25 april 2016
Audi TT

Audi TT

Audi TT nu ook als RS

25 april 2016 | De Audi TT is voortaan ook leverbaar als extra sportieve RS. De nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbomotor levert een vermogen van 400 pk en produceert een onmiskenbaar geluid. De TT RS Coupé en Roadster beleven hun werelddebuut tijdens de Beijing Motor Show. De verkoop van de Audi TT RS Coupé en Audi TT RS Roadster start dit najaar.

De gestroomlijnde carrosserie van de Audi TT RS bevat tal van verwijzingen naar de kracht die eronder schuilgaat. Voorbeelden zijn de gespierde voorzijde, grote luchtinlaten, lage voorspoiler en vaste achterspoiler. Dit is niet alleen uiterlijk vertoon, want de nieuwe aluminium 2.5-liter TFSI vijfcilinder turbo levert een vermogen van 294 kW/400 pk, 60 pk meer dan het voorgaande model. Het koppel dat aan de voor- en achterwielen wordt afgegeven via de Quattro permanente vierwielaandrijving, bedraagt 480 Newtonmeter tussen 1.700 en 5.850 tpm. Daarbij zorgt traction control ervoor dat het vermogen optimaal wordt verdeeld voor een maximale acceleratie met minimaal gripverlies.

Audi TT

Het resultaat: de Coupé sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de Roadster heeft daar 3,9 seconden voor nodig. Daarmee zijn dit de snelst accelererende TT's ooit. Het vermogen gaat vergezeld van het kenmerkende vijfcilindergeluid. Het geluid is afkomstig uit een RS-uitlaatsysteem met twee grote ovale eindpijpen. Andere opvallende kenmerken zijn aan de achterzijde de nieuwe OLED-lichtunits in 3D-design, die voor het eerst op een in serieproductie gebouwde Audi zijn te vinden.

Het interieur van de Audi TT RS oogt sportief, met aluminium of koolstofvezel sierdelen en RS-logo's. Net als bij de Audi R8 kan de bestuurder de motor direct vanaf het stuurwiel starten; een voorziening waarvoor inspiratie is opgedaan bij de autosport. Met behulp van extra satellietknoppen kan het karakter van de TT RS worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren aan de hand van vier rijmodi, van comfortabel tot extra dynamisch.

Audi TT

De volledig digitale Audi virtual cockpit met zijn 12,3 inch grote scherm toont alle belangrijke gegevens; van de gereden snelheid tot het toerental van de motor en aanwijzingen van het navigatiesysteem. Een speciaal RS-scherm toont informatie met betrekking tot de bandenspanning, het koppel en de g-krachten. Als het maximale toerental wordt bereikt, geeft een schakelindicator het advies om op te schakelen met de paddle aan het stuurwiel of de pook. Hiervoor dient de handmatige modus te zijn ingeschakeld voor de transmissie met dubbele koppeling, die sportieve korte overbrengingen heeft in de lagere versnellingen.