20 april 2016
 

Peugeot

Peugeot onthult i-Cockpit versie 2.0

20 april 2016 | De Peugeots 208, 2008 en 308 danken hun succes mede aan de zogenaamde i-Cockpit. Dit houdt in dat de klokken bovenop het dashboard staat en het aantal knoppen in het interieur minimaal is. Nu introduceert Peugeot een tweede versie van de i-Cockpit. Hoewel alle essentiële elementen van de Peugeot i-Cockpit terugkomen gaat de nieuwe versie veel verder op het gebied van ergonomie, technologie en zintuiglijke waarneming.

In 2012 werd de i-Cockpit geïntroduceerd in de Peugeot 208 en vervolgens ook toegepast in de 2008 en de 308. Hij bestaat uit een aantal verschillende elementen:

  • Een compact stuurwiel Doordat de armen minder wijd uit elkaar zijn, worden bewegingen tijdens stuurmanoeuvres kleiner, sneller en soepeler, waardoor de bestuurder meer ontspannen rijdt.
  • Een head-up instrumentenpaneel met daarop alle informatie in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor deze zijn ogen niet van de weg hoeft te halen en zich kan blijven concentreren op het verkeer. Deze ergonomische positie, mogelijk vanwege het kleine formaat stuur, verhoogt het comfort van de bestuurder en zorgt ervoor dat deze minder vermoeid raakt.
  • Een groot touchscreen waarop intuïtief alle bedieningen voor comfort (radio, airco) bij elkaar zijn geplaatst en ook die voor de uitrustingen in de auto: navigatie, rijhulpsystemen, telefoon, multimedia, instellingen van de auto.
  • Het vrijwel geheel ontbreken van knoppen in combinatie versterkt het karakter van de Peugeot i-Cockpit.
Peugeot

De nieuwe i-Cockpit wordt gekenmerkt door:

  • Het stuur, met twee afgeplatte stukken voor een betere grip, is kleiner waardoor er nog meer zicht voor de bestuurder vrijkomt en deze ook meer beenruimte heeft.
  • Het head-up instrumentenpaneel bestaat uit een display van 12,3 inch met een moderne vormgeving. Het kan volledig en persoonlijk ingesteld worden en toont alles wat een bestuurder direct binnen zijn gezichtsveld wil zien. De vormgeving van iedere configuratie wordt ondersteund door animaties.
  • Het grote 8 inch  touch screen is net een tablet dat centraal op het dashboard is geplaatst.

Dit geheel wordt aangevuld met een bijzonder vormgegeven middenconsole met daarop een reeks verchroomde 'toggles' (toetsen).

Peugeot

Daarbij bevat dit nieuwe concept technieken die momenteel op de markt zijn:

  • 3D online navigatie, met onder meer real time verkeersinformatie van Tom Tom Traffic, en de mogelijkheid tot rechtstreekse weergave van de navigatie en de richtingindicaties op het instrumentenpaneel
  • Handsfree bellen met spraakherkenning, automatisch beheer van tekstberichten (lezen, versturen)
  • Compleet en efficiënt gamma rijhulpsystemen (actieve, intelligente cruise control met snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Actieve parkeerhulp etc.)
  • Verbinding dankzij de functie MirrorScreen en Apple CarPlayTM, Mirrorlink en Androïd Auto.

Ten slotte kunnen bestuurder en inzittenden met een druk op toets 'Amplify' een eigen atmosfeer kiezen. Vanaf de lancering worden er twee ambiances aangeboden aan de inzittenden: een 'boost' sfeer die gericht is op sportief rijden en een 'relax' sfeer, die fijn is bij rustiger rijden. Deze twee geheel persoonlijk in te stellen modi reageren ogenblikkelijk op bepaalde instellingen:

  • De kleur en intensiteit van de sfeerverlichting in de portierpanelen en o.a. het dashboard
  • De kleur van de informatie die wordt weergegeven op het digitale display en het touch screen
  • De programma's van de pneumatische 8-punts masserende stoelen
Peugeot

Daar kan ook nog aan toegevoegd worden de activering van de reukzin door het verspreiden van subtiele geuren die passen bij de geselecteerde sfeer, alsook van de tastzin met wijzigingen in de rij-instellingen via het Driver Sport pakket dat reageert op de souplesse en de nauwkeurigheid van de besturing, de programmering van het gaspedaal, de reactiesnelheid van het schakelen en het geluid van de motor.

 

Peugeot Peugeot Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via