple) worden gebruikt.

De 1.2 PureTech 130 -motor heeft een CO2-uitstoot van 115 g/km en de 1.6 e-THP 165 EAT6 een CO2-uitstoot van 129 g/km. De klant kan kiezen uit de volgende benzinemotoren:

  • 1.2 PureTech 130 met zesversnellingsbak
  • 1.2 PureTech 130 met EAT6 automatische versnellingsbak
  • 1.6 e-THP 165 met EAT6 automatische versnellingsbak 
Peugeot 3008

Dankzij de BlueHDi-technologie van de dieselmotoren bedraagt de CO2-uitstoot niet meer dan 100 tot 121 g/km bij vermogens van 120 en 150 pk:

  • 1.6 BlueHDi 120 met zesversnellingsbak
  • 1.6 BlueHDi met EAT6 automatische versnellingsbak
  • 2.0 BlueHDi 150met zesversnellingsbak
  • 2.0 BlueHDi 180 met EAT6 automatische versnellingsbak

De toegang tot stadscentra wordt meer en meer beperkt. Daarom heeft Peugeot ervoor gekozen bijzondere oplossingen te bieden voor de mobiliteitsvragen van vandaag. Peugeot is het eerste merk dat voertuigen met twee, drie en vier wielen ontwikkelt en gebruikt de introductie van de nieuwe 3008 om zijn klanten een nieuwe individuele mobiliteitsoplossing te bieden:

  • Een opvouwbare elektrische step (e-Kick) by MICRO
  • Een vouwfiets met elektromotor (e-Bike) by PEUGEOT

Dit aanbod is bestemd voor klanten die ter aanvulling op hun auto een mobiliteitsoplossing zoeken waarmee ze gemakkelijk de laatste meters tot hun eindbestemming kunnen afleggen. "Dockstations" in de bagageruimte bieden de mogelijkheid de e-Kick of de e-Bike in de bagageruimte vast te zetten en de accu's ervan tijdens het rijden op te laden. Zo zijn ze altijd gebruiksklaar en gemakkelijk op te bergen.