25 maart 2016
 

Skoda

25 jaar Skoda en Volkswagen

25 maart 2016 | Een succesvolle fusie viert de komende dagen zijn 25e verjaardag. Op 28 maart 1991 werd een contract getekend dat 'Skoda, automobilová akciová spoleÄnost' verbond aan de Volkswagen Group. De overeenkomst werd op 16 april 1991 bekrachtigd. Binnen een kwart eeuw ontwikkelde Skoda zich vervolgens van een regionale speler tot een internationale autofabrikant. Vandaag de dag produceert Skoda jaarlijks meer dan een miljoen auto's en is het in ruim honderd landen vertegenwoordigd.

De inlijving van Skoda door de Volkswagen Group behoort tot de meest succesvolle voorbeelden van privatisering van Tsjechische staatsbedrijven in het begin van de jaren '90. De jaarlijkse productie bedroeg destijds zo'n 200.000 auto's, terwijl het modelaanbod uit slechts twee modellijnen bestond: een model met de motor achterin waarvan de productie op het punt stond beëindigd te worden, en de compacte Favorit die in 1987 werd gepresenteerd, inclusief de Forman stationwagonvariant. Anno 2016 levert Skoda een brede selectie modellen, uiteenlopend van de kleine Citigo tot aan het Skoda Superb vlaggenschip met in totaal meer dan veertig modelversies.

Skoda

Gedurende de afgelopen 25 jaar ontwikkelde het merk Skoda zich in rap tempo, gesteund door een omvangrijk investeringsprogramma dat werd gecoördineerd met de andere merken binnen de Volkswagen Group. Tussen 1991 en maart 2016 investeerde Skoda meer dan 300 miljard Kronen (zo'n 11 miljard euro) in nieuwe modellen, onderzoek, ontwikkeling en de uitbreiding van de productiecapaciteit in Tsjechië. Skoda is de enige fabrikant die niet alleen auto's produceert in Tsjechië, maar ze daar ook ontwikkelt. De ontwikkelingsafdeling van het merk bestond begin 1991 nog uit 600 werknemers, vandaag de dag zijn dat er 2.000, allen hoogopgeleide specialisten die werkzaam zijn in het technologie-, ontwikkelings- en designcentrum in Mladá Boleslav.

Als direct gevolg van de samenwerking met de Volkswagen Group werd het productienetwerk van Skoda met drie fabrieken in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí in die periode verder uitgebreid met productielocaties van de Volkswagen Group in China, India, Rusland en Slowakije, gevolgd door assemblagelocaties in de Oekraïne en Kazachstan. Het hart van Skoda klopt nog immer in Mladá Boleslav.

Skoda

Het hoofdkantoor en de belangrijkste fabriek zijn al 121 jaar op deze plek gevestigd. Vandaag de dag vormt Skoda één van de belangrijkste pijlers onder de Tsjechische economie. In 2014 was de fabrikant goed voor 4,5 procent van het Tsjechische bruto nationaal product en verantwoordelijk voor zo'n 8 procent van de totale export van het land. Met ongeveer 28.500 werknemers behoort Skoda tot de grootste werkgevers in Tsjechië.

Afgelopen jaar werd 92 procent van de in totaal 1.055.500 geproduceerde Skoda's geëxporteerd naar andere landen, wat het internationale succes van Skoda onderschrijft. China is al enkele jaren de grootste markt voor het merk, met in totaal 281.700 afgeleverde Skoda's in 2015, gevolgd door Duitsland, waar Skoda al zeven jaar lang het meest succesvolle importmerk is met afgelopen jaar een marktaandeel van 5,6 procent in 158.700 verkochte auto's.

Skoda

Een kwart eeuw na de nieuwe start onder de vlag van de Volkswagen Group realiseert Skoda nog steeds verkooprecords. In 2015 steeg het aantal afgeleverde auto's met 1,8 procent tot 1.055.500 auto's. Tegelijkertijd nam de omzet met 6,2 procent toe tot een nieuwe recordwaarde van 12,5 miljard euro en steeg de winst met 12,0 procent tot 915 miljoen euro.

Skoda Skoda Skoda
 
Websitewww.skoda.nl
Deel via