2 mei 2016
BMW i3

BMW i3

Krachtigere batterij voor BMW i3

2 mei 2016 | BMW introduceert deze zomer een versie van de i3 met een grotere capaciteit batterij. De bruto capaciteit groeide van 22 kWh naar 33 kWh (in Ampère-uur uitgedrukt van 60 Ah naar 94 Ah) maar de batterij is niet groter. De actieradius is volgens de standaard NEDC-cyclus met 50% gegroeid en bedraagt nu 300 km (194 km voor de oorspronkelijke batterij) en 200 km onder dagelijkse omstandigheden.

BMW introduceert deze zomer een versie van de i3 met een grotere capaciteit batterij. De bruto capaciteit groeide van 22 kWh naar 33 kWh, in Ampère-uur uitgedrukt van 60 Ah naar 94 Ah. Ondanks de grotere capaciteit is de batterij niet groter. De actieradius is volgens de standaard NEDC-cyclus met 50% gegroeid en bedraagt nu 300 km (194 km voor de oorspronkelijke batterij). In de praktijk, met slecht weer en de airconditioning of verwarming ingeschakeld, betekent dat een reikwijdte tot 200 km op een volle batterij.

De prestaties van de 125 kW (170 pk) sterke elektromotor zijn vrijwel ongewijzigd. De BMW i3 accelereert vanuit stilstand in 7,3 seconden naar 100 km/u. De i3 is daarmee de sportiefste en efficiëntste elektrisch aangedreven auto in zijn segment, met een stroomverbruik van 12,6 kWh/100 km (NEDC-cyclus).

BMW i3

De i3 met 60 Ah batterij die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, blijft leverbaar, evenals de Range Extender (REX) voor beide versies. De REX is een tweecilinder benzinemotor die de batterij houdt opgeladen tijdens het rijden en voor maximaal 150 kilometer (extra) actieradius zorgt. Het gecombineerde brandstofverbruik voor de i3 (94 Ah) en i3 (60 Ah) met Range Extender bedraagt 0,6 l/100 km. Het gecombineerde stroomverbruik is vastgesteld op 11,3 en 13,5 kWh/100 km en de CO2-emissie 12 en 13 g/km [1].

Het aantal BMW i3-uitvoeringen is dus uitgebreid naar vier, met de volgende richtprijzen (de officiële prijzen volgen later):

  • BMW i3 (60 Ah) € 35.500
  • BMW i3 (94 Ah) € 36.700
  • BMW i3 met Range Extender (60 Ah) € 39.990
  • BMW i3 met Range Extender (94 Ah) € 41.190

Met de introductie van de i3 (94 Ah) introduceert BMW ook krachtigere laadstations en nieuwe uitrustingsopties. Tevens kunnen eigenaren van een i3 op speciale aanvraag hun 60 Ah batterij laten vervangen door de 94 Ah versie, dankzij het modulaire en flexibele design van de i3.

BMW i3

In theorie zou een batterij met 50% meer capaciteit ook meer oplaadtijd nodig vergen, ware het niet dat ook de oplaadtechniek is opgewaardeerd. Voor de 94 Ah batterij is de capaciteit van de meerfasen wisselstroomoplader verhoogd tot 11 kW, wat overeenkomt met wat gebruikelijk is voor publieke laadpunten. Dat is een winst van 50% ten opzichte van het laadvermogen van de BMW i3 (60 Ah, die kan worden opgeladen met behulp van eenfase wisselstroom van 7,4 kWh. Dat betekent dat beide batterijen in maximaal drie uur volledig zijn op te laden.

De BMW i3 is standaard uitgerust met een laadkabel voor een huishoudelijk stopcontact. De BMW i3 (94 Ah) kan daarmee binnen tien uur volledig worden opgeladen bij een laadstroom van 2,8 kW, de lichtere versie heeft daarvoor ongeveer acht uur nodig. Dankzij de 50 kW gelijkstroom-snellaadtechniek kan de batterij van de BMW i3 (94 Ah) in 40 minuten tot 80% worden opgeladen. Bij de BMW i3 (60 Ah) duurt dat 25 minuten. Dat betekent dat de BMW i3 (94 Ah) per minuut voor 4 km stroom kan opnemen.

De BMW i3 (94 Ah) is leverbaar in de carrosseriekleur Protonic Blue, die exclusief voor deze versie leverbaar is. Deze kleur was tot op heden voorbehouden aan de BMW i8. De klant kan ook kiezen uit de niet-metallic carrosseriekleuren Capparis White en Fluid Black en de metallic kleuren Mineral Grey, Platin Silver en Ioni Silver.

BMW i3

Gelijk met de introductie van de i3 (94 Ah) in de zomer van 2016 introduceert BMW i de nieuwe Wallbox, waarmee de auto thuis in de garage of op de eigen parkeerplaats is op te laden. De Wallbox is voorzien van de nieuwste oplaadtechniek en biedt behalve eenfase-oplaadmodus ook een laadcapaciteit van maximaal 22 kW in driefasen-modus. De nieuwe Wallbox is niet compacter dan zijn voorganger, maar dankzij de verbeterde prestaties is de batterij van de BMW i3 (94 Ah) in slechts twee uur en drie kwartier opgeladen. Het opladen begint direct als de stekker in het stopcontact zit. De BMW i Wallbox is te bedienen via een led-scherm.

Eind 2016 zijn nog twee typen Wallbox leverbaar die meer gebruiksgemak en 'connected' functies bieden. Daarmee kunnen particulieren of wagenparkbeheerders de Wallboxen precies op de behoeften afstemmen van meerdere gebruikers. De BMW i Wallbox Plus signaleert automatisch de geregistreerde auto's en combineert daarmee de specifieke gebruiksbehoeften via een lokale smartphone-app.

De BMW i Wallbox Connect is standaard voorzien van wifi voor volledige connectiviteit. De Wallbox Connect biedt alle functies van de Wallbox Plus en biedt laadfuncties die online bediend kunnen worden. De per voertuig verbruikte elektriciteit wordt ook per voertuig geregistreerd. De gegevens kunnen na het opladen per e-mail worden verzonden, zodat de kosten direct kunnen worden verrekend.

BMW i3

Zowel de BMW i Wallbox Plus als de BMW i Wallbox Connect zijn compatible met de bedieningssystemen MyGEKKO en Loxone, zodat de BMW i3 kan worden opgeladen met groene stroom als een woning is voorzien van zonnepanelen. Verder helpen de BMW i Wallboxen batterijstroom te sparen, omdat ze de batterijverwarming in de auto voor vertrek al kunnen inschakelen. Zo is de batterij al op de optimale bedrijfstemperatuur voordat de auto wordt losgekoppeld van de lader. Dat verbetert de prestaties, vergroot de actieradius en verlengt de levensduur van de batterij. Het systeem is bovendien te bedienen via de smartphone. BMW i biedt niet alleen een heel gamma Wallboxes aan, maar ook een unieke service, inclusief advies thuis, installatie en onderhoud van het laadstation.