17 mei 2016
 

BMW

Nieuwe motoren bij BMW

17 mei 2016 | Met de wereldpremière van de krachtigste dieselmotor in een productiemodel van BMW en de introductie van drie BMW iPerformance modellen wordt het gamma van de BMW 7-Serie vanaf de zomer van 2016 veelzijdiger. Tegelijkertijd worden de BMW 1-Serie en de 2-Serie leverbaar met benzinemotoren van de nieuwste generatie. Een voorbeeld hiervan is de sterkere, maar ook efficiëntere zescilinder-in-lijn benzinemotor voor de M Performance modellen M140i (leverbaar als drie- en vijfdeurs), de M240i Coupé en de M240i Cabrio.

Net als de plug-inhybride uitvoeringen van de BMW 7-Serie zijn de drie nieuwe iPerformance modellen optioneel te voorzien van specifieke designdetails aan de buitenzijde. Andere innovaties zijn de beschikbaarheid vanaf komende zomer van het als optie leverbare telefoonsysteem met draadloze oplaadmogelijkheid en WLAN-hotspot voor meer modellen. In combinatie met het tegen meerprijs leverbare navigatiesysteem Professional is het bedieningssysteem iDrive nu voorzien van een nieuwe, grote menudisplay in de BMW 1-Serie, de 2-Serie Coupé en de 2-Serie Cabrio, bepaalde versies van de 3-Serie en 4-Serie alsmede de X5 en de X6.

Een compleet nieuw ontwikkelde zescilinder-in-lijn dieselmotor debuteert in de BMW 750d xDrive en de 750Ld xDrive. De TwinPower Turbo technologie in de drielitermotor omvat vier turbo's, waarvan de aansturing voor een vroege afgifte van de trekkracht zorgt, en die trekkracht blijft beschikbaar tot hoge toerentallen. Met een maximumvermogen van 294 kW (400 pk) en een maximumkoppel van 760 Nm is de nieuwe zescilinder de krachtigste dieselmotor ooit in een BMW. Dankzij de vermogensafgifte en de standaard intelligente vierwielaandrijving accelereert de 750d xDrive van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden (750Ld xDrive: 4,7 seconden). Het gecombineerde brandstofverbruik van de 750d xDrive en de 750Ld xDrive ligt tussen de 5,7 en 5,9 l/100 km en de CO2-emissies liggen tussen 149 en 154 g/km (volgens EU-testcyclus, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

BMW

De 7-Serie iPerformance versies zijn net als de nieuwe dieselvarianten leverbaar vanaf de zomer van 2016. De plug-inhybride aandrijving omvat eDrive technologie van BMW i en wordt leverbaar voor de 740e iPerformance met standaardwielbasis, de 740Le iPerformance met lange wielbasis en de BMW 740Le xDrive iPerformance met vierwielaandrijving. In alle gevallen kan de zakelijke rijder profiteren van 15 procent bijtelling. Samen leveren de verbrandingsmotor en de elektromotor in deze versies een systeemvermogen van 240 kW (326 pk), waarbij de aansturing voor een directe vermogensafgifte zorgt.

Ook kan volledig elektrisch een afstand van maximaal 44-48 kilometer worden afgelegd (740Le xDrive iPerformance: 41-45 kilometer). De sprint van 0 naar 100 km/u vergt 5,4 seconden in de 740e iPerformance, 5,5 seconden in de 740Le iPerformance en 5,3 seconden in de 740Le xDrive iPerformance. Het gemiddelde gecombineerde brandstofverbruik per 100 kilometer ligt tussen de 2,0 en 2,2 liter (BMW 740Le xDrive iPerformance: 2,1-2,5 liter). De CO2-emissie bedraagt afhankelijk van de uitvoering 45-50 g/km (BMW 740e iPerformance), 45-51 g/km (BMW 740Le iPerformance) en 49-56 g/km voor de 740Le xDrive iPerformance (volgens EU-testcyclus voor plug-inhybrides, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

Vanaf juli 2016 wordt het bijzonder sportieve karakter van de BMW M Performance uitvoeringen van de BMW 1 Serie en de BMW 2 Serie  onderstreept door een bijzonder krachtige zescilinder benzinemotor van de nieuwste generatie. De nieuw ontwikkelde drielitermotor met M Performance Twin Power Turbo techniek heeft een vermogen van 250 kW (340 pk), wat 10 kW (14 pk) meer is dan de vorige motor. Het maximumkoppel bedraagt 500 Nm. Daardoor leveren de M Performance modellen nu prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de BMW 1 Serie M Coupé, die van 2011 tot 2012 in productie was. Ze leggen de sprint van 0 naar 100 km/u tot 0,3 seconden sneller af dan hun voorganger, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-emissies volgens de EU-testcyclus maximaal 7% lager zijn. Het toegenomen vermogen en de extra dynamiek komen ook tot uiting in de nieuwe typeaanduidingen voor de M140i driedeurs en de BMW M140i vijfdeurs, de M240i Coupé en de M240i Cabrio. Ze zijn tegen meerprijs verkrijgbaar met de vierwielaandrijving xDrive.

BMW

Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak sprinten de M140i driedeurs en de M140i vijfdeurs van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden en met de als optie leverbare achttraps Steptronic sporttransmissie in 4,6 seconden. Het brandstofverbruik bedraagt volgens de EU-testcyclus 7,8 l/100 km (automaat: 7,1 l/100 km) en de CO2-emissie 179 g/km (163 g/km). De BMW xDrive driedeurs en de M140i xDrive vijfdeurs worden standaard geleverd met een achttraps Steptronic sporttransmissie en ze bereiken de 100 km/u vanaf stilstand in 4,4 seconden. Hun gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 7,4 l/100 km en hun CO2-emissie is 169 g/km.

De M Performance versies van de 2-Serie zijn optioneel leverbaar met vierwielaandrijving xDrive en zijn dan standaard uitgerust met de achttraps Steptronic sporttransmissie. De M240i Coupe sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden (automaat: 4,6 seconden) en heeft volgens de EU-testcyclus een gecombineerd verbruik van 7,8 l/100 km (7,1 l/100 km). De CO2-emissie bedraagt 179 g/km (163 g/km). De M240i xDrive Coupé sprint van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en heeft een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km en een CO2-emissie van 169 g/km.

De M240i Cabrio accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden (automaat: 4,7 seconden). Het gemiddelde verbruik is 8,3 l/100 km (automaat: 7,4 l/100 km) en de CO2-emissie bedraagt 189 g/km (169 g/km). De M240i xDrive Cabrio sprint van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden en heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 7,8 l/100 km (EU-testcyclus) en een CO2-emissie van 179 g/km.

BMW

Vanaf juli 2016 zijn tal van uitvoeringen van de 1-Serie en 2-Serie leverbaar met motoren van de nieuwe generatie. Twee varianten van de 1-Serie driedeurs, de 1-Serie vijfdeurs, de 2-Serie Coupé en de 2-Serie Cabrio worden aangedreven door nieuwe viercilinder benzinemotoren die een betere combinatie van rijplezier en efficiency claimen. De tweelitermotoren zijn voorzien van de nieuwste TwinPower Turbo technologie met een Twin Scroll turbo, directe brandstofinjectie, VALVETRONIC en Double VANOS. Het vermogen wordt aan de achterwielen afgegeven via een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak of tegen meerprijs via een achttraps Steptronic-transmissie.

De nieuwe motoren zorgen in de 120i driedeurs en de BMW 120i vijfdeurs voor een vermogenstoename van 5 kW (7 pk) naar 135 kW (184 pk). Met de handgeschakelde zesversnellingsbak of de optioneel verkrijgbare achttraps Steptronic transmissie accelereren beide modellen van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt op 5,7-6,1 l/100 km (automaat: 5,5-5,9 l/100 km). De CO2 emissie bedraagt 131-140 g/km (126-135 g/km, volgens EU-testcyclus, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

Het vermogen van de 125i driedeurs en de 125i vijfdeurs is met 5 kW (7 pk) toegenomen. Met een vermogen van 165 kW (224 pk) en de inmiddels tot de standaarduitrusting behorende achttraps Steptronic transmissie sprinten beide versies van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. De verbeterde dynamiek gaat gepaard met een lager brandstofverbruik van 5,7-5,9 l/100 km en een CO2 emissie van 130-134 g/km (volgens EU-testcyclus, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

BMW

De nieuwe versie van de 135 kW (184 pk) sterke viercilindermotor verbetert ook de efficiency van de 220i Coupé en de 220i Cabrio. De 220i Coupé accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden (automaat: 7,2 seconden) en heeft een gemiddeld verbruik van 5,7-6,1 l/100 km (5,5-5,9 l/100 km) alsmede een CO2-emissie van 131-140 g/km (126-135 g/km). De 220i Cabrio sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden (7,7 seconden) en het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt nu 6,1-6,5 l/100 km (5,7-6,1 liter). De CO2-emissie is 139-149 g/km 131-(140 g/km, volgens EU-testcyclus, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

In juli 2016 krijgen de sportiefste viercilinderuitvoeringen van de BMW 2-Serie een vermogensupgrade van 5 kW (7 pk) naar 185 kW (252 pk) ten opzichte van hun voorgangers, de 230i Coupé en 230i Cabrio. Deze uitvoeringen zijn standaard ook voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak en optioneel van een achttraps Steptronic of een achttraps Steptronic sport transmissie. De sprint van 0 naar 100 km/u kost de 230i Coupe 5,8 seconden (automaat: 5,6 seconden). Het brandstofverbruik is 6,2-6,4 l/100 km (5,7-5,9 l/100 km) bij een CO2-emissie van 142-147 g/km (130-134 g/km). De 230i Cabrio accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden (automaat: 5,9 seconden) en heeft een gemiddeld verbruik van 6,5-6,8 l/100 km (6,0-6,2 l/100 km). De CO2-emissie bedraagt 149-155 g/km (137-142 g/km, volgens EU-testcyclus, afhankelijk van gekozen bandenmaat).

Behalve de drie plug-inhybride uitvoeringen van de BMW 7-Serie met 15 procent bijtelling, die vanaf juli 2016 leverbaar zijn, zijn in drie andere segmenten ook versies leverbaar die een verbrandingsmotor combineren met een elektromotor. Deze dragen voortaan de modelaanduidingen BMW 225xe iPerformance Active Tourer, 330e iPerformance Sedan en X5 xDrive40e iPerformance. Deze drie modellen komen in aanmerking voor 15 procent bijtelling.

BMW

De BMW iPerformance zijn optioneel te voorzien van specifieke designdetails, zoals een ‘eDrive' logo op de C-stijlen, een BMW i logo op de zijkanten, blauwe naafdoppen en een BMW-grille met sleuven in de typerende kleur BMW i blue. Vanaf december 2016 zijn deze nieuwe features optioneel leverbaar voor de X5 xDrive40e iPerformance; voor alle overige iPerformance modellen zijn ze al vanaf juli 2016 optioneel leverbaar. Andere uitrustingsdetails die oorspronkelijk voor de i3 en de i8 zijn ontwikkeld, zijn nu ook standaard of optioneel leverbaar voor alle BMW iPerformance modellen. Dit zijn onder meer hybridespecifieke BMW ConnectedDrive services en het complete i 360° ELECTRIC-pakket.

BMW BMW BMW BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via